W ogłoszonym w październiku 2024 r. przetargu na modernizację i rozbudowę ostatniego odcinka trasy Warszawa–Lublin wpłynęło siedem ofert. Po ich analizie zostanie wybrany wykonawca. Pierwsze roboty mają rozpocząć się we wrześniu 2025 r., od budowy tymczasowych peronów na stacjach Warszawa Wawer i Warszawa Falenica, a także przejść rozjazdowych w Międzylesiu. Wcześniej (przed przekazaniem placu budowy) zostaną przygotowane tereny pod skrzyżowania bezkolizyjne.
W ramach przygotowań w Falenicy ruszyły rozbiórki budynków. W ich miejscu powstaną dwa z czterech bezkolizyjnych skrzyżowań. Między Aninem a Międzylesiem kanalizacja sanitarna zostanie przeniesiona na teren miejski pod jezdnię. Pozwoli to na budowę dodatkowego toru. Te działania wykonywane przez firmy Trakcja i RACY mają skrócić realizację zadania głównego. Ich wartość to 20 mln zł netto.
Na działce przejętej od Lasów Państwowych powstaną podziemny zbiornik rozsączający i podstacja trakcyjna. Zapewni ona zasilanie pociągów na czterech torach (dwa na linii kolejowej nr 7 będą przebudowane, a dwa na szlaku nr 506 wybudowane).
Między Warszawą Wawer a Otwockiem ruch pociągów dalekobieżnych będzie rozdzielony od aglomeracyjnego. Cztery przejazdy w poziomie szyn zostaną zastąpione tunelami drogowymi w Radości, Falenicy i w Józefowie oraz wiaduktem nad torami na granicy Warszawy i Józefowa.
Dojdzie do przebudowy ośmiu przystanków i stacji Warszawa Falenica (z przebudową przejścia podziemnego). Takich obiektów powstanie na trasie jeszcze 20. Wybudowane zostaną dwa mosty, a jeden, przez Świder, będzie wyremontowany. Zadanie ma się zakończyć do 2028 r.
Przeczytaj także: Koleje zmodernizują szlak między Krakowem a Tunelem