Tradycyjny olej napędowy nie znajdzie się już w baku nowych BMW z silnikami Diesla produkowanych w Niemczech. Gigant z Monachium podjął decyzję, iż zamiast tego będzie wykorzystywać HVO 100, czyli uwodorniony olej roślinny. Jest to dużo bardziej ekologiczny zamiennik oleju napędowego, który powstaje m.in. ze zużytego oleju roślinnego, np. po smażeniu frytek.
Co to jest HVO i czy można go mieszać z olejem napędowym?
HVO to skrót Hydrogenated Vegetable Oil, czyli wspomniany uwodorniony olej roślinny. Charakteryzuje się tym, iż podczas spalania generuje o 90 proc. mniej dwutlenku węgla niż diesel po rafinacji ropy naftowej.
Od maja 2024 r. HVO 100 oficjalnie dopuszczono do sprzedaży na stacjach paliw w Niemczech. Można go bezpiecznie używać w większości silników Diesla i w dowolnych proporcjach mieszać z olej napędowym. HVO 100 ma zresztą europejską normę paliwową EN 15940.
Ten rodzaj paliw wprowadzano już także w Polsce. Oferuje go sieć Avia, która po raz pierwszy uruchomiła jego sprzedaż w Myszęcinie przy autostradzie A2. Kosztuje więcej niż zwykły diesel (swego czasu raportowano różnice w wysokości ok. 3 zł/l między ON a HVO), ale jego dużo mniejsza szkodliwość wydaje się godna zainteresowania.
BMW nie widzi już sensu w tankowaniu ON do silnika Diesla
Wraz z nowym rokiem dealerzy BMW w Niemczech będą dostawać dieslowskie egzemplarze z niemieckich fabryk bez kropli oleju napędowego w baku. Te będą zalane HVO 100, które można bezpiecznie stosować we wszystkich silnikach Diesla BMW od 2015 r.
– Jeśli chodzi o ochronę klimatu, liczy się każda tona zaoszczędzonego CO2 – podkreśla Oliver Zipse, prezes zarządu BMW AG. – Ponad 250 milionów istniejących pojazdów w Europie jest tutaj ważnym czynnikiem. Ich bilans CO2 mógłby zostać znacznie poprawiony, gdyby zwiększono udział odnawialnych komponentów paliwa. Idziemy naprzód! Od stycznia 2025 r. przed dostawą do dealerów będziemy tankować wszystkie wyprodukowane w Niemczech modele z paliwem HVO 100, czyli wysokiej jakości zamiennikiem oleju napędowego o emisji CO2e niższej choćby o 90% w ogólnym bilansie – ogłosił.
To nie pierwszy raz, gdy BMW stawia na olej roślinny. Od marca 2023 r. HVO 100 od koncernu Neste dostarcza się do ciężarówek pracujących dla BMW Group. Były to tiry z floty DB Schenker, które transportowały części do fabryki w Monachium.