Czy zastanawiałeś się kiedyś, jaka jest rola pszczół i dlaczego pszczoły są takie ważne? A czy wiedziałeś, iż pszczoły znają się na matematyce? O tym wszystkim dowiesz się z tego filmu, a poniżej mamy dla Ciebie trochę ciekawostek i matematycznych obliczeń.
Pszczoły i matematyka
Wiecie o tym, iż pszczoły znają się na matematyce? Pszczoły samodzielnie budują plastry miodu, które mają kształt graniastosłupów sześciokątnych, ułożonych jeden obok drugiego. Idealnie do siebie przylegają, idealnie do siebie pasują, a to potrafią tylko niektóre wielokąty foremne.
Pszczoły potrafią też liczyć, a ich rolę w ekosystemie trudno byłoby przecenić. Gdyby nie pszczoły, to bardzo gwałtownie zabrakłoby na świecie roślin i w konsekwencji nie mielibyśmy co jeść!
Dlaczego pszczoły są ważne?
Pszczoły to owady, które żywią się kwiatowym pyłkiem i nektarem. Zdobywając jedno i drugie, pszczoły zapylają kwiaty. Ale nie one jedne. Zapylaczy, czyli owadów zapylających jest więcej. To m.in. trzmiele, muchówki, motyle, a choćby niektóre chrząszcze.
Bez ich pracy wpadlibyśmy w ogromne kłopoty, bo drzewa, krzewy i inne rośliny nie dawałyby owoców i nasion. Nie mogłyby więc rosnąć kolejne rośliny, więc i zwierzęta nie miałyby co jeść. W końcu jedzenia zabrakłoby i dla nas.
To też Cię zainteresuje: Czy można policzyć śmieci?
Trochę matematyki!
Udowodniono naukowo, iż pszczoły potrafią wykonywać proste obliczenia, takie jak dodawanie i odejmowanie.
Skoro pszczoły mają sporo wspólnego z matematyką, to mamy dla Ciebie trochę zagadek matematycznych z pszczołami w roli głównej!
Pszczoły i procenty
Czy wiesz, iż zapylaczom – czyli zwierzętom, które potrafią zapylać rośliny (na przykład pszczołom) wystarczyłoby, żeby rośliny miododajne zajmowały tylko 5% powierzchni danego pola uprawnego? Czy 5% to dużo?
Policzymy to na przykładzie powierzchni podłogi pokoju.
Wyobraź sobie, iż masz pokój, którego długość ścian to kolejno 3 i 4 metry – czyli 3 x 4 = 12 metrów kwadratowych (m2)
JAK OBLICZYĆ 5% Z 12?
Żeby to obliczyć, wykonaj dwa, proste kroki:
- Zamień procent na ułamek.
5% = 0,05 (pięć setnych)
- Teraz pomnóż ten ułamek przez liczbę, której procent chcesz poznać (w naszym przypadku będzie to podzielenie przez 12, bo tyle wyniosło pole powierzchni podłogi w pokoju)
0,05 x 12 = 0,6
Nasz wynik to 0,6 m
To oznacza, iż gdyby nasz pokój o powierzchni 12 m2 był polem uprawnym, to wystarczyłoby posadzić miododajne rośliny na powierzchni zaledwie 0,6 m2, by zwierzęta zapylające – w tym pszczoły – spełniły swoje zadanie.
Pracowite pszczoły
Czy wiedziałeś, iż jedna pszczoła w ciągu całego swojego życia może wyprodukować 1 łyżeczkę miodu?
To teraz MATEMATYCZNA ZAGDKA!
Ile pszczół musiałoby pracować całe swoje życie, by wypełnić litrowy słoik miodem?
Dla ułatwienia podpowiadamy, iż 1 łyżeczka, to około 5 mililitrów, a 1 litr to 1000 mililitrów. Teraz obliczenie wydaje się całkiem proste, prawda?
Podziel 1000 przez 5 (1000 ÷ 5). Twój wynik to 200.
Właśnie tyle pszczół musiałoby pracować całe swoje życie, by wypełnić miodem cały słoik o pojemności 1 litra.
„Matematyka na zielono” – niezwykła książka, którą możesz dostać za darmo!
Temat ekologii i matematyki jest fascynujący! choćby nie zdajesz sobie sprawy, jak matematyka pomoże Ci zrozumieć wiele zagadnień ekologicznych. jeżeli chciałbyś poszerzyć swoją wiedzę, to masz do tego super okazję – Fundacja mBanku właśnie wydała genialną książkę pt.: „Matematyka na zielono”, którą możesz dostać za darmo!
Powiedz o tym swoim rodzicom i pokaż im tę stronę: