Agnieszka Mastalerz porusza w swojej sztuce zagadnienia dotyczące ciała, przestrzeni oraz ich relacji ze strukturami władzy. Skupia się na mechanizmach kontroli oraz procesach wpływających i eksploatujących jednostkę. Analizuje restrykcyjne reguły ustanowione w intymnych związkach, społecznościach, państwach czy firmach oraz w stosunku do środowiska naturalnego. Tworzy głównie wideo, często łącząc techniki obrazowania naukowego z elementami performatywnymi. Na wystawie Forma w Instytucie Fotografii Fort artystka prezentuje premierowe prace wideo, w których cielesność spotyka się z choreografią maszyn. Impulsem do ich stworzenia była postać Danuty Kwapiszewskiej (1922–1999) – choreografki i tancerki, która w wyniku wypadku musiała zakończyć karierę sceniczną i zwróciła się ku figuratywnej rzeźbie. Agnieszka Mastalerz stworzyła je we współpracy z Adrianną Morowiec – pierwszą polską choreografką z niepełnosprawnością, przyjętą na uczelnię wyższą, na Wydział Choreografii.
To wystawa-doświadczenie (praca Mould zrealizowana na taśmie 35 mm, wyświetlana jest tu z analogowego projektora – 300 kilogramowego, terkoczącego giganta). Jak przypomina kurator wystawy Krzysztof Miękus, sam film analogowy to iluzja płynnego ruchu, możliwa dzięki mechanizmowi pętli Lathama: tak szybkim zmianom pojedynczych kadrów, iż granice obrazów zacierają się dając ułudę ciągłości.
19.09–16.11.2025
Agnieszka Mastalerz, Forma
Instytut Fotografii Fort, Warszawa, Fort Mokotów, ul. Szpilmana 6
www.fiff.org.pl

Agnieszka Mastalerz, Huta, 2025, dzięki uprzejmości artystki