S19 Rzeszów – Babica. Tunel
Ostatnie 100 metrów do zakończenia pierwszej nawy
Budowa tunelu na odcinku S19 Rzeszów – Babica osiąga najważniejszy moment. Maszyna TBM o nazwie Karpatka ma do wykonania już tylko 100 metrów, aby zakończyć drążenie pierwszej nawy.
Tempo prac utrzymuje się na wysokim poziomie.
Jedna z największych maszyn TBM na świecie
Karpatka to gigantyczna tarcza TBM dostosowana do wyjątkowo trudnych warunków geologicznych fliszu karpackiego. Jej parametry robią wrażenie:
-
długość: 114 metrów
-
średnica: 15,2 metra
-
masa: ponad 4 500 ton
-
tryb pracy: ciągły, w systemie wielozmianowym
Każdego dnia nad sprawnym funkcjonowaniem maszyny czuwa około 50 wyspecjalizowanych pracowników.

fot. GDDKiA
Postęp prac: 2 155 metrów wydrążonego tunelu
Z 2 255 metrów całkowitej długości pierwszej nawy, wykonano już 2 155 metrów. Oznacza to, iż drążenie jest praktycznie na finiszu.
Zakończenie tej części inwestycji planowane pozostało w grudniu 2025 roku, co umożliwi płynne rozpoczęcie dalszych robót konstrukcyjnych oraz przygotowania do drążenia drugiej nitki.

fot. GDDKiA
Trudne warunki geologiczne i zagrożenie metanowe
Prace prowadzone są w zmiennych warstwach skał charakterystycznych dla fliszu karpackiego, które wymagają precyzji i bieżącej analizy geologicznej.
Dodatkowym wyzwaniem jest zagrożenie metanowe – tunel powstaje w środowisku, gdzie konieczne jest stałe monitorowanie gazów oraz stosowanie specjalistycznych systemów bezpieczeństwa.
Organizacja prac i system „projektuj i buduj”
Inwestycja realizowana jest w formule „projektuj i buduj”. Po rocznej przerwie spowodowanej obecnością metanu, prace drążeniowe wznowiono w lipcu 2024 roku. Od tego momentu TBM pracuje bez przerw, zachowując stabilne tempo robót pomimo trudnych warunków podziemnych.
Wartość kontraktu przekracza 2,2 mld zł.
Kompleksowy zakres inwestycji na odcinku S19
Tunel to jedynie część całej inwestycji. W ramach projektu powstają również:
-
estakady i wiadukty,
-
przejścia dla zwierząt,
-
Centrum Zarządzania Tunelem,
-
Miejsca Obsługi Podróżnych,
-
lądowiska dla Lotniczego Pogotowia Ratunkowego.
Całość ma zapewnić wyższy poziom bezpieczeństwa i płynności ruchu.
Planowane zakończenie budowy S19 Rzeszów – Babica
Cały odcinek S19 Rzeszów – Babica ma zostać ukończony w 2028 roku. Zakończenie drążenia pierwszej nawy będzie jednym z najważniejszych kamieni milowych w realizacji tego przedsięwzięcia.
Znaczenie dla Via Carpatia i regionu
S19 to najważniejszy element korytarza Via Carpatia, łączącego Bałtyk z południem Europy. Tunel w Babicy odgrywa strategiczną rolę w:
-
usprawnieniu transportu,
-
skróceniu czasów przejazdu,
-
zwiększeniu atrakcyjności inwestycyjnej Podkarpacia,
-
poprawie komunikacji międzynarodowej.
Tunel w Babicy – nowy symbol nowoczesnej inżynierii
Finał pierwszej nawy pokazuje, iż inwestycja prowadzona jest zgodnie z harmonogramem, a podkarpacki tunel stanie się jednym z najbardziej zaawansowanych technologicznie obiektów drogowych w kraju. Zbliżający się koniec drążenia potwierdza, iż projekt wkracza w decydującą fazę i już niedługo stanie się jednym z najbardziej prestiżowych elementów sieci Via Carpatia.








