S19 Dukla – Barwinek coraz bliżej realizacji
Tydzień temu została wydana decyzja ZRID dla odcinka S19 Dukla – Barwinek. Teren budowy został już oficjalnie przekazany wykonawcy.
Odcinek drogi ekspresowej S19 między Duklą a Barwinkiem przebiega tuż przy granicy ze Słowacją. To fragment o szczególnie skomplikowanej budowie geologicznej oraz dużej wrażliwości środowiskowej. Z tego powodu jego realizacja stanowi jedno z większych wyzwań inżynieryjnych na całej trasie Via Carpatia.
Nowy węzeł Barwinek połączy S19 z krajową „dziewiętnastką”
Jednym z kluczowych elementów inwestycji będzie budowa węzła drogowego Barwinek, który umożliwi sprawne połączenie nowej trasy ekspresowej z istniejącą drogą krajową nr 19. To strategiczny punkt w kontekście komunikacji transgranicznej.
Imponujące estakady i mosty – spektakularna inżynieria
Na głównej trasie zaplanowano aż 15 estakad. Najdłuższa z nich osiągnie długość około 1100 metrów i przebiegnie nad doliną na filarach wysokich na 27 metrów. Oprócz tego powstanie siedem mostów, cztery wiadukty drogowe oraz liczne obiekty inżynieryjne w ciągach poprzecznych i na dodatkowych jezdniach.
Przejścia dla zwierząt – bezpieczeństwo przyrody
Projekt zakłada również budowę pięciu przejść dla zwierząt: trzech dla małych, jednego dla średnich oraz jednego dla dużych gatunków. Dzięki temu ograniczone zostanie ryzyko kolizji drogowych i zapewniona zostanie migracja zwierząt w obrębie obszarów leśnych i górskich.
Infrastruktura wspierająca bezpieczeństwo i ekologię
Droga zostanie wyposażona w nowoczesne urządzenia BRD (Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego), a także w systemy ochrony środowiska. W ramach inwestycji przebudowane zostaną kolidujące drogi lokalne, cieki wodne oraz sieci techniczne i melioracyjne.
Kontrole i ważenie pojazdów – cztery nowe punkty
Na trasie zaplanowano również budowę czterech punktów służących do kontroli i ważenia pojazdów ciężarowych. To istotny element, który wpłynie na trwałość nowej infrastruktury i bezpieczeństwo na drodze.