Po zeszłorocznej, głośnej w Krakowie wystawie Sztuka i metafizyka. Postawy i strategie lat 2000–2020,
kuratorowanej przez Łukasza Murzyna i Rafała Solewskiego w Galerii Podbrzezie, w Galerii Współczesnej Sztuki Sacrum „Dom Praczki” w Kielcach 31 marca otwarto kolejną wystawę, która stara się zaprezentować różne środowiska i różne postawy światopoglądowe wobec religii i duchowości. Również ten pokaz obrazów, obiektów i filmów trzydziestu artystów został przygotowany przez zespół kuratorski Instytutu Malarstwa i Edukacji Artystycznej Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie.
Sala „Ja. Sprawdzam", obrazy Kamila Kuzko, Ewy Bieleckiej i Matúša Piusa Niemca, instalacja Jakuba Niewdany, wystawa „Sprawdzam. Cóż to jest prawda?" Kielce Galeria Współczesnej Sztuki Sacrum „Dom Praczki”, foto. Maciej Buksa
Sala „Ja. Sprawdzam", obrazy Beaty Ewy Białeckiej, Kamila Kuzko, instalacja Jakuba Niewdany, wystawa „Sprawdzam. Cóż to jest prawda?" Kielce Galeria Współczesnej Sztuki Sacrum „Dom Praczki”, foto. Bernadeta Stano
Sala „Religia. Sprawdzam", obrazy Justyny Baśnik, Katarzyny Makieły-Organisty, Agnieszki Dacy, obiekty Anny Sztwiertni, Daniela Rycharskiego i Pauliny Gołoś, wystawa „Sprawdzam. Cóż to jest prawda?" Kielce Galeria Współczesnej Sztuki Sacrum „Dom Praczki”, foto. Maciej Buksa
Sala „Społeczeństwo. Sprawdzam”, obrazy Kamila Kuzko, Jacka Hajnosa, Stanisława Wójcickiego, video Alicji Żebrowskiej i Jacka Lichonia, wystawa „Sprawdzam. Cóż to jest prawda?” Kielce Galeria Współczesnej Sztuki Sacrum „Dom Praczki”, foto. Maciej Buksa
Sala „Natura. Sprawdzam”, obiekt i grafika Remigiusza Dobrowolskiego, obraz Dawida Marszewskiego i Beaty Ewy Białeckiej, wystawa „Sprawdzam. Cóż to jest prawda?” Kielce Galeria Współczesnej Sztuki Sacrum „Dom Praczki”, foto. Bernadeta Stano
Jego hasło wywoławcze: Sprawdzam. „Cóż to jest prawda?” ma kierować w stronę badania różnych sfer ludzkiej egzystencji, w których to fundamentalne pytanie ma rację bytu. Kuratorzy postawili go w kontekście zastanej sztuki z kolekcji „Domu Praczki”, natury, społeczeństwa, ja indywidualnego oraz religijności. Ekspozycja nie daje jednoznacznych odpowiedzi, a jedynie uświadamia skalę filozoficznego, etycznego i egzystencjalnego wyzwania, pozostawiając widza przed dylematem wyboru własnej definicji prawdy.
Karolina Hałatek, „Terminal”, PE, LED, aluminium, drewno, 6 m x 3 m (średnica), dokumentacja filmowa, 2016; foto. Bernadeta Stano, dzięki uprzejmości Galerii Współczesnej Sztuki Sacrum „Dom Praczki”
Piotr Jargusz, „Klęczący”, farba akrylowa na papierze 125 x105 cm, 2023, foto. Bernadeta Stano, dzięki uprzejmości Galerii Współczesnej Sztuki Sacrum „Dom Praczki”
Tomasz Biłka OP, „NAVICULA”, papier, drewno, akryl, złoto, elektromagnes, 70x70x23 cm, 2023, foto. Bernadeta Stano, dzięki uprzejmości Galerii Współczesnej Sztuki Sacrum „Dom Praczki”
Aleksandra Pulińska, „Stworzenie świata”, papier czerpany: makulatura, okrąg półtransparentny - prześwietlony od tyłu, biota: mech, proces: 97 dni od zasadzenia roślin, 17 x 13 cm, 2020, foto. Bernadeta Stano, dzięki uprzejmości Galerii Współczesnej Sztuki Sacrum „Dom Praczki”
O tym, iż jest taka potrzeba świadczy choćby liczna obecność twórców oraz zaciekawionych nową propozycją mieszkańców Kielc na wernisażu. Tytułowe Sprawdzam nie tylko symbolicznie wskazuje na hazardowe ryzyko, ale odsłania powagę wyborów i stawkę rozgrywki toczącej się w sferze tego, co wizualne i widoczne w kulturze. Mamy nadzieję, iż przyłączamy się do starań tych wszystkich, którzy zabiegają o całościowe, prawdziwie naukowe, wolne od redukcjonistycznych podziałów, ujmowanie zjawisk polskiego obiegu artystycznego. Wystawa potrwa do 31 maja. Zapraszamy do „Domu Praczki” w Kielcach.