Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska (RDOŚ) zakończyła ponowną ocenę środowiskową dla realizacji odcinka nr 2 S10 Bydgoszcz – Toruń: Bydgoszcz Park Przemysłowy – Solec Kujawski. Obejmuje on m.in. Źródliska, które w opinii społeczników zostaną zniszczone podczas inwestycji. Od decyzji RDOŚ nie można jednak się odwołać; teoretycznie daje ona zielone światło na wydanie niezbędnej do rozpoczęcia budowy decyzji ZRID, ale nie nastąpi to zbyt szybko.
Odcinek Bydgoszcz Park Przemysłowy – Solec Kujawski budzi największe emocje spośród czterech etapów budowy S10 łączącej Bydgoszcz i Toruń. W czerwcu 2021 roku Generalna Dyrekcja Ochrony Środowiska wydała decyzję środowiskową dla tego etapu; nieco ponad rok później GDDKiA wybrała wykonawcę fragmentu (PolAqua) – wybrany przebieg drogi z Emilianowa do Solca wzbudził sprzeciw ekologów oraz działaczy społecznych. Jak argumentowali, wyznaczenie ekspresówki przez użytek ekologiczny „Źródliska na Wypaleniskach” doprowadzi do zniszczenia tamtejszych źródeł i drzew. Jako alternatywę zaprezentowali swój wariant, tzw. ECO, wedle którego S10 byłaby przeprowadzona nieco dalej, na południe od Źródlisk. GDDKiA nie przychyliła się jednak do propozycji i przekonywała, iż wariant społeczny nie jest korzystniejszy dla środowiska.
1 grudnia 2023 roku Wojewoda Kujawsko-Pomorski otrzymał dokumenty w sprawie wydania „pozwolenia na budowę” dla odcinka drugiego. Postępowanie wszczęto pół roku później. Jednym z jego elementów jest wydanie przez Regionalną Dyrekcję Ochrony Środowiska w Bydgoszczy ponownej oceny oddziaływania na środowisko. Ponowna OOŚ prowadzona jest w ramach postępowania w sprawie wydania decyzji inwestycyjnej (np. pozwolenia na budowę) – dzięki temu ewentualne zmiany nie powodują powrotu do etapu decyzji środowiskowej, co opóźniałoby najważniejsze inwestycje o wiele lat.
Po dwóch miesiącach prac, RDOŚ w Bydgoszczy wydała postanowienia, które sprawią, iż odcinek S10 Emilianowo – Solec po spełnieniu wymagań środowiskowych może uzyskać decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej. – Wymiernym efektem aktywności RDOŚ są trzy postanowienia, które zwiększają liczbę przejść dla zwierząt oraz poprawiają ich parametry techniczne. Do dziś, na około 38 km uzgodnionej drogi ekspresowej S-10, usprawniono aż 16 przejść i dodatkowo ustalono obowiązek wykonania kolejnych dziewięciu – podkreśla instytucja.
Istotny jest fakt, iż od ponownej OOŚ nie można już złożyć odwołania. Konieczność przeprojektowania i realizacji nowych przejść dla zwierząt powoduje jednak, iż wydanie ZRID nastąpi – według wstępnych ocen – najwcześniej jesienią. – Dodatkowe przejście dla dużych zwierząt szerokości 40 m trzeba będzie uzgodnić z RDOŚ (znowu 7 miesięcy?). Jak jesienią będzie ZRID, to będzie dobrze – podkreśla jeden z użytkowników wątku o budowie „eski” z Bydgoszczy do Torunia na forum Skyscrapercity.