„Regulamin” dla sygnalistów. Gmina Goleniów informuje

6 godzin temu

Gmina Goleniów opublikowała informacje dotyczące procedury przyjmowania zgłoszeń zewnętrznych od tzw. sygnalistów.

Sygnalista (ang. whistleblower) to osoba, która zgłasza nieprawidłowości, naruszenia prawa lub nadużycia w miejscu pracy, instytucji publicznej lub organizacji. Sygnalista może ujawniać takie informacje zarówno wewnętrznie (np. swojemu pracodawcy lub odpowiednim organom wewnętrznym), jak i zewnętrznie (np. mediom, organom ścigania czy organizacjom pozarządowym).

Sygnaliści często działają w interesie publicznym, próbując zapobiegać szkodliwym praktykom, takim jak korupcja, oszustwa, naruszenia praw człowieka czy ochrony środowiska. W wielu krajach sygnalistom przysługują różne formy ochrony prawnej przed represjami, np. przed zwolnieniem z pracy lub innymi sankcjami.

Gmina Goleniów informuje, iż zgłoszenie zewnętrzne może być dokonane:

  • na adres poczty elektronicznej: sygnalista@goleniow.pl,
  • za pośrednictwem aplikacji elektronicznej: https://sygnaapp.pl/system-zgloszen-zewnetrznych/gmina-goleniow/;
  • na adres do korespondencji: Urząd Gminy i Miasta w Goleniowie, Plac Lotników 1, 72-100 Goleniów z dopiskiem „ZGŁOSZENIE SYGNALISTY – nie otwierać”;
  • ustnie, podczas bezpośredniego spotkania zorganizowanego na wniosek sygnalisty w terminie 14 dni od dnia otrzymania takiego wniosku.

Przedmiotem zgłoszeń mogą być informacje o naruszeniach prawa, dotyczących między innymi korupcji, zamówień publicznych, bezpieczeństwa transportu, ochrony środowiska, zdrowia i dobrostanu zwierząt czy zdrowia publicznego,

Obowiązkiem instytucji, będącej adresatem zgłoszenia, jest zapewnienie ochrony tożsamości sygnalisty oraz osoby, której dotyczy zgłoszenie. Pełną informację na ten temat znajdziecie TUTAJ.

Idź do oryginalnego materiału