Gmina Goleniów opublikowała informacje dotyczące procedury przyjmowania zgłoszeń zewnętrznych od tzw. sygnalistów.
Sygnalista (ang. whistleblower) to osoba, która zgłasza nieprawidłowości, naruszenia prawa lub nadużycia w miejscu pracy, instytucji publicznej lub organizacji. Sygnalista może ujawniać takie informacje zarówno wewnętrznie (np. swojemu pracodawcy lub odpowiednim organom wewnętrznym), jak i zewnętrznie (np. mediom, organom ścigania czy organizacjom pozarządowym).
Sygnaliści często działają w interesie publicznym, próbując zapobiegać szkodliwym praktykom, takim jak korupcja, oszustwa, naruszenia praw człowieka czy ochrony środowiska. W wielu krajach sygnalistom przysługują różne formy ochrony prawnej przed represjami, np. przed zwolnieniem z pracy lub innymi sankcjami.
Gmina Goleniów informuje, iż zgłoszenie zewnętrzne może być dokonane:
- na adres poczty elektronicznej: sygnalista@goleniow.pl,
- za pośrednictwem aplikacji elektronicznej: https://sygnaapp.pl/system-zgloszen-zewnetrznych/gmina-goleniow/;
- na adres do korespondencji: Urząd Gminy i Miasta w Goleniowie, Plac Lotników 1, 72-100 Goleniów z dopiskiem „ZGŁOSZENIE SYGNALISTY – nie otwierać”;
- ustnie, podczas bezpośredniego spotkania zorganizowanego na wniosek sygnalisty w terminie 14 dni od dnia otrzymania takiego wniosku.
Przedmiotem zgłoszeń mogą być informacje o naruszeniach prawa, dotyczących między innymi korupcji, zamówień publicznych, bezpieczeństwa transportu, ochrony środowiska, zdrowia i dobrostanu zwierząt czy zdrowia publicznego,
Obowiązkiem instytucji, będącej adresatem zgłoszenia, jest zapewnienie ochrony tożsamości sygnalisty oraz osoby, której dotyczy zgłoszenie. Pełną informację na ten temat znajdziecie TUTAJ.