O podjęcie działań mających na celu zwiększenie liczby miejsc parkingowych w rejonie ulic Księcia Bolka Świdnickiego, Brackiej oraz Jagiellońskiej wystąpiła do władz miasta jedna z miejskich radnych. Do propozycji odniosła się prezydent Świdnicy.
Mieszkańcy oraz samorządowcy regularnie zwracają uwagę na występujący niedostatek miejsc parkingowych na terenie Świdnicy. Nie brak przy tym podpowiedzi dotyczących lokalizacji nowych parkingów, które mogłyby ułatwić życie zmotoryzowanym świdniczanom. Pod koniec marca radna Anna Światowa zaproponowała przekształcenie terenu położonego u zbiegu ulic Księcia Bolka Świdnickiego oraz Brackiej, na którym w tej chwili znajduje się ogródek rekreacyjny, i wykorzystania go na cele parkingowe.
– Obecnie dzierżawiony teren pozostawia wiele do życzenia. Teren jest zaniedbany, regularnie są tam podrzucane puszki i butelki, co negatywnie wpływa na estetykę otoczenia oraz komfort mieszkańców. Aktualna budowa mieszkań TBS, po swoim ukończeniu znacząco zmniejszy dostępność miejsc parkingowych w okolicy. Już teraz samochody parkują po obu stronach ul. Księcia Bolka, aż do skrzyżowania z ulicą Jagiellońską, co utrudnia ruch i stwarza problemy. Na niekorzyść mieszkańców jest też fakt, iż ulica Jagiellońska jest włączona do strefy płatnego parkowania, przez co szukając darmowego parkingu kierowcy blokują miejsca dla mieszkańców wymienionych ulic – uzasadniała swój wniosek radna Światowa.
Do jej wniosku odniosła się prezydent Świdnicy. – Przedmiotowy teren stanowi działkę o numerze 571 obr. 4 Śródmieście, której właścicielem jest Gmina Miasto Świdnica i obowiązują dla niego zapisy miejscowego planu zagospodarowania miasta Świdnicy „Śródmieście północ” (…). Zgodnie z ustaleniami tego planu, przedmiotowy teren oznaczony jest na rysunku planu symbolem L1.4/UM – teren zabudowy mieszkaniowej wielorodzinnej z usługami, z przynależnym zagospodarowaniem terenu oraz z dopuszczeniem w granicy działek budowlanych obiektów i lokali usługowych: usług handlu detalicznego, w tym usługi takie jak: gastronomia, usługi nieprodukcyjne np. praktyki lekarskie, kancelarie prawne, pracownie projektowe, gabinety fryzjerskie, kosmetyczne itp., usług administracji, usług kultury oraz zieleni urządzonej, rozumianej jako parki, skwery, zieleńce a także zieleń o charakterze izolacyjnym – przywołuje w udzielonej odpowiedzi prezydent Beata Moskal-Słaniewska.
– Poprzez przynależne zagospodarowanie terenu, zgodnie z § 3 pkt 18 lit. b, należy rozumieć „parkingi i garaże, w tym naziemne, podziemne i nadziemne”, przy czym w ustaleniach szczegółowych uchwały, tj. w § 29 ust. 6 pkt 3 lit. a, wprowadza się dla terenu L1.4/UM zakaz lokalizacji wolnostojących garaży na poziomie terenu. Powyższe oznacza, iż na dzień dzisiejszy możliwa jest realizacja parkingów w postaci stanowisk postojowych, bądź parkingów podziemnych oraz nadziemnych wbudowanych w budynek o funkcji podstawowej lub dopuszczonej, pod warunkiem ich wzajemnej realizacji. Jednocześnie, zgodnie z § 66 pkt 2, plan dopuszcza przedsięwzięcia tymczasowe nie będące obiektem budowlanym, w tym tymczasowe parkingi z zastrzeżeniem, iż przedsięwzięcia te spełnią wymogi wynikające z przepisów odrębnych – tłumaczy prezydent.
– Przekształcenie przedmiotowego terenu, o docelowym przeznaczeniu pod funkcję terenowego parkingu, wymagałoby przeprowadzenia pełnej procedury zmiany miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego oraz dokładnej analizy możliwości oraz zasadności jego realizacji pod kątem obowiązujących przepisów prawnych (m.in. Prawo budowlane, Rozporządzenie w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie, ustawa o drogach publicznych), jak również uwarunkowań wynikających z ochrony konserwatorskiej tego obszaru, które historycznie wskazują na konieczność realizacji zabudowy kubaturowej – wskazuje Moskal-Słaniewska.
– Natomiast podjęcie decyzji o realizacji przedsięwzięcia tymczasowego (do czasu prywatyzacji terenu) wymaga oceny obecnego stanu prawnego i zagospodarowania terenu w kontekście ustalenia kosztów realizacji tej inwestycji (tj. m.in. wypowiedzenia umów dzierżawy, oczyszczenia terenu, wycinki drzew, utwardzenia terenu, budowy wjazdu z drogi publicznej obejmującego likwidację istniejących miejsc postojowych) w odniesieniu do możliwości finansowych miasta – dodaje prezydent. Zaznacza przy tym, iż „z uwagi na brak środków finansowych w budżecie na rok 2025, przedmiotowy temat zostanie przeanalizowany w kontekście wyżej wymienionych kwestii i skonfrontowany z potrzebami mieszkańców tego obszaru”.








/mn/