
Trwa odliczanie do startu XIV edycji Budżetu Obywatelskiego Płocka, w którym do rozdysponowania będzie rekordowa kwota 7,7 mln zł. Do obsługi BOP oddano już nową platformę internetową. – Ma być bliżej obywatela, z większym dostosowaniem do potrzeb i oczekiwań mieszkańców – we wtorek zachęcała do korzystania z tej platformy Marzena Kapuścińska, dyrektorka wydziału kultury i wspierania inicjatyw społecznych w płockim ratuszu.
Zielone skwery, chodniki, ścieżki rowerowe, miejsca do zabawy, aktywności fizycznej i spotkań sąsiedzkich… M.in. takie pomysły mieli płocczanie w dotychczasowych trzynastu edycjach Budżetu Obywatelskiego Płocka.
Jak dotąd spośród 915 projektów zgłoszonych do BOP do realizacji zakwalifikowano 178, w tym 149 udało się dopiąć do końca. Koszty? Ok. 53 mln zł.
Po co nam BOP? – Chcemy, aby mieszkańcy byli w jak największym stopniu zaangażowani w budowanie miasta, a Płock stawał się coraz lepszym, coraz piękniejszym miejscem do życia – mówił we wtorek Andrzej Nowakowski, prezydent Płocka, podczas konferencji prasowej.
W kontekście zbliżającego się startu XIV edycji dodał: – Mamy do rozdzielenia rekordową kwotę ponad 7,7 mln zł.
Na projekty osiedlowe przypadnie ponad 4,5 mln zł (maksymalna wartość jednego projektu na danym osiedlu to 550 tys. zł), natomiast na projekty ogólnomiejskie – ponad 3,1 mln zł (na jeden projekt dofinansowanie nie może być większe niż 2 mln zł). Te drugie dotyczą więcej niż jednego osiedla, mogą również dotyczyć jednostek organizacyjnych miasta (żłobków, przedszkoli, szkół, poradni psychologiczno-pedagogicznych, placówek wychowania przedszkolnego, domów pomocy społecznej, środowiskowych domów samopomocy, placówek opiekuńczo-wychowawczych i instytucji kultury).
Największa zmiana nowej edycji…
… to nowa platforma służąca do obsługi BOP – z nowym wyglądem i nowymi funkcjonalnościami. Tu znajdziemy m.in. regulamin BOP, opis działania krok po kroku, w tym wskazanie kto może składać projekty (mieszkaniec lub grupa mieszkańców, już nie organizacje pozarządowe czy rady mieszkańców osiedli) i kto ma prawo głosu.
Dotychczas komunikacja z wnioskodawcami odbywała się głównie poprzez pocztę elektroniczną i telefon.
– Teraz składanie projektów online stanie się prostsze, bardziej intuicyjne. Będzie trzeba założyć konto, następnie cała komunikacja ze składającym projekt odbędzie się przede wszystkim poprzez tę platformę – opisywała Marzena Kapuścińska, dyrektorka wydziału kultury i wspierania inicjatyw społecznych w płockim ratuszu.
Nowością będzie możliwość – również dzięki platformie internetowej – dokonania przez wnioskodawcę poprawek w projekcie na etapie oceny merytorycznej bez konieczności wycofania tego projektu.
I jeszcze jedna nowość – możliwość bezpośredniego generowania materiałów promocyjnych z tej platformy (plakatów zawierających numer i tytuł projektu, lokalizację, krótki opis planowanego przedsięwzięcia).
Ciekawe informacje zawarto w cenniku miejskim, który podaje szacunkową wartość (brutto) m.in. ustawienia wiaty przystankowej, postawienia stacji roweru miejskiego, budowy chodnika, miejsca parkingowego, powstania placu zabaw, skateparku, boiska czy siłowni pod chmurką, montażu kamery monitoringu, ustawienia latarni, leżaka, ławeczki, domu dla jeży. Znajdziemy też koszty posadzenia drzewa, parku kieszonkowego, zakupu defibrylatora, mebli z palet albo zajęć na basenie.
Co jeszcze? Platforma umożliwi zgłoszenie odwołania od negatywnej oceny projektu, przeglądanie zgłoszonych inicjatyw wraz z podpatrzeniem ich lokalizacji na mapie. – Wciąż ją uzupełniamy – dopowiadała dyrektorka.
Na razie wprowadzono edycje od III do XIII (reszta zostanie uzupełniona w ciągu dwóch tygodni), udostępniając wyłącznie projekty przeznaczone do realizacji (bez pozostałych, które nie otrzymały wystarczającej liczby głosów i tych, które zostały odrzucone na etapie oceny formalno-prawnej). – Stronę będziemy uzupełniać na bieżąco. A jeżeli chodzi o poprzednie edycje zawsze możemy udostępnić listę projektów, które przeszły ocenę formalną, merytoryczną, ale nie zostały wybrane – dodała Marzena Kapuścińska.
Prostsze będzie głosowanie przez internet. Głosowanie na projekty odbywa się bez konieczności zakładania konta. W celu weryfikacji mieszkaniec poda swój numer telefonu, następnie na ten numer otrzyma wiadomość SMS z wymaganym kodem.
Na jeden numer będą przychodziły maksymalnie trzy SMS-y.
Jednocześnie utrzymano głosowanie stacjonarne i punkty mobilne. Na karcie do głosowania przyjdzie podać cztery ostatnie cyfry numeru PESEL.
Zgłaszanie projektów
Projekty wraz listą poparcia (15 podpisów w przypadku projektu ogólnomiejskiego, przy projekcie osiedlowym znaczenie ma liczba mieszkańców danego osiedla), zgodą na realizację zadania i załącznikami należy składać – tu do wyboru – przez nową platformę (mojemiasto.plock.eu), w wersji papierowej do biura obsługi klienta w ratuszu bądź wysyłając dokumenty pocztą na adres urzędu miasta (decyduje data stempla pocztowego).
Nieco uproszczono formularze – załączniki do wniosku.
Zasada ogólnodostępności
Przypomnijmy, iż teraz z BOP nie jest możliwy np. zakup środku transportu, organizacja projektu o charakterze politycznym lub wyznaniowym. Projekty zgłaszane m.in. przez szkoły, przedszkola, zespoły szkół, instytucje kultury trafiają tylko do puli ogólnomiejskiej. – Aby zadbać o zrównoważony rozkład inwestycji na terenie Płocka chcemy wprowadzić roczną karencję na te tereny, na których w poprzednim roku, z poprzedniej edycji BOP, były zrealizowane projekty. To samo dotyczy projektów realizowanych w obiektach – wyjaśniała dyrektorka. To z kolei oznacza, iż jeżeli w jednej edycji np. zrealizowano projekt na danej działce (albo w sali ), to w następnej edycji nie będzie możliwości ponownego wskazania tej samej działki (lub sali).
Podczas konferencji pytaliśmy m.in. o kwestię monitorowania ogólnodostępności dla mieszkańców (np. w przypadku pracowni komputerowej, która powstała w wyniku zgłoszonego projektu przez szkołę – zgodnie z tą zasadą w wyznaczonym czasie pracownia powinna być dostępna dla wszystkich chętnego mieszkańca). Ta zasada dotyczy efektów BOP realizowanych w 2025 r. I faktycznie, ratusz zamierza monitorować realizację zasady ogólnodostępności. – Mamy zamiar sprawdzić przestrzeganie tej zasady co najmniej raz w każdym miejscu. choćby teraz rozmawiamy z dyrektorami szkół, uczulając ich na te zapisy i uprzedzając, iż będziemy tę sprawę weryfikować – wskazała Marzena Kapuścińska.
Harmonogram XIV edycji BOP:
- Zgłaszanie projektów od 26 lutego do 17 marca 2025 r.
- Weryfikacja i opiniowanie zgłoszonych projektów od 18 marca do 30 lipca 2025 r.
- Odwołanie od negatywnej oceny projektu – 5 dni roboczych od ogłoszenia wyników weryfikacji
- Ogłoszenie listy projektów poddanych pod głosowanie do 20 sierpnia 2025 r
- Głosowanie od 15 do 28 września 2025 r.
- Wyniki poznamy do 10 października 2025 r.
- Realizacja w 2026 r.
Foto: KB