Tunel na odcinku S19 Rzeszów – Babica
Maszyna TBM Karpatka (ona drąży tunel) to jedna z największych maszyn tego typu ma świecie. Ma ok. 114 metrów długości, waży 4,5 tys. ton a jej średnica to 15,2 metra.
Prace realizowane są w skomplikowanych warunkach fliszu karpackiego oraz w zagrożeniu metanowym.
Na dzień dzisiejszy Karpatka wydrążyła już 1469 m lewej nitki tunelu.

fot. GDDKiA
Docelowo oba tunele będą mieć 2255 metrów długości i dwie równoległe nawy z pasami ruchu i pasami awaryjnymi.
Budowa realizowana jest w systemie „projektuj i buduj” przez konsorcjum Mostostal Warszawa i Acciona Construcción, a wartość kontraktu przekracza 2,2 mld zł.
Drążenie rozpoczęto w lipcu 2024 roku, po rocznym opóźnieniu spowodowanym wykryciem metanu w gruncie.
Karpatkę obsługuje ok. 50 osób na zmianie.
Na budowanym odcinku powstaną też m.in. estakady, wiadukty, przejścia dla zwierząt, Centrum Zarządzania Tunelem, MOP-y oraz lądowiska LPR.
Odcinek S19 Rzeszów-Babica wg planów ma być gotowy w 2028 roku.
Trasa S19 jest częścią międzynarodowego szlaku Via Carpatia.