Gmina Nowy Targ przyjęła uchwałę krajobrazową

podhaleregion.pl 3 godzin temu

Podczas ostatniej sesji Rady Gminy Nowy Targ radni zdecydowaną większością głosów przyjęli uchwałę krajobrazową regulującą zasady sytuowania tablic i urządzeń reklamowych, ogrodzeń oraz obiektów małej architektury. Za przyjęciem uchwały głosowało 13 radnych, 4 było przeciw, a 3 wstrzymało się od głosu.

To długo oczekiwany efekt prac, które rozpoczęto już w 2017 roku, kiedy Gmina Nowy Targ jako jedna z pierwszych gmin przy Zakopiance przyjęła uchwałę intencyjną dotyczącą „Montevideo” – inicjatywy mającej na celu uporządkowanie krajobrazu wizualnego.

Kluczowym celem uchwały jest wyeliminowanie chaotycznych reklam, szczególnie wzdłuż drogi krajowej nr 47 – tzw. Zakopianki. Uchwała wprowadza całkowity zakaz umieszczania tablic i urządzeń reklamowych w pasie drogowym oraz terenach przyległych (obszar A), z wyjątkiem szyldów.

W pozostałej części gminy (obszar B) reklamy przez cały czas będą możliwe, ale pod warunkiem spełnienia surowych norm technicznych i bezpieczeństwa. Uchwała wyklucza m.in. reklamy montowane na prowizorycznych rusztowaniach, które – jak wskazano – stanowią poważne zagrożenie w ruchu lądowym.

Co konkretnie zmienia uchwała?

– Zakaz reklam na drzewach, mostach, barierkach, wiaduktach i dachach;

– Maksymalna powierzchnia reklamy to 24 m² (dotychczas choćby 140 m²);

– Obowiązek usuwania materiałów wyborczych w ciągu 30 dni po wyborach;

– Regulacje dotyczące ogrodzeń i obiektów małej architektury: wysokości, lokalizacji i materiałów;

Okres przejściowy to 12 miesięcy na dostosowanie się do nowych przepisów.

Projekt uchwały był szeroko konsultowany – zarówno społecznie, jak i z instytucjami takimi jak Powiatowy Konserwator Zabytków, Straż Pożarna, Sanepid czy Urząd Marszałkowski. Konsultacje społeczne trwały od 12 lutego do 12 marca 2025 roku i zakończyły się pozytywną opinią komisji wspólnej.

Uchwała wejdzie w życie po upływie vacatio legis i rozpoczęciu okresu dostosowawczego. Gmina zapowiada działania informacyjne, by pomóc przedsiębiorcom i mieszkańcom zrozumieć nowe przepisy i dostosować istniejące nośniki reklamowe.


Idź do oryginalnego materiału