Co zmienia dostosowanie? Czyli, jakie błędy są liczone osobom ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się?

babaodpolskiego.pl 8 godzin temu
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors

Kryteria oceny prac uczniów ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się

1. Za błędy ortograficzne w przypadku uczniów ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się uznaje się:

  • błędy w zapisie wyrazów z u – ó, ż – rz, h – ch
  • łamanie zasady pisania wielką literą na początku zdania.


2. W ocenie poprawności ortograficznej w pracach uczniów ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się egzaminator nie będzie uwzględniał innych niż wymienione w punkcie 1. błędów w zapisie (tzn. nie będzie liczył ich jako błędy ortograficzne), w tym:

  • dodawania, opuszczania, przestawiania liter, sylab lub całych wyrazów
  • mylenia liter
    • o podobnym kształcie (a – o, l – ł – t, n – r, m – n, u – w, e – ę, a – ą, i – j, u – y)
    • dużych i małych (z wyjątkiem początku zdania)
    • odpowiedników głosek zbliżonych fonetycznie (b – p, d – t, w – f, g – k, dz – c, sz – s, i – y, ę – em – en, ą – om– on, ś – ź, ć – dź)
    • różniących się w położeniu w stosunku do osi pionowej (p – b, d – b) lub poziomej (m – w, n – u, b – p, d – g, p – g)
    • ominięcia drobnych elementów graficznych, w tym
    • oznaczania miękkości nad literami
    • kropek (dż, ż, i, j)
    • „ogonków” przy literach ą lub ę i kreski (wężyka) przy literach ó, t lub ł
    • błędów dotyczących podziału wyrazu
    • błędów dotyczących dźwięczności (kóska zamiast kózka, proźba zamiast prośba)
    • błędów wynikających ze schematycznego stosowania zasad ortografii, np. startóje
      bo startować
  • mylenia przedrostków z przyimkami (pode szły)
  • błędnego zapisywania przyimków z rzeczownikami i przysłówkami (wklasie, zachwilę, napewno)
  • niewłaściwego zapisu spółgłosek miękkich (słonice zamiast słońce, rosinie zamiast rośnie).

Jeśli to czytasz — daj mi znać na swoim ulubionym kanale:

Chcesz zapisać się na korepetycje?

sprawdź, jak pracuję
Idź do oryginalnego materiału