Muzeum Narodowe we Wrocławiu
22.03, g. 12:00
Marcinków – wieś z górniczymi tradycjami. Wykład dr Karoliny Rybickiej w ramach cyklu „Było, minęło – szlakiem nieistniejących kolonii i wsi na Dolnym Śląsku”
Marcinków (Martinsberg) to niewielka wieś, która powstała przed rokiem 1344. Na jej obszarze występowały złoża rud polimetalicznych, dlatego przez stulecia z różną częstotliwością były prowadzone tutaj prace górnicze. U schyłku XVI w. wzniesiono kościół, a przy nim założono cmentarz. Kilka dekad po zakończeniu wojny trzydziestoletniej z inicjatywy rodu Wallisów wybudowano płuczkownię, tłuczkę i hutę. Proces wyludniania wsi rozpoczął się jeszcze w latach 80. XIX w., a znacząco przybrał na sile po II wojnie światowej, kiedy doszło do wymiany ludności. W latach 50. XX w. prowadzono tutaj poszukiwania rud uranu.
Wstęp wolny
Miejsce: Muzeum Narodowe we Wrocławiu, s. 116
23.03, g. 11:00
Rokoko. Wykład Michała A. Pieczki w ramach cyklu „Kurs historii sztuki”
Rokoko – styl w sztuce afirmujący lekkość i zabawę, fantazyjne, asymetryczne kompozycje inspirowane florą czy kształtami wzburzonych morskich fal… Spotkanie będzie okazją do przyjrzenia się najważniejszym i najznakomitszym dziełom sztuki rokokowej. Omówione zostaną przykłady architektury sakralnej i świeckiej, malarstwa, rzeźby oraz rzemiosła artystycznego w tym niezwykłym i pełnym fantazji stylu. Obejrzeć będzie można dzieła takich artystów jak F. Boucher, A. Watteau, J.-H. Fragonard, J.-F. de Cuvilliés, B. Neumann i wielu, wielu innych.
Bilety w cenie 15 zł
Miejsce: Muzeum Narodowe we Wrocławiu, s. 116
23.03, g. 13:00
„Moda – historia osobista” [PJM]. Integracyjne oprowadzanie kuratorskie. Prowadzenie: dr Małgorzata Możdżyńska-Nawotka, tłumaczenie na polski język migowy: Elżbieta Resler
Na wystawie obejrzeć można kolekcję niezwykle eleganckich ubiorów prof. Ireny Huml i na ich tle poznać historię ubioru w czasach PRL-u, a także zagadnienia związane z emancypacją i funkcjonowaniem kobiet w tamtym okresie, czy też rolą mody w zmieniających się procesach historycznych.
Wstęp z biletem na wystawę czasową. Głusi: bilet specjalny w cenie 3 zł
Zapisy: edukacja@mnwr.pl, 71 372 51 48
Miejsce: Muzeum Narodowe we Wrocławiu
23.03, g. 15:00
Przybrani cudacznie, po karnawałowemu. Wykład dr Małgorzaty Możdżyńskiej-Nawotki w ramach cyklu „Galeria mody”
Zawierający polskie akcenty ubiór „Księcia Reichstadtu” (J. K. Stieler) z 1819 r. – obraz prezentowany w Galerii Sztuki Europejskiej MNWr – to interesujący i malarsko efektowny przykład splatania się wątków kostiumowych i politycznych. Ośmioletni w momencie powstania portretu syn cesarza Napoleona I i austriackiej arcyksiężniczki Marii Ludwiki, przez bonapartystów zwany Orlątkiem, stoi z karabinem przy nakrytej sztandarem armacie. Na klamrze pasa dumnie rozpościera skrzydła napoleoński orzeł. Polskie akcenty to czapka konfederatka i podobne do czamary, ozdobione pasmanterią okrycie. Mały książę nosił też czasem miniaturowe polskie mundurki wojskowe, podobnie jak Zygmunt Krasiński, jego towarzysz zabaw i dziecięcy adiutant. W przyszłości o Orlątku (zm. w 1832 r.) będzie się mówiło jako o ewentualnym pretendencie do tronu polskiego. Czy w wyborze kostiumu książątka chodziło tylko o politykę, czy może była to manifestacja szerszego zjawiska modowo-kulturalnego, którego geneza jest wbrew pozorom tajemnicza: powstania odrębnej mody dla dzieci.
Wstęp wolny
Miejsce: Muzeum Narodowe we Wrocławiu, s. 116
Muzeum Etnograficzne
22.03, g. 15:00
Pająki – najpiękniejsze ozdoby wielkanocne [PJM]. Integracyjne warsztaty rodzinne towarzyszące wystawie „Pisanki i palmy wielkanocne”, tłumaczone na polski język migowy. Prowadzenie Olga Budzan, tłumaczenie PJM: Elżbieta Resler
Pająki to tradycyjne ozdoby ludowe – wieszało się je pod sufitem i miały zapewniać pomyślność mieszkańcom domu. Tradycyjne pająki wykonywane były z materiałów łatwo dostępnych na wsi takich jak słoma, bibuła czy drucik. W czasie spotkania każdy będzie mógł wykonać małego pająka z papierowych słomek i ozdobić go kwiatami z bibuły. Warsztaty poprzedzone będą oprowadzaniem po wystawie „Pisanki i palmy wielkanocne”. Dla cierpliwych!
Bilety w cenie 3 zł
Zapisy: edukacja@muzeumetnograficzne.pl, 71 344 33 13
Miejsce: Muzeum Etnograficzne
23.03, g. 12:00
Wydzieranka. Warsztaty rodzinne dla dzieci w wieku 6–12 lat w ramach cyklu „Etno w południe”, prowadzenie: Kaja Ossowska
Wyobraźcie sobie, iż wydzieranka jest tradycyjną techniką artystyczną, a pierwsze zapiski na jej temat pochodzą z XVII wieku! Początkowo wykonywano ją głównie w celach sakralnych, później zaczęto tworzyć również prace o tematyce obyczajowej, przedstawiające tradycyjne wzory i sceny rodzajowe. W trakcie warsztatów dzieci będą mogły odtworzyć jedną z takich prac pochodzących ze zbiorów Muzeum Etnograficznego lub dać się ponieść kreatywności i stworzyć własną wydzierankę!
Bilety w cenie 10 zł
Zapisy: edukacja@muzeumetnograficzne.pl, 71 344 33 13
Miejsce: Muzeum Etnograficzne
Pawilon Czterech Kopuł Muzeum Sztuki Współczesnej
21.03, g. 16:30
Face to face with art: Life and its transformations. Language workshops based on the collection of the Four Domes Pavilion Museum of Contemporary Art, quide: Mateusz Kamiński
On the occasion of the First Day of Spring, we invite you to a meeting around the theme of transformation in its broadest sense: nature awakening to life, spiritual rebirth, social change and artistic progress. Works by such famous artists as Aleksander Kobzdej, Wojciech Fangor, Stefan Gierowski and Alfred Lenica will be discussed.
Entrance with a ticket for the exhibition
Twarzą w twarz ze sztuką: Życie i jego transformacje. Warsztaty językowe w oparciu o kolekcję Pawilonu Czterech Kopuł, prowadzenie: Mateusz Kamiński
Z okazji Pierwszego Dnia Wiosny zapraszamy na spotkanie wokół tematu szeroko pojętej transformacji: budzenia się przyrody do życia, odrodzenia duchowego, przemian społecznych i progresu artystycznego. Omówione zostaną prace tak znanych artystów jak: Aleksander Kobzdej, Wojciech Fangor, Stefan Gierowski czy Alfred Lenica.
Wstęp z biletem na wystawę
22.03, g. 12:00
Body art. Wykład Barbary Przerwy w ramach cyklu „Kurs historii sztuki. Klasycy nowoczesności”
Po happeningu i performansie czas na body art! W sztuce współczesnej nurt ten traktuje człowieka jako jedność umysłu i ciała, a dla artysty najważniejsze staje się badanie relacji między własną fizycznością a psychiką, traktując działania artystyczne jako swoiste źródło samopoznania. Przedstawicielami body artu są m.in. Marina Abramović, Bruce Nauman, Vito Acconci, Chris Burden, Gina Pane, Orlan. dla wszystkich z nich najważniejszym elementem działań twórczych była bezpośrednia interwencja dokonana na własnym ciele. Mimo spektakularnych i prowokacyjnych zachowań głównym dążeniem pozostaje niezachwiane pragnienie niewerbalnej, bezpośredniej i emocjonalnej komunikacji z publicznością Przedstawiciele body artu nieustająco dążą do przesunięcia granic sztuki tradycyjnej, którą uważają za zbyt odległą od życia i jego podstawowych sił napędowych: narodzin, dojrzewania, cierpienia i przyjemności.
Bilety w cenie 15 zł
Miejsce: Pawilon Czterech Kopuł
Treści wrażliwe: nagość/erotyka, przemoc
22.03, g. 16:00
Nie tylko Pawilon. Muzea sztuki współczesnej w Europie: „Sycylia. Palermo i Syrakuzy”. Wykład Iwony Gołaj w ramach cyklu „Nie tylko Pawilon. Muzea sztuki współczesnej w Europie. Od Abbemuseum w Eindhoven do Centrum Pompidou w Maladze”
Nowa seria wykładów w Pawilonie Czterech Kopuł to próba zachęcenia do tego, by na drodze Państwa weekendowych i wakacyjnych podróży znalazły się muzea współczesne – interesujące zarówno ze względu na swoje kolekcje, jak i oryginalną architekturę. Zapraszamy zatem do Włoch, Hiszpanii, Holandii, Szkocji i Francji szlakiem wybranych muzeów sztuki XX i XXI w.
Po „wizycie” w holenderskich muzeach czas na Sycylię! Choć wyspa ta jest przede wszystkim ogromnie interesującym konglomeratem zachowanego dziedzictwa kulturowego, gdzie splatają się wątki antyczne, arabsko-normańskie oraz wybitne przykłady sztuki baroku, to zgodnie z ideą cyklu wykład będzie dotyczył dzieł współczesnych, które można zobaczyć w Palermo w Riso Muzeum i tamtejszej Pinakotece. Zostanie też szczegółowo przedstawiona i bogato zilustrowana materiałem ikonograficznym plenerowa wystawa rzeźb Igora Mitoraja, prezentowana w Parku Archeologicznym Neapolis w Syrakuzach do końca października 2025 r.
Wstęp wolny
Miejsce: Pawilon Czterech Kopuł
22.03, g. 18:00
Sztuka w dialogu: rozmowa z Pawłem Frąckiewiczem. Prowadzenie: Justyna Chojnacka
W ramach cyklu „Sztuka w dialogu” przestrzeń Pawilonu Czterech Kopuł wypełniają rozmowy z artystkami i artystami, których prace znajdują się w kolekcji Muzeum Narodowego we Wrocławiu. Kolejnym zaproszonym gościem będzie Paweł Frąckiewicz – rysownik, grafik i profesor na Wydziale Grafiki wrocławskiej Akademii Sztuk Pięknych, prowadzący jedną z najlepiej zorganizowanych i wyposażonych pracowni litografii w Polsce, a ponadto stypendysta jednej z najlepszych szkół grafiki i rysunku na świecie – Tamarind Institute w Albuquerque (Nowy Meksyk, USA). Prace artysty prezentowane były na blisko 200 wystawach w Polsce i za granicą.
Paweł Frąckiewicz to wnikliwy obserwator natury. Jego rysunki, oparte na doskonałej technice, wykreślone z niezwykłą cierpliwością i skupieniem podczas setek godzin pracy, odkrywają subtelności i złożoności wybranych struktur świata. Z tysięcy drobnych, precyzyjnych linii i znaków z upodobaniem tworzy kolejne warianty rosnących lub powalonych drzew o sękatych pniach, majestatyczne byki o muskularnych sylwetkach oraz eteryczne sierpy ubywającego księżyca, które umieszcza w otoczeniu iluzorycznych konstrukcji. Rozmowa będzie doskonałą okazją do omówienia wybranych technik graficznych czy też kondycji grafiki warsztatowej w ogóle.
Wstęp wolny
Miejsce: Pawilon Czterech Kopuł
23.03, g. 11:00
Sammlung der polnischen Kunst der zweiten Hälfte des 20. Jh. und des 21. Jh. [DE]. Eine Führung in deutscher Sprache. Durchführung: Nicole Ullrich
Eintritt mit einer Eintrittskarte für die Sammlungsausstellung (Vier-Kuppel-Pavillon Museum für Moderne Kunst)
Kolekcja sztuki polskiej 2. poł. XX i XXI wieku. Oprowadzanie w języku niemieckim, prowadzenie: Nicole Ullrich
Spotkanie w Pawilonie Czterech Kopuł, wstęp z biletem na wystawę stałą