„Włócząc się pośród innych realizacji życia” Piotra Blajerskiego w 66P we Wrocławiu

4 miesięcy temu

Wystawa Piotra Blajerskiego Włócząc się pośród innych realizacji życia to spekulatywna wizja budowy wspólnoty

widok wystawy „Włócząc się pośród innych realizacji życia” Piotra Blajerskiego w 66P we Wrocławiu, fot. Małgorza Kujda, dzięki uprzejmości 66P
widok wystawy „Włócząc się pośród innych realizacji życia” Piotra Blajerskiego w 66P we Wrocławiu, fot. Małgorza Kujda, dzięki uprzejmości 66P
widok wystawy „Włócząc się pośród innych realizacji życia” Piotra Blajerskiego w 66P we Wrocławiu, fot. Małgorza Kujda, dzięki uprzejmości 66P
widok wystawy „Włócząc się pośród innych realizacji życia” Piotra Blajerskiego w 66P we Wrocławiu, fot. Małgorza Kujda, dzięki uprzejmości 66P

pozbawionej szowinizmu gatunkowego. Artysta przygląda się procesom kształtującym biologiczne życia, rejestrując to, co na co dzień zwykle pozostaje niezauważalne. Filmuje i fotografuje napotkane na swojej drodze zwierzęta, przyglądając się ich egzystencji i śmierci. Nawiązuje specyficzny rodzaj relacji, wchodząc w rolę widzącego i czującego świadka, który dzieli się osobistym doświadczeniem przekraczania horyzontu widzenia i empatii.

Te spotkania, często podyktowane przypadkiem czy zaciekawieniem, stają się polem zmiany optyki w postrzeganiu świata jako przestrzeni zdominowanej przez człowieka. W swojej metodzie pracy Piotr nie dokumentuje, ale raczej utrwala zastane sytuacje, stając się w sposób naturalny ich częścią. Wycofuje się, porzuca komentarz, uwypuklając relację, którą w danym przypadku nawiązuje ze spotkanym bytem. Bohaterowie jego projektów eksplorują nieznane przestrzenie, poszukują pożywienia, kopulują, przemieszczają się, umierają. Podlegają procesom życiowym. Pozostają wspólnotą bytów – ekosystemem tworzonym przez istoty ludzkie i nie-ludzkie (zwierzęta, rośliny czy mikroorganizmy).

widok wystawy „Włócząc się pośród innych realizacji życia” Piotra Blajerskiego w 66P we Wrocławiu, fot. Małgorza Kujda, dzięki uprzejmości 66P
widok wystawy „Włócząc się pośród innych realizacji życia” Piotra Blajerskiego w 66P we Wrocławiu, fot. Małgorza Kujda, dzięki uprzejmości 66P
Piotr Blajerski, „Śmierć zwierząt”, cykl 2013–2024, wideo instalacja, fotografia cyfrowa, 40 x 30 cm każda, fot. dzięki uprzejmości 66P

Zmiana podejścia do istot żywych kształtowała się przede wszystkim wraz z rozwojem myśli posthumistycznych. Przekraczanie idei antropocentryzmu pociągnęło za sobą krytyczną analizę dotychczasowego, tradycyjnego podejścia do zwierząt, zarówno w samej sztuce, jak i w problematyce pozaartystycznej. Dziś żyjemy w czasach, kiedy społeczność innych istot nabiera szczególnego znaczenia. Krążące widmo „epoki antropocenu” oraz pogłębiający się kryzys klimatyczny zmusza do fundamentalnej zmiany w myśleniu o planecie i jej ekosystemie. najważniejsze wydają się refleksje dające odpowiedzi na pytania, jak żyć w międzygatunkowej wspólnocie? Jak z troską budować środowisko, w którym wszystko funkcjonuje na zasadzie splotu relacji?

Na wystawie Piotr Blajerski przyjmuje strategię opartą na empatii, którą realizuje poprzez obserwację oraz wędrówkę, zarówno fizyczną jak i mentalną. W prezentowanych pracach odczuwalne pozostaje napięcie między procesem powolnej zagłady i przemijania, a wizją budowy rodzaju wspólnoty widzianej z perspektywy postantropocentrycznej.

Piotr Blajerski, „Śmierć zwierząt”, cykl 2013–2024, wideo instalacja, fotografia cyfrowa, 40 x 30 cm każda, fot. dzięki uprzejmości 66P
Piotr Blajerski, „Śmierć zwierząt”, cykl 2013–2024, wideo instalacja, fotografia cyfrowa, 40 x 30 cm każda, fot. dzięki uprzejmości 66P

Zagłada jest tutaj postrzegana w kategoriach wymierania – procesu zaniku gatunków, zmian planetarnych wywołanych przez działalność człowieka. Jednakże to wspólnota przez cały czas pozostaje szansą na zbudowanie relacji, które są podstawą realizującego się na różne sposoby biologicznego życia. Artysta postrzega postantropocentryzm jako konstruktywny sposób myślenia, będący jednocześnie odrzuceniem eschatologicznej postawy i wyrazem pokory zrywającej z antropocentrycznym egoizmem.

Działania Piotra pozbawione są dystansu i uprzedmiotowienia. W założeniu mają uruchamiać pokłady empatii i krytyczne spojrzenie na przyzwyczajenia w postrzeganiu i pojmowaniu innego życia. Motyw wędrówki – akcentowany w tytule wystawy – stanowi zaproszenie do powolnego odkrywania tego, co ukryte. Stanowi impuls do wyczulenia spojrzenia przełamującego porządek społeczny, gdzie osoby nie-ludzkie funkcjonują jedynie jako zasoby. W tym przypadku stają się tak samo ważnymi aktorami jak ludzie.

Idź do oryginalnego materiału