W zajezdni aktualnie pracuje 190 osób, ale docelowo ma być ich 430. Pierwsze 25 tramwajów wyjechało z obiektu w dniu otwarcia trasy tramwajowej do Wilanowa. 38 brygad obsługuje cztery pobliskie linie tramwajowe. Bez tej zajezdni Tramwaje Warszawskie nie byłyby w stanie obsługiwać zwiększonej liczby tramwajów – po uruchomieniu trasy do Wilanowa na tory codziennie wyjeżdża teraz rekordowa liczba 456 tramwajów – czytamy w komunikacie.
Trwa rozruch zakładu, ma się zakończyć w I kwartale 2025 r. Prowadzone są szkolenia pracowników. Zajezdnią zarządza system cyfrowy identyfikujący każdy wjeżdżający i wyjeżdżający tramwaj. Automatyczne jest sterowanie zwrotnicami (70%) i semaforami. W obiekcie zainstalowano pompy ciepła, panele fotowoltaiczne i zbiorniki na deszczówkę. Ta używana jest do spłukiwania toalet, mycia pojazdów oraz podlewania zieleni.
Rośliny zajmują powierzchnię 24 tys. m2, czyli 20% terenu zajezdni. Zieleń znajduje się na elewacjach pięciu budynków, obsadzono nią ekrany akustyczne i tory dojazdowe.
Poprzednią zajezdnię tramwajową w Warszawie otwarto w 1963 r.
Kontrakt na realizację obiektu o wartości 715,8 mln zł brutto podpisano pod koniec 2021 r. Zadanie wykonuje konsorcjum firm ZUE i Yörük Yapi Inşaat. Dofinansowanie budowy zajezdni i trasy tramwajowej do Wilanowa z Programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat i Środowisko 2021-2027 (FEnIKS) wyniosło 900 mln zł.
Przeczytaj także: Kraków. Plany budowy nowej trasy tramwajowej. Będzie dofinansowanie?