Wśród licznych projektów infrastrukturalnych zmieniających krajobraz Toronto, jednym z mniej nagłośnionych, ale niezwykle istotnych przedsięwzięć jest przebudowa linii brzegowej w Ashbridges Bay.
Obok głośnych modernizacji dzielnicy Port Lands i Ontario Place, Toronto and Region Conservation Authority (TRCA) prowadziło prace, które fizycznie przesunęły granice miasta dalej w głąb jeziora Ontario.
Nowy brzeg miasta
Projekt Ashbridges Bay Landform polegał na stworzeniu nowego pasa lądu w najbardziej wysuniętej na południe części Toronto. Celem inwestycji było zahamowanie erozji, stabilizacja plaży oraz poprawa zarządzania osadami, które dotychczas wymagały regularnego pogłębiania torów wodnych. Dodatkowo projekt miał wzbogacić lokalny ekosystem.
Na obszar nawieziono ogromne ilości gruzu, tworząc starannie zaprojektowane skaliste przylądki, falochrony i podwodne ławice, które chronią plażę przed falami i przeciwdziałają niszczącym skutkom sztormów. Zamiast piasku, który łatwo zmywają fale, zastosowano duże kamienie, bardziej odporne na siły natury. Pod wodą powstały naturalne siedliska złożone z ławic kamieni, zatopionych kłód i pól drzew, sprzyjające rozwojowi życia morskiego i ograniczające dostęp łodzi do wrażliwych stref.
Efekty zmian są widoczne choćby na mapach — nowa linia brzegowa przesunęła granicę miasta o kilkadziesiąt metrów w głąb jeziora.
Działania zakrojone na szeroką skalę
Choć projekt trwał latami, dopiero w marcu tego roku ukończono pełny obwód nowego terenu, wzbogacając go o nasadzenia roślin i warstwę gleby, aby przywrócić obszarowi naturalny charakter i zapewnić rozwój flory i fauny.
W liczbach projekt przedstawia się imponująco:
- 14 527 metrów kwadratowych linii brzegowej pokrytej kamieniami,
- 7800 metrów kwadratowych żwiru i kamieni narzutowych,
- 6170 metrów kwadratowych podwodnych ławic siedlisk,
- 3142 metry kwadratowe zanurzonych drzew dla ekosystemu,
- 5036 metrów kwadratowych naturalizowanej linii brzegowej z nasadzeniami wodnymi.
Co ciekawe, część materiału użytego w budowie pochodziła z projektów budowy tuneli w Toronto, m.in. z realizacji Ontario Line, co pokazuje, jak skutecznie można wykorzystać surowce z innych inwestycji, nadając im nowe życie.
Na podst. blogTO