Rozporządzenie w sprawie ogólnego bezpieczeństwa produktów 2023/988 (GPSR)

1 miesiąc temu

Unia Europejska dba o to, by produkty wprowadzane do obrotu były bezpiecznie dla konsumentów i nie tylko. Dlatego też od 2001 r. obowiązywała dyrektywa 2001/95/WE Parlamentu Europejskiego i Rady ws. bezpieczeństwa produktów. Jednakże od tego czasu pojawiły się nowe technologie, a regulacje powinny także iść z duchem czasu i przejść zmiany. Aby ujednolicić przepisy w każdym kraju członkowskim, dyrektywa zostaje zastąpiona rozporządzeniem. Z czym wiąże się rozporządzenie w sprawie ogólnego bezpieczeństwa produktów 2023/988?

Rozporządzenie w sprawie ogólnego bezpieczeństwa produktów 2023/988

Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/988 z dnia 10 maja 2023 r. w sprawie ogólnego bezpieczeństwa produktów dąży do zapewnienia zdrowia i bezpieczeństwa konsumentów oraz funkcjonowania rynku wewnętrznego w odniesieniu do produktów przeznaczonych dla konsumentów.

Skrócona nazwa rozporządzenia 2023/988 to GPSR od angielskiego General Product Safety Regulation.

Od kiedy obowiązuje rozporządzenie 2023/988?

Rozporządzenie 2023/988 stosuje się od dnia 13 grudnia 2024 r., równocześnie uchylając dyrektywę 2001/95/WE Parlamentu Europejskiego i Rady i dyrektywę Rady 87/357/EWG. Oznacza to, iż produkty zgodne z dyrektywą 2001/95/WE można wprowadzać do obrotu przed dniem 13 grudnia 2024 r. Od tej daty produkty muszą spełniać wymogi rozporządzenia 2023/988.

Jakie produkty obejmuje rozporządzenie UE ws. bezpieczeństwa?

Rozporządzenie w sprawie ogólnego bezpieczeństwa produktów 2023/988 dotyczy produktów, które wprowadza się do obrotu lub udostępnia się na rynku, w zakresie, w jakim prawo Unii nie zawiera mających taki sam cel przepisów szczególnych, które regulują bezpieczeństwo danych produktów. jeżeli dany produkt podlega szczególnym wymaganiom UE związanym z bezpieczeństwem, to rozporządzenie ma zastosowanie wyłącznie w odniesieniu do aspektów i ryzyk lub kategorii ryzyk nieobjętych tymi wymaganiami.

Produkty wyłączone z zakresu rozporządzenia 2023/988

Rozporządzenie 2023/988 nie ma zastosowania do:

  • produktów leczniczych do stosowania u ludzi ani do weterynaryjnych produktów leczniczych;
  • żywności;
  • pasz;
  • żywych roślin i zwierząt, organizmów zmodyfikowanych genetycznie oraz mikroorganizmów zmodyfikowanych genetycznie stosowanych w sposób ograniczony, a także do produktów z roślin i zwierząt bezpośrednio związanych z ich przyszłym rozmnażaniem;
  • produktów ubocznych pochodzenia zwierzęcego i produktów pochodnych;
  • produktów ochrony roślin;
  • sprzętu wykorzystywanego przez konsumentów do przemieszczania się lub podróży, w przypadku, gdy jest on obsługiwany bezpośrednio przez usługodawcę w ramach usługi transportowej świadczonej konsumentom i nie jest obsługiwany przez samych konsumentów;
  • statków powietrznych, o których mowa w art. 2 ust. 3 lit. d) rozporządzenia (UE) 2018/1139;
  • antyków (przedmioty kolekcjonerskie, dzieła sztuki itp.);
  • produktów wymagających naprawy lub odnowienia przed użyciem, w przypadku, gdy produkty te są wprowadzane do obrotu lub udostępniane na rynku oraz noszą wyraźne oznaczenie, iż wymagają naprawy lub odnowienia przed użyciem.

Co to jest produkt bezpieczny i produkt niebezpieczny w UE?

„Produkt bezpieczny” to każdy produkt (przedmiot przeznaczony dla konsumentów lub którego konsumenci używaliby w przewidywalnych warunkach), który w zwykłych lub dających się racjonalnie przewidzieć warunkach używania, w tym w rzeczywistym czasie używania, nie stwarza jakiegokolwiek ryzyka lub jedynie minimalne ryzyko zgodne z jego używaniem, uważane za dopuszczalne i odpowiadające wysokiemu poziomowi ochrony zdrowia i bezpieczeństwa konsumentów.

„Produkt niebezpieczny” to produkt nie spełniający powyższej definicji.

Jakie są obowiązki producentów produktów w UE?

Według rozporządzenia, „producent” to każda osoba fizyczna lub prawna, która wytwarza produkt lub która zleca zaprojektowanie lub wytworzenie produktu i sprzedaje ten produkt pod własną nazwą lub własnym znakiem towarowym. Oznacza to, iż o ile importer sprowadza produkty pod własnym logiem/nazwą lub istotnie modyfikuje produkt, staje się on producentem.

Każdy producent ma poniższe obowiązki w zakresie bezpieczeństwa produktów:

  1. Zapewnia, iż produkty zostały zaprojektowane i wytworzone zgodnie z ogólnym wymaganiem bezpieczeństwa. Sporządza i zapewnia aktualną dokumentację techniczną, którą przechowuje przez dziesięć lat po wprowadzeniu produktu do obrotu i na żądanie udostępnia ją organom nadzoru rynku.
  2. Przeprowadza wewnętrzną analizę ryzyka i zapewnia wprowadzenie procedur mających na celu zapewnienie zgodności produktów produkowanych seryjnie z ogólnym wymaganiem bezpieczeństwa.
  3. Zapewnia, iż produkty są opatrzone numerem typu, partii lub serii lub posiadają inny widoczny i czytelny dla konsumenta element umożliwiający ich identyfikację.
  4. Podaje swoje imię i nazwisko lub nazwę/znak towarowy, adres pocztowy i elektroniczny (wraz z adresem pojedynczego punktu kontaktowego, jeżeli inny) na produkcie albo na opakowaniu lub w dokumencie dołączonym do produktu.
  5. Dołącza do swojego produktu jasne instrukcje i informacje na temat bezpieczeństwa w języku łatwo zrozumiałym przez konsumentów.
  6. Podejmuje określone kroki, jeżeli stwierdzi lub przypuszcza, iż wprowadzony przez niego produkt jest niebezpieczny i informuje o powiązanych problemach inne osoby w łańcuchu dostaw.
  7. Umożliwia konsumentom składanie oraz informowanie o wypadkach lub problemach związanych z bezpieczeństwem, których doświadczyli z danym produktem. Bada te doniesienia i prowadzi rejestry.

Jakie są obowiązki importerów produktów w UE?

„Importer” to każda osoba fizyczna lub prawna, która ma miejsce zamieszkania lub siedzibę w Unii i wprowadza do obrotu w Unii produkt pochodzący z państwa trzeciego. Innymi słowy, importer z siedzibą/miejscem zamieszkania w krajach UE udostępnienia produkty na rynku Unii (po raz pierwszy).

Importer produktów w UE ma następujące obowiązki:

  1. Zapewnia, iż produkt jest zgodny z ogólnym wymaganiem bezpieczeństwa oraz iż producent spełnił wymagania. Nie wprowadza produktów niebezpiecznych i niezgodnych z rozporządzeniem.
  2. Podaje swoje imię i nazwisko lub nazwę/znak towarowy, adres pocztowy i elektroniczny (wraz z adresem pojedynczego punktu kontaktowego, jeżeli inny) na produkcie albo na opakowaniu lub w dokumencie dołączonym do produktu. Równocześnie informacje te nie wpływają na czytelność informacji umieszczonych na etykiecie przez producenta.
  3. Zapewnia, iż do importowanego produktu są dołączone jasne instrukcje i informacje na temat bezpieczeństwa w języku łatwo zrozumiałym dla konsumentów.
  4. Zapewnia, iż w czasie, gdy ponosi odpowiedzialność za produkt, warunki jego przechowywania i transportu nie zagrażają zgodności produktu.
  5. Przechowuje kopię dokumentacji technicznej do dyspozycji organów nadzoru rynku przez okres 10 lat po wprowadzeniu produktu do obrotu.
  6. Współpracuje z organami nadzoru rynku i producentem w celu zapewnienia bezpieczeństwa produktu.
  7. Jeśli stwierdzi lub przypuszcza, iż produkt wprowadzony przez niego do obrotu jest produktem niebezpiecznym, podejmuje określone kroki.
  8. Weryfikuje, czy kanały komunikacji są publicznie dostępne dla konsumentów, umożliwiając im składanie skarg i zgłaszanie wszelkich wypadków lub problemów związanych z bezpieczeństwem, których doświadczyli w odniesieniu do produktu. o ile takie kanały nie są dostępne. importer je zapewnia. Analizuje dane skargi, informuje określone przedsiębiorstwa w łańcuchu dostaw i prowadzi rejestry.

Czy oznakowanie CE jest niezbędne dla bezpiecznych produktów w UE?

Rozporządzenie 2023/988 w sprawie ogólnego bezpieczeństwa produktów nie zobowiązuje do umieszczania znaku CE na produktach. Umieszczanie znaku CE, kiedy nie ma ku temu podstaw, jest karalne. Wymóg ten wynika z określonych Dyrektyw Nowego Podejścia.

Jak ocenia się bezpieczeństwo produktu w UE?

Oceny bezpieczeństwa produktu dokonuje się uwzględniając:

  • właściwości produktu (projekt, adekwatności techniczne, skład, opakowanie, instrukcję montażu, instrukcję dotyczącą instalacji, używania i konserwacji);
  • oddziaływanie na inne produkty;
  • sposób prezentacji produktu, oznakowania na produkcie, ostrzeżenia i instrukcje jego bezpiecznego używania i utylizacji, a także inne wskazówki lub informacje na temat produktu;
  • kategorie konsumentów używających produktu;
  • wygląd produktu, o ile mógłby on skłonić konsumentów do używania produktu w sposób inny niż ten, dla którego został on zaprojektowany;
  • w stosownych przypadkach odpowiednie adekwatności cyberbezpieczeństwa niezbędne do ochrony produktu przed wpływami zewnętrznymi;
  • w stosownych przypadkach ewoluujące, uczące się i predykcyjne funkcje produktu.

Jeśli produkt spełnia odpowiednie normy europejskie, jej części lub adekwatne wymagania krajowe itp., domniemywa się zgodności produktu z ogólnym wymaganiem bezpieczeństwa.

Rozporządzenie w sprawie w sprawie ogólnego bezpieczeństwa produktów UE – podsumowanie

Podsumowując, nowe przepisy w sprawie ogólnego bezpieczeństwa produktów mają na celu poprawę funkcjonowania rynku wewnętrznego, przy równoczesnym zapewnieniu wysokiego poziomu ochrony konsumentów. Rozporządzenie 2023/988 stosuje się od dnia 13 grudnia 2024 r. bezpośrednio w krajach członkowskich Unii Europejskiej.

Idź do oryginalnego materiału