Przestrzenie Sztuki – Taniec: otwarty konkurs na koncepcję score’u choreograficznego – Premiery kameralnej

3 tygodni temu

Przestrzenie Sztuki – Taniec w Gdańsku zapraszają do wzięcia udziału w otwartym konkursie na koncepcję score’u choreograficznego zgłoszoną przez osoby indywidualne lub kolektywy choreograficzne związane z Trójmiastem. Praca nad spektaklem oraz premierowe pokazy odbędą się w Gdańsku pod koniec maja br.

Program tegorocznych Przestrzeni Sztuki – Taniec został zbudowany wokół idei zrównoważonej produkcji sztuki. Chcemy skupić nasze działania na próbie zdefiniowania zrównoważonych aspektów sztuki tańca i choreografii oraz sprawdzić w praktyce, na czym może polegać ekologiczne myślenie i tworzenie w polu sztuk performatywnych. Wobec otaczającej rzeczywistości pełnej kryzysów chcemy zaproponować bardziej przyjazne dla środowiska, w którym żyjemy i pracujemy, strategie produkcji kultury. Również w odpowiedzi na wypalenie i zmęczenie osób pracujących w polu sztuki czujemy potrzebę wdrażania praktycznych rozwiązań, które pozwoliłyby odejść od nadprodukcji i stworzyć bardziej przyjazne warunki do pracy. W kontekście tak rozumianej ekologii zachęcamy do korzystania w pracy twórczej z różnego rodzaju strategii choreograficznego przetwarzania, przeformułowywania, recyklingu, adaptowania materiałów do nowych warunków. Stąd pomysł na opracowanie score’u choreograficznego – rodzaju partytury działań scenicznych.

Czym jest score choreograficzny? Jak wyjaśnia w swoim artykule Zuzanna Berendt, powołując się na definicję hasła w Dancing Museums autorstwa Susanne Franco i Gai Clothilde Chernetich:

W choreografii mianem score’u określa się „zestaw instrukcji, wskazówek albo zadań odnoszących się do stworzenia performansu. Służą one jako punkt wyjścia dla improwizacji albo narzędzie komunikacyjne generujące ruch albo działanie. Może on przyjmować różne formy, od ustnych po pisane, od rysowanych do malowanych, od analogowych do cyfrowych” (Franco, Chernetich). Score jednocześnie określa, co może się wydarzyć w ramach danego działania i pozostawia przestrzeń dla tego, co pojawia się spontanicznie – na przykład w kalamburach określa zasadę „jedna osoba pokazuje, inne zgadują”, ale nie definiuje środków gestycznych i ruchowych, z których może skorzystać osoba pokazująca.

Cyt za: Berendt, Zuzanna, „Żeby coś uratować, trzeba najpierw to zauważyć”.
Myśl ekologiczna w trylogii przyrodoznawczej, „Didaskalia. Gazeta Teatralna” 2024, nr 181/182, DOI: 10.34762/5xnn-hs93.

Score to zatem forma zapisywania choreografii, która stanowi bazę do realizowanego działania; może być także autonomicznym dziełem.

Oferując dwunastodniowy okres przygotowania prezentacji, zachęcamy twórczynie i twórców do opracowania takiego score’u, który uwzględni zasoby czasowe, a także możliwości oferowanego miejsca. Założona praca nad score’em, w ramach oferowanej ilości prób, pozwoli na niespieszną eksplorację i eksperymentowanie ze wskazanymi w nim zadaniami choreograficznymi.

Założenie premierowych prezentacji opartych na score’ach ma także na celu przybliżyć odbiorcom różnorodne procesy tworzenia spektakli tanecznych, których często jako osoby oglądające taniec nie jesteśmy świadome, doświadczając już finalnych rezultatów pracy – perfekcyjnie dopracowanych dzieł scenicznych. Zapraszamy publiczność premierowych prezentacji do współtworzenia choreograficznego działania poprzez aktywne oglądanie i bycie w procesie z eksperymentującymi artystami i artystkami.

Koncepcja pracy choreograficznej na score’ach nie musi natomiast wykorzystywać wyłącznie metod improwizacyjnych. Ponieważ zależy nam na rozwiązaniach alternatywnych wobec konieczności tworzenia wciąż nowych treści, zachęcamy do przedstawiania pomysłów opartych na recyklingu lub adaptacji, i przeformułowywania wypracowanego wcześniej materiału artystycznego. Powstała na bazie score’u prezentacja spektaklu może koncentrować się na dowolnym temacie i zostać zrealizowana dzięki różnorodnych technik, narzędzi i estetyk.

Proponowany format zakłada współpracę przy realizacji spektaklu grupy osób, w skład której oprócz osoby/osób choreografując_ej/ych mogą wejść dwie osoby performerskie oraz osob_a/y tworząc_a/e muzykę.

Do kogo skierowany jest nabór?

Program skierowany jest do osób posiadających rezydencję podatkową w Polsce.

Ze względu na lokalny profil tegorocznej gdańskiej edycji programu Przestrzenie Sztuki – Taniec, zaproszenie do nadsyłania propozycji kierujemy szczególnie do osób związanych z Trójmiastem.

Budżet premiery kameralnej nie pokrywa kosztów zakwaterowania podczas pracy oraz kosztów podróży do/z Gdańska.

W ogłoszonym naborze zostanie wyłoniona 1 koncepcja do realizacji.

Terminy i miejsce realizacji

Próby odbywać się będą w terminie 19–30 maja 2025 roku w Gdańskiego Archipelagu Kultury Stacja Orunia.

Dwa premierowe pokazy spektaklu odbędą się w terminie 30 i 31 maja 2025 roku w siedzibie Gdańskiego Archipelagu Kultury Stacji Orunia.

Co oferujemy?

● Honoraria dla 4 osób, w tym:

– wynagrodzenie w wysokości 8000 zł brutto łącznie dla osoby lub osób choreografujących wraz z udziałem w prezentacji premierowej;

– wynagrodzenie w wysokości 4180 zł brutto dla osoby performerskiej (maksymalnie 2 osoby);

– wynagrodzenie w wysokości 3000 zł brutto dla osoby/osób tworząc_ej/ych muzykę do spektaklu;

● budżet produkcyjny pokrywający zapotrzebowanie techniczne, w tym wynajem i obsługę sprzętu technicznego do realizacji prób oraz prezentacji spektakli, niebędącego w dyspozycji Organizatora i Partnera (rider techniczny sceny Gdańskiego Archipelagu Kultury Stacja Orunia: dostępny tutaj; opis dostępności sceny GAK Stacja Orunia: dostępny tutaj);

● 12 dni prób w przestrzeni Gdańskiego Archipelagu Kultury Stacja Orunia w terminie 19–30 maja 2025 roku wraz z dostępem do sali prób, sceny z zapleczem technicznym oraz terenu tarasowo-ogrodowego. Możliwe będzie indywidualne umówienie dodatkowych dni prób w pojedynczych terminach w maju. Szczegóły organizacyjne będą konsultowane z wybranymi osobami po zakwalifikowaniu się projektu do programu;

● 2 premierowe pokazy spektaklu w Gdańskiego Archipelagu Kultury Stacja Orunia w terminie 30 i 31 maja 2025 roku;

● wsparcie promocyjne i organizacyjne.

Jak aplikować?

Aplikacje należy składać do 14 kwietnia 2025 roku przez formularz internetowy dostępny pod linkiem: https://forms.gle/GvwyQYFaw4ggUh4B6.

Ogłoszenie wyników konkursu nastąpi do 24 kwietnia br. Regulamin konkursu dostępny jest pod linkiem: regulamin.

Zadanie finansowane ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach Programu Przestrzenie Sztuki – Taniec, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca.

Idź do oryginalnego materiału