Zmiany, zmiany w 2025 roku w Polsce. Najbardziej kontrowersyjną zmianą okazało się drastyczne podniesienie stawek dla garaży wolnostojących, które teraz będą obciążone podatkiem w wysokości 11,48 złotych za metr kwadratowy – prawie dziesięciokrotnie więcej niż garaże zintegrowane z budynkami mieszkalnymi.
![](https://static.warszawawpigulce.pl/wp-content/uploads/2025/01/Uwaga-12.jpg)
Fot. Obraz zaprojektowany przez Warszawa w Pigułce wygenerowany w DALL·E 3.
Ta różnica w opodatkowaniu oznacza, iż właściciel przeciętnego garażu wolnostojącego o powierzchni 20 metrów kwadratowych będzie musiał zapłacić rocznie ponad 229 złotych, podczas gdy podobny garaż połączony z domem będzie objęty stawką zaledwie 1,19 złotych za metr kwadratowy. To skokowy wzrost obciążeń, który szczególnie dotkliwie uderzy w mieszkańców starszych osiedli, gdzie garaże wolnostojące są powszechne.
Ekonomiści przewidują poważne konsekwencje społeczno-gospodarcze nowych regulacji. Istnieje realne ryzyko, iż wielu właścicieli garaży wolnostojących zdecyduje się na ich wynajem „na czarno”, aby uniknąć wysokich podatków. To z kolei może prowadzić do powstania szarej strefy w sektorze najmu miejsc parkingowych i garażowych.
Eksperci rynku nieruchomości wskazują również na możliwy spadek wartości nieruchomości z garażami wolnostojącymi. Potencjalni nabywcy mogą być mniej zainteresowani zakupem takich obiektów, wiedząc o wysokich kosztach ich utrzymania. To może prowadzić do destabilizacji lokalnych rynków nieruchomości, szczególnie w starszych dzielnicach miast.
Przedsiębiorcy ostrzegają przed możliwym wzrostem cen usług i produktów. Wyższe koszty utrzymania hal magazynowych i ogrodzeń przemysłowych będą musiały zostać przerzucone na klientów końcowych. To może przyczynić się do dalszego wzrostu inflacji i pogorszenia sytuacji ekonomicznej polskich rodzin.
Samorządy lokalne, choć teoretycznie zyskają na nowych przepisach, mogą stanąć przed problemem zwiększonej liczby odwołań i sporów podatkowych. To może prowadzić do przeciążenia administracji i wzrostu kosztów obsługi systemu podatkowego.
Szczególnie niepokojące są możliwe konsekwencje dla małych firm produkcyjnych i magazynowych. Wyższe opłaty za hale namiotowe i ogrodzenia mogą zmusić niektóre przedsiębiorstwa do przeniesienia działalności do tańszych lokalizacji lub choćby do jej zawieszenia. To z kolei może prowadzić do wzrostu bezrobocia w niektórych regionach.
Eksperci ds. urbanistyki przewidują, iż nowe przepisy mogą wpłynąć na przyszłe projekty budowlane. Deweloperzy prawdopodobnie będą unikać projektowania wolnostojących garaży, co może prowadzić do problemów z parkowaniem w nowych osiedlach.
Istnieje również ryzyko, iż nowe przepisy przyczynią się do pogłębienia nierówności społecznych. Właściciele domów z garażami zintegrowanymi, często osoby zamożniejsze, będą płacić znacznie niższe podatki niż mieszkańcy starszych osiedli z garażami wolnostojącymi.
W dłuższej perspektywie możemy spodziewać się zmian w strukturze miejskiej zabudowy. Właściciele mogą decydować się na wyburzanie wolnostojących garaży lub próbować przekształcać je w inne obiekty, co może prowadzić do chaotycznych zmian w przestrzeni miejskiej.
Organizacje przedsiębiorców już zapowiadają działania prawne zmierzające do zakwestionowania konstytucyjności nowych przepisów. Argumentują, iż tak znaczące różnice w opodatkowaniu podobnych obiektów naruszają zasadę równości wobec prawa.