
Chińska nowość ORA 5 od Great Wall Motors, zaliczył rynkowy debiut. Ten zaskakująco tani SUV z cennikiem od 51 000 zł szykuje się do Europy. Czy stylizacja Porsche Macan odciągnie klientów od salonów Kia i Peugeot?
- Pierwszy SUV GWM na nowej platformie ma zrewolucjonizować branżę
- Chińskie „Porsche Macan” jest królową komfortu
- Chińska ORA 5 kilka się różni od wersji SUV-a na rynki zagraniczne
Pierwszy SUV GWM na nowej platformie ma zrewolucjonizować branżę
Debiutująca dziś w Chinach ORA 5 to pierwszy SUV zbudowany na nowej platformie Great Wall Motor. Charakteryzuje się ona wysokim stopniem unifikacji i integracji. W efekcie model ORA, może się pojawić w różnych układach napędowych, kategoriach produktów i na różnych rynkach. Testy tego modelu uwiecznione na zdjęciach szpiegów w Europie potwierdzają, iż ORA 5 trafi na Stary Kontynent i nie trzeba będzie na to długo czekać.
W Chinach debiutuje jako zupełnie nowy, hybrydowy SUV PHEV, który można sobie kupić w jednej z pięciu konfiguracji. Oficjalna cena detaliczna waha się od 99 800 do 133 800 juanów. To odpowiednio kwoty ok. 51 000 zł do ok. 68 000 zł. Producent przewidział czasową obniżkę i cena początkowa wynosi 91 800 juanów.
Nowy samochód Great Wall Motors staje się symbolem kompleksowego awansu marki ORA, z jednej, czysto elektrycznej marki do „globalnej, butikowej marki samochodów o wielu mocach”. Dodatkowo producent dąży do tego, by zostać „partnerem” młodych użytkowników na całym świecie.
Nową platformę, opartą na filozofii, z układem „jeden samochód, wiele układów napędowych” dostosowano do rynku globalnego. W rezultacie nowa ORA5 jest pierwszym namacalnym owocem pracy marki, która chce, aby użytkownicy cieszyli się niską ceną zakupu idącą w duecie z niezawodną jakością dzięki tej ekstremalnej standaryzacji części. Czym stylowa ORA 5 przypomniająca nieco stylistyką Porsche Macan, może skusić Europejczyków?
ORA 5 PHEV już w standardzie jest świetnie wyposażonyChińskie „Porsche Macan” jest królową komfortu
Nie jest tajemnicą, iż napęd hybrydowy przyciąga dziś klientów tak samo skutecznie jak nadwozie SUV-a i atrakcyjna cena. Jednak produkty na rynek Europy różnią się od tych opracowanych dla Chin. To najczęściej kwestia systemu i technologii, które w Europie mogą zostać okrojone przepisami.
Chińska ORA 5 osiąga „równość technologiczną”, koncentrując się na praktycznym doświadczeniu, a nie tylko na dodawaniu specyfikacji. System wspomagania kierowcy Coffee Pilot Ultra ma na swoim koncie 230 milionów kilometrów bezpiecznej jazdy. Jego niezawodność została gruntownie przebadana. Modele z najwyższej półki są wyposażone w LiDAR, co pozwala pojazdowi na łatwe korzystanie z funkcji NOA (Noise, Arrival, Alert) w warunkach miejskich bez konieczności korzystania z precyzyjnych map. Samochód korzysta z szeregu funkcjonalności tj. rozpoznawanie sygnalizacji świetlnej, inteligentna zmiana pasa ruchu i wiele innych.
W testowym modelu w Europie nie ma LiDAR-u, więc te funkcjonalności pewnie nie znajdą się na liście wyposażenia. Podobnie jak systemu Coffee OS 3 ORA 5, który obsługuje 3-kilometrową pamięć parkingową, uwzględniając ponad 200 typów różnych scenariusz parkowania. To rozwiąże problemy początkujących kierowców. W kabinie SUV-a system integruje dwa modele AI Coffee GPT i DeepSeek. W efekcie oczekuje się płynnej interakcji głosowej i zdolności rozumienia złożonych poleceń.
Warto wspomnieć, iż fotele ORA 5 przeszły 61 rygorystycznych testów i uzyskały certyfikat komfortu klasy A Chińskiego Centrum Technologii i Badań Motoryzacyjnych (CATARC). Dodatkowo podwozie dostroił ten sam zespół, który pracował w Great Wall BMW. Poddane testom na 76 typowych nawierzchniach dróg na całym świecie, gwarantuje komfortową jazdę zarówno podczas pokonywania progów zwalniających, jak i na wyboistych drogach.
GWM ORA 5- widok kabinyChińska ORA 5 kilka się różni od wersji SUV-a na rynki zagraniczne
Ta chińska propozycja GWM kontynuująca design serii ORA „Cat”, oczekiwana jest w Europie w pierwszym kwartale 2026 roku. Biorąc pod uwagę, iż marka w tej chwili działa w ponad 50 krajach i regionach na całym świecie, to nowy model ma szansę stać się pierwszym wyborem setek tysięcy użytkowników.
W niektórych elementach stylistycznych nawiązujący do Porsche Macan SUV otrzyma w Europie zoptymalizowany system operacyjny. To umożliwi korzystanie z popularnych systemów łączności Apple CarPlay i Android Auto. Pod względem łączności i komunikacji będzie więc jak jego francuski i koreański konkurent: Peugeot e-2008 i Kia EV3. Na początek wygrywa z nimi przestrzenią, bo rozstaw osi ORA 5 wynosi 2720 mm.
Minimalistyczne pod względem designu wnętrze uwzględnia 10,25-calowy wyświetlacz LCD i 15,6-calowy, ruchomy ekran sterowania. To zarówno estetyczny, jak i praktyczny element wyposażenia. Jak informowaliśmy wcześniej, w Europie SUV otrzyma opony Continental. Te, na których jeździł w Niemczech to opony zimowe Continental NorthContact NC7. Charakteryzują się niskim poziomem hałasu i zoptymalizowanymi oporami toczenia.
Jeśli chodzi o specyfikację, to ORA 5 PHEV, korzysta z silnika benzynowego o mocy 150 kW(204 KM) i akumulatora LFP (Honeycomb Energy). Ten występuje w dwóch pojemnościach: 45,3 kWh i 58,3 kWh,. W efekcie sam zasięg elektryczny wynosi odpowiednio 480 km i 580 km (CLTC). W Europie taki hybrydowy samochód eliminuje kwestię cła i jest poszukiwany na rynku.
Poza tym, iż ORA 5 wygląda luksusowo, na zewnątrz i wewnątrz, to oferuje wyjątkowo korzystny stosunek jakości do ceny. Cennik SUV-a w Chinach jest sensacją. Funkcjonale 33 schowki, zdalne sterowanie dzięki aplikacji, tryb zwierzaka i system pompy ciepła dla wersji EV to zaledwie wycinek z możliwości tego modelu. jeżeli będzie tak samo dobrze jeździł, jak wygląda, to zrobi karierę.
źródło: materiały producenta
Tryb zwierzaka (standard) pozwala pozostawić włączoną klimatyzację, a na panelu sterowania centralnego wyświetlać numer telefonu i temperaturę we wnętrzu
2 godzin temu



