OGRÓD ROZKOSZY ZIEMSKICH | EKSPOZYCJA MARKI FORNER WE WSPÓŁPRACY Z UAP

uap.edu.pl 3 dni temu

OGRÓD ROZKOSZY ZIEMSKICH – JUŻ DRUGI RAZ EKSPOZYCJA MARKI FORNER NA NAJWAŻNIEJSZEJ IMPREZIE BRANŻOWEJ W POLSCE REALIZOWANA JEST WE WSPÓŁPRACY Z UAP

Po raz kolejny projektanci i artyści z Uniwersytetu Artystycznego im. Magdaleny Abakanowicz w Poznaniu biorą na warsztat 215m2 ekspozycji marki FORNER na WARSAW HOME & CONTRACT 2024. Inspiracją do stworzenia tegorocznej wystawy był „Ogród rozkoszy ziemskich” Hieronima Boscha. Podobnie jak w przypadku pierwowzoru, tak również w przypadku zaprojektowanej specjalnie na to wydarzenie scenografii przenosi nas ona w sferę rozbudowanego dialogu form i znaczeń. Motywem, obsesyjnie powtarzającym się w różnorodnych okolicznościach, jest majestatyczny wąż boa kusiciel. Jego złote sploty witają nas już na zewnątrz w jednej z witryn. Jest monumentalny – zaklęty w wielkoformatowym smartwallu, skomponowanym z elementów wyciętych z różnych dekorów firmy Forner (w tym dwóch premierowych). Sama koncepcja smartwalla autorstwa Mateusza Wróblewskiego, pojawiła się w zeszłorocznej ekspozycji w formie trzynastometrowego obrazu przedstawiającego lecące łabędzie. Klimatem i doborem kolorów nawiązywała do stylistyki Art Deco. Tym razem idea smartwalla rozwinęła się w złożone z 611 elementów dekoracyjne panneau.

Migotliwość i wielobarwność ogrodu kontrastuje z miękko oświetloną przez autorskie lampy Michała Filipiaka strefą wejścia, złożoną z szerokich, wygiętych płaszczyzn, wycofanych kolorystycznie, utrzymanych w głęboko matowym wykończeniu.

Opisana wyżej ekspozycja stanowi swoiste tło narracyjne dla ostrych w formie i mocnych retorycznie rzeźb Igora Mikody. W ich figuratywnym charakterze a także specyficznym umiejscowieniu można doszukiwać się odwołania do istot ludzkich wypędzonych z raju. Nie ma tutaj jednak nastroju tęsknoty, jak u Masaccia. Te ciała sprawiają wrażenie braku zainteresowania tym, co dzieje się za parawanem, który oddziela ich od strefy ogrodu. Przyciągają wzrok z daleka, zapraszają do podejścia bliżej, przekroczenia granicy rozpoznawalności materii, poddania się sile wyobraźni, która sugeruje, iż pod zastygłą powierzchnią pulsuje tajemnicza energia.

W strefie zwanej „kawiarnią” będziemy jeszcze mogli obejrzeć obiekty z cyklu „W gruncie rzeczy” Moniki Kaźmierskiej i Tomasza Agacińskiego.

Projekt ekspozycji: Mateusz Wróblewski, Michał Filipiak, Monika Kaźmierska
Projekt komunikacji wizualnej: Mateusz Wróblewski, Tomasz Agaciński

Zapraszamy do odwiedzenia pawilonu D | stoisko 202d
PTAK WARSAW EXPO | al. Katowicka 62,05-830 Nadarzyn
23 – 26 października 2024 w godzinach 10 – 18

Idź do oryginalnego materiału