Nowe rodzaje komfortu 21.09-20.10.2024 Katowice

nn6t.pl 2 miesięcy temu

Laboratorium badań nad szczęściem. Życie po komfortocenie to wieloletni projekt artystyczno-badawczy, zainicjowany w 2022 roku przez Instytut Goethego w Warszawie, Fundację Bęc Zmiana oraz Centrum Kultury i Urbanistyki ZK/U z Berlina.

Celem działań prowadzonych przez uczestniczące w projekcie instytucje kultury z pięciu różnych miast Polski było zdefiniowanie nowych rodzajów komfortu i poszukiwanie rozwiązań, które w niedalekiej przyszłości mogą stać się odpowiedzią na potrzeby wynikające ze zmian klimatu, różnorakich kryzysów oraz spowodowanych nimi ograniczeń dotychczasowych nawyków i sposobów działania. Punktem wyjścia była konieczność odejścia od komfortu opartego na eksploatacji paliw kopalnych i na wysokoemisyjnych technologiach. Projekt miał za zadanie połączenie środowiska sztuki, nauki, dizajnu, technologii i przedsiębiorczości w celu poszukiwania nowych idei. Miał także zachęcać instytucje kultury do inicjowania współpracy wychodzącej poza przyjęte granice dyscyplin.

W ramach projektu Wspólnotowy Kosmodrom – transformacja instytucji kultury po komfortocenie, realizacja CK/U Berlin, Fot. Miodrag Kuč, 2024

Podstawą dla całego cyklu było założenie, iż działania inicjowane w obszarze kultury mają wysoki potencjał przeczuwania niedalekiej przyszłości, a kultura rozumiana jako dział badań i rozwoju jest ważnym zasobem wyobraźni społecznej.

W ramach projektu zbadano takie tematy jak migracja roślin, regeneracja gleby miejskiej, znaczenie projektowania przestrzeni publicznej dla dobrostanu psychicznego, deficyt wody pitnej, potencjał miejskich nieużytków, zapobieganie izolacji i osamotnieniu, poszukiwanie źródeł optymizmu i projektowanie miejsc sprzyjających powstawaniu więzi społecznych.

Warsztat z ręcznego wytwarzania bloczków z ziemi ubijanej i budowa Glebaka, w ramach projektu Soil Rebirth/Odrodzenie Gleby, realizacja: BWA Wrocław Galerie Sztuki Współczesnej, fot. Agata Kalinowska, 2024

Ideom nadano kształt prototypowych rozwiązań, z których każde dotyczy problemu opracowanego w lokalnych partnerstwach tworzonych przez podmioty uczestniczące w projekcie: Akademię Sztuk Pięknych Katowice, BWA Wrocław Galerie Sztuki Współczesnej, Instytut Kultury Miejskiej w Gdańsku, Stowarzyszenie Media Dizajn (Szczeciński Inkubator Kultury) oraz Galerię Arsenał w Białymstoku.

Wystawa podsumowująca projekt pokazuje jak ulotne początkowo idee, przybierają materialny kształt, a zmieniając się w prototypy, dają szansę na zakotwiczenie ich w realnym świecie.

Otwarcie wystawy Ideobranie w Katowicach poprzedzi Tydzień Szczęścia (16-22.09.2024) – seria wydarzeń związanych tematycznie z Laboratorium, a realizowanych przez Akademię Sztuk Pięknych Katowice w ramach programu Europejskiego Miasta Nauki, jakim w tym roku są Katowice.

Ideobranie. Idee i prototypy
Katowice
21.09-20.10.2024, otwarcie: 20.09.2024, g. 18:00
Galeria Rondo Sztuki, Rondo im. gen. Jerzego Ziętka 1

Warszawa
19.11-1.12.2024, otwarcie: 18.11.2024, g. 18:00
Turnus na Wolskiej, ul. Wolska 46/48 lok. 4

www.postkomfortocen.info

Organizatorzy: Projekt Goethe-Institut Warschau, Fundacji Bęc Zmiana, Zentrum für Kunst und Urbanistik (Berlin), realizowany w 2024 roku jest przy wsparciu Fundacji Współpracy Polsko-Niemieckiej.

Instytucje działające w ramach Laboratorium badań nad szczęściem:
Białystok: Galeria Arsenał (Ewa Chacianowska i Eliza Urwanowicz-Rojecka)
Gdańsk: Instytut Kultury Miejskiej (Natalia Cyrzan i Anna Mituś)
Katowice: Akademia Sztuk Pięknych (Justyna Kucharczyk)
Szczecin: Stowarzyszenie Media Dizajn / Szczeciński Inkubator Kultury (Maciej Kowalewski i Marek Ostrowski)
Wrocław: BWA Wrocław Galerie Sztuki Współczesnej (Katarzyna Roj)

Kuratorka projektu: Bogna Świątkowska (Warszawa)
Współpraca kuratorska: Miodrag Kuč i Matthias Einhoff (Berlin)
Projekt wystawy: Maciej Siuda Pracownia
Identyfikacja graficzna i projekt strony www: Marcel Kaczmarek
Oprawa graficzna wystawy w Rondzie Sztuki: Kacper Mutke
Oprawa graficzna wystawy w Turnusie na Wolskiej: Filip Bardyan
Producentki: Marianna Cieślak, Dorota Swinarska

Idź do oryginalnego materiału