
Projekt pn. „Rozwój usług społecznych na rzecz seniorów w Tarnobrzegu” znalazł się na 1 miejscu listy projektów wybranych do dofinansowania w ramach programu regionalnego Fundusze Europejskie dla Podkarpacia 2021 – 2027 priorytetu FEPK.05 Przyjazna przestrzeń społeczna / działanie FEPK.05.02 Włączenie społeczne typ projektów V: Projekty w obszarze infrastruktury wsparcia seniorów
Wartość projektu: 1 521 642,43 zł
Wydatki kwalifikowalne: 1 438 044,51 zł
Dofinansowanie: 1 222 337,83 zł (85% wydatków kwalifikowalnych)
Wkład własny: 299 304,60 zł
Realizacja: 2025-2026
Przedmiotem projektu jest rozwój usług społecznych w dziennych ośrodkach wsparcia seniorów w Tarnobrzegu poprzez poprawę stanu infrastruktury i doposażenie Dziennego Domu Senior+ (DDS+) przy ul. Sandomierskiej 25 oraz Dziennego Domu Pomocy (DDP) przy ul. Kopernika 3.
Projekt ma na celu poprawę jakości życia, aktywizację seniorów i ich pełne włączenie w życie społeczności lokalnej, poprzez rozwój ich kompetencji społecznych, kulturalnych i cyfrowych dzięki warsztatom artystycznym, technicznym, kulinarnym i edukacyjnym w nowoczesnych, dobrze wyposażonych przestrzeniach. Projekt odpowiada na problemy społeczne seniorów w Tarnobrzegu, związane z ich wykluczeniem społecznym, samotnością oraz ograniczonym dostępem do usług wspierających ich aktywizację.
Realizacja projektu pozytywnie wpłynie na stopień realizacji głównych celów placówek, tj:
-aktywne spędzanie czasu, rozwijanie zainteresowań uczestników, nabywanie przez nich nowych umiejętności, pozwalających na aktywizację i integrację społeczną, przeciwdziałanie izolacji i samotności osób starszych i z niepełnosprawnościami,
–integracja międzypokoleniowa,
– zabezpieczenie dostępu do oferty kulturalnej i krajoznawczej, stworzenie możliwości uzupełnienia i poszerzenia wiedzy podczas zajęć edukacyjnych i warsztatowych,
– zapewnienie seniorom opieki w warunkach bytowych zbliżonych do warunków domowych.

Zakres rzeczowy:
Roboty budowlane i zakup wyposażenia w Dziennym Domu Pomocy przy ul. Kopernika 3
Zadanie obejmuje przebudowę sanitariatów oraz zakup wyposażenia niezbędnego do prawidłowego funkcjonowania Dziennego Domu Pobytu.
W ramach robót budowlanych przewiduje się:
1.Remont pięciu łazienek polegający na:
•wymianie: umywalek z armaturą toalet, pisuarów,
•wymianie płytek na ścianach i podłodze
•naprawach tynkarskich, malowaniu
•wymianie lamp, włączników i gniazdek
2.Budowa altany wraz z utwardzeniem terenu
W ramach zakupu wyposażenia przewiduje się:
1.Doposażenie sali rehabilitacyjnej – zakup sprzętu do ćwiczeń i rehabilitacji, m.in rowery stacjonarne, steppery, rotory, orbitreki.
2.Utworzenie pomieszczenia klubowego/biblioteki, W tym celu zakupione zostaną m.in. komputery z oprogramowaniem, projektor z ekranem, meble.
3. Doposażenie sali ogólnodostępnej/ kawiarenki (m.in. ekspres, meble, krzesła, stoły), zakup pętli indukcyjnych i defibrylatora
4. Wyposażenie szatni w indywidualne zamykane szafki ubraniowe.
5. Doposażenie ogrodu DDP – przewiduje się zakup grilla i mebli ogrodowych.
6. Doposażenie pomieszczeń kuchni -przewiduje się zakup nowoczesnego sprzętu AGD i drobnego wyposażenia kuchni t.j. garnki, naczynia, termosy itp. do przygotowania ciepłych posiłków dla uczestników DDP oraz DDS+
Ponadto zostaną doposażone pomieszczenia:
– pracowni plastycznej (maszyna do szycia, meble)
– pokój socjalny (lodówka, meble)
– pralnia (pralka, generator pary)
– pokój administracyjny (sprzęt biurowy, meble)
– piwnica (regały)
Planowany jest również zakup i montaż klimatyzacji.
Koszty zadania ogółem: 748 149,00 zł
Wydatki kwalifikowalne: 669 829,64 zł
Dofinansowanie: 569 355,19 zł
Roboty budowlane i zakup wyposażenia w Dziennym Domu Senior+ przy ul. Sandomierskiej 25
Zadanie obejmuje przebudowę Dziennego Domu Senior+ oraz zakup niezbędnego wyposażenia.
W ramach robót budowlanych przewiduje się:
1. przebudowę piętra budynku w celu utworzenia nowych pomieszczeń (pracownia ogrodowo-techniczna i pokój biblioteczno-wypoczynkowy, przeniesiona z parteru pracownia plastyczna)- przebudowa ścian i ścianek działowych, tynki, posadzki, malowanie, instalacja elektryczna z osprzętem, teletechniczna i multimedialna
2. Wymianę stolarki okiennej i drzwiowej na piętrze oraz okien dachowych
3. Odnowienie i uzupełnienie elewacji na 2 ścianach budynku
4. Wymianę rynien rur spustowych, wykonanie odwodnienia daszku nad wejściem do piwnicy
5. Wymianę obróbek blacharskich i kominów, wymianę parapetów zewnętrznych
6. Wykonanie furtki i uzupełnienie ogrodzenia
7. Klimatyzacja
8. budowę altany wraz z utwardzeniem terenu i z montażem ogniw fotowoltaicznych na dachu
W ramach doposażenia przewiduje się zakup m.in.:
Piętro
– Pracownia plastyczna – regały, stół krojczy, krzesła.
– Pracownia ogrodniczo-techniczna – suszarka do ziół, kwiatów i owoców, piec ceramiczny, stół warsztatowy, regały.
– Pokój biblioteczny – regały biblioteczne, wygodne fotele, dywan, sprzęt multimedialny (laptop z drukarką, wieża RTV).
– Pomieszczenie pomocnicze – zmywarka, mikrofalówka, odkurzacz.
Parter
– Pracownia fizjoterapii – lustro, stepper, drążek przyścienny, fotel masujący, bloczki rehabilitacyjne, defibrylator półautomatyczny, pętle indukcyjne wspierające osoby słabosłyszące.
– Mini kawiarenka – stoliki i krzesła kawiarniane, ekspres do kawy, zestaw serwisowy, nowe meble (komoda, regał kawowy).
– Pomieszczenie kuchenne – robot kuchenny, gofrownica, zmywarka gastronomiczna.
– Sala świetlicowa – projektor multimedialny, ekran, mobilne głośniki, deski odbojowe na ścianach, rolety zaciemniające.
Ogród – altana i wyposażenie ogrodowe: grill z blatem roboczym, zestaw mebli ogrodowych i fotele.
Panele fotowoltaiczne zainstalowane na dachu altany przyczynią się do obniżenia kosztów działalności placówki.
Koszty zadania ogółem: 766 338,98 zł
Wydatki kwalifikowalne: 761 060,42 zł
Dofinansowanie: 646 901,36 zł
Wszystkie produkty projektu będą dostępne dla OzN zgodnie ze standardami dostępności i koncepcją uniwersalnego projektowania. Wszystkie elementy prac budowlanych przewidziane w projekcie gwarantują równy dostęp OzN do powstałej w ramach projektu infrastruktury (brak progów, uchwyty w łazienkach, odpowiednia szerokość drzwi, kontrastowa kolorystyka ścian i drzwi) oraz zakupionego wyposażenia (pętle indukcyjne, plany tyflograficzne, tabliczki informacyjne w alfabecie Braille’a, gumowe faktury na podłogach, poręcze na schodach)
Info/fot. UM