Istnieją dowody na okupację tego miejsca już przed 3000 rokiem p.n.e., czyli w epoce znanej jako późny okres Uruk. Jednak to za czasów króla Sennacheryba (705-681 p.n.e.), syna Sargona i dziadka Aszurbanipala, Niniwa stała się stolicą Asyrii, największej potęgi tamtych czasów.
Przenosząc stolicę, Sennacheryb nie robił nic nowego. Tradycyjnie stolicą Asyrii był Aszur (od którego pochodzi słowo „Asyria”), ale w 800 roku p.n.e. polityczna stolica została przeniesiona do Kalhu (Nimrud). Ojciec Sennacheryba, Sargon, zbudował sobie następnie zupełnie nową stolicę – Dūr Šarrukīn.
Tego rodzaju inicjatywy eksponowały autorytet monarchy, wyraźnie domagając się nowego porządku rzeczy. Służyły również odsunięciu centrum władzy od elitarnych rodzin, których wpływy narastały z czasem.
Takie posunięcia mogły jednak okazać się zgubne. Sargon zginął na polu bitwy, a jego zwłok nigdy nie odnaleziono. Ta klęska narodowa była prawdopodobnie głównym czynnikiem, który skłonił jego następcę, Sennacheryba, do opuszczenia nowo założonego miasta ojca i zaznaczenia swojej wielkości gdzie indziej.
W ten sposób Niniwa stała się synonimem asyryjskiej władzy. Kiedy w 612 r. p.n.e. upadła na rzecz koalicji Babilończyków i Medów, izraelscy prorocy, których społeczeństwa bardzo ucierpiały pod asyryjską agresją, nie mogli powstrzymać swojej radości.
Upadek Niniwy
Biblijna Księga Nahuma zawiera obszerne proroctwo (choć napisane już po fakcie) o upadku Niniwy. Księga Jonasza natomiast opowiada o tym, iż Jonasz został wysłany do tego miasta, aby ostrzec jego mieszkańców przed tragicznymi konsekwencjami ich deprawacji.
Sennacheryb nic o tym nie wiedział. Zaczął wznosić swoje miasto tak okazale, jak tylko mógł, otaczając je ogromnym murem, którego zarys wciąż można zobaczyć z lotu ptaka. Ściśle mówiąc, granice miasta były otoczone dwoma murami, wewnętrznym i zewnętrznym, które razem zamykały obszar ponad siedmiu kilometrów kwadratowych.
Oba mury otrzymały w języku sumeryjskim nazwy – „Mur, którego groza pokrywa wroga” i „Mur, który przeraża zło”. Przebijało je 18 monumentalnych wejść, w tym bramy Mashki i Adad. W ostatnich dniach miasta, około 612 r. p.n.e., bramy te zostały pospiesznie zwężone, aby uczynić je bardziej odpornymi na ataki. Jako ikoniczne części starożytnego miasta, mury i bramy były celem ataku Państwa Islamskiego od 2014 roku.
W starożytności krajobraz miasta zdominowany był przez kopce Kuyunjik (nazwa nabyta w okresie osmańskim, prawdopodobnie od tureckiego koyuncuk lub „mała owca”) i Nebi Yunus. Te formacje ziemne, o wysokości do 30 m, były domem dla starożytnych asyryjskich świątyń i pałaców.
Nebi Yunus, według tradycji muzułmańskiej, mieści grób proroka Jonasza. Kuyunjik to miejsce, gdzie Ashurbanipal zgromadził swoją bibliotekę tabliczek z pismem klinowym. Wykopaliska z lat 40-tych i 30-tych XIX wieku są prawdopodobnie naszym najważniejszym źródłem dla zrozumienia starożytnej kultury mezopotamskiej.
Inskrypcje Sennacheryba na glinianych pryzmach ukazują, iż jego modernizacja miasta obejmowała również wspaniałe ogrody. Asyriolog Stephanie Dalley w wydanej w 2015 roku książce The Mystery of the Hanging Garden of Babylon sugeruje, iż były one faktycznym źródłem doniesień o wiszących ogrodach Babilonu, przy czym Grecy pomylili jedno mezopotamskie miasto z drugim.
Zamożni obywatele prywatni mogli posiadać ogrody wewnątrz miasta, a wszystkie ogrody mogły korzystać z akweduktu, który Sennacheryb zbudował, aby doprowadzić wodę z rzeki Homel do rzeki Ḫosr. Jest to jedyna taka konstrukcja znana z czasów przed rzymskich.
Prymitywne metody pierwszych odkrywców Niniwy, takich jak XIX-wieczny brytyjski poszukiwacz przygód Austen Henry Layard, pozwalały na odsłonięcie ogromnych obszarów, ale w dużej mierze koncentrowały się one na monumentalnych budowlach. Były one również czymś więcej niż poszukiwaniem skarbów bez szczegółowych zapisów, przez co bezpowrotnie zniszczyły cenne informacje.
Współczesne wykopaliska są bardziej ostrożne i dokładne, przez co też wolniejsze. W rezultacie większość Niniwy pozostaje niewykopana. W szczególności kilka wiemy o „dolnym mieście” poniżej dwóch kopców, gdzie mieszkali zwykli ludzie. Wiele z nich znajduje się pod współczesnym Mosulem i pozostaje wiele do ponownego odkrycia.
Źródła pisane dają jednak pewne wyobrażenie o tym, jak to miejsce musiało tętnić życiem. Historyk Mario Liverani w swojej książce „The Ancient Near East” z 2013 roku szacuje, iż populacja miasta za czasów Sennacheryba wynosiła około 100 tysięcy.
Asyryjskie inskrypcje królewskie często podkreślają brutalną stronę imperium, np. gdy Aszurbanipal donosi, iż w cytadeli Niniwy zakuł buntownika w łańcuchy razem z niedźwiedziem i psem (na szczęście nie podając dalszych szczegółów). Ale były tam również targi i rzemieślnicy, wróżbici i festiwale.
Reputacja tego starożytnego miasta była tak duża, iż kiedy odkrywcy w połowie XIX wieku znaleźli pozostałości spektakularnych miast w pobliżu Mosulu – o których teraz wiemy, iż to Dūr Šarrukīn i Kalḫu – opublikowali swoje znaleziska pod tytułami „Monument de Ninive” i „Niniwa i jej pozostałości”. Zakładali, iż to co znaleźli musi być Niniwą, podczas gdy w rzeczywistości nią nie było.