Kolej wjeżdża na Sądecczyznę… z lasem! Tysiące nowych drzew wzdłuż linii do Nowego Sącza

1 tydzień temu

Modernizacja linii kolejowej nr 104 to nie tylko stal, beton i tory. Wzdłuż pierwszych odcinków trasy w kierunku Nowego Sącza ruszają ogromne nasadzenia zieleni. W sumie pojawi się niemal 10 tysięcy drzew i 11 tysięcy metrów kwadratowych krzewów – także w bezpośrednim sąsiedztwie szkół, parków i skwerów.

Nowe tory i nowa zieleń idą ramię w ramię

W sąsiedztwie dwóch pierwszych odcinków modernizowanej linii kolejowej nr 104 – Chabówka–Rabka Zaryte oraz bocznicy Klęczany–Nowy Sącz – PKP Polskie Linie Kolejowe realizują jedne z największych w regionie nasadzeń kompensacyjnych. To efekt decyzji środowiskowych, które szczegółowo określają wpływ inwestycji na otoczenie i zobowiązują wykonawcę do odtworzenia zieleni. Lokalizacje nowych nasadzeń są każdorazowo uzgadniane z władzami gmin, przez które przebiega linia.

730 drzew już niedługo między Chabówką a Rabką

Kończy się dwuletnia modernizacja pierwszego fragmentu linii nr 104. W połowie grudnia przywrócony zostanie ruch kolejowy na trasie Chabówka–Rabka Zaryte. Oprócz nowych torów, peronów, wiaduktów i mostów mieszkańcy zyskają również nową zieleń. Na tym odcinku zasadzonych zostanie 730 drzew oraz około 1000 metrów kwadratowych krzewów.

Klęczany–Nowy Sącz: zielona rewolucja na niespotykaną skalę

Znacznie większy zakres nasadzeń przewidziano na odcinku bocznica Klęczany–Nowy Sącz. To właśnie tutaj pojawi się blisko 8500 nowych drzew oraz około 10 tysięcy metrów kwadratowych krzewów. Przywrócenie ruchu kolejowego na tym fragmencie planowane jest w pierwszej połowie 2026 roku.

Zieleń przy szkołach, parkach i lasach

Nowe nasadzenia nie są rozmieszczane przypadkowo. Drzewa i krzewy trafiają w okolice szkół, obiektów użyteczności publicznej, parków, skwerów oraz lasów. Decyzje środowiskowe nakładają także obowiązek montażu budek lęgowych dla ptaków i nietoperzy. Kolejne etapy inwestycji oznaczają też systematyczny wzrost liczby nowych sadzonek.

Kolej jako ekologiczny kręgosłup regionu

Jak podkreśla Mateusz Wanat, dyrektor Regionu Południowego Centrum Realizacji Inwestycji PKP Polskie Linie Kolejowe SA, nowe połączenie Krakowa z Nowym Sączem i Zakopanem ma realnie ograniczyć ruch samochodowy i poprawić jakość powietrza. Inwestycja ma nie tylko skrócić czas przejazdów, ale też pozostawić po sobie trwały, zielony ślad w przestrzeni publicznej.

Podłęże–Piekiełko – największa kolejowa inwestycja południa Polski

Pierwszy etap projektu Podłęże–Piekiełko obejmuje modernizację i elektryfikację linii Chabówka–Nowy Sącz oraz budowę 58 kilometrów nowej linii łączącej Podłęże z Tymbarkiem i Mszaną Dolną. Docelowo pociągi mają osiągać prędkość 160 km/h, co pozwoli pokonać trasę Kraków–Nowy Sącz w około 60 minut, a do Zakopanego w około 90 minut. Szacunkowy koszt całej inwestycji to 12 miliardów złotych, finansowanych m.in. ze środków Krajowego Planu Odbudowy oraz Krajowego Programu Kolejowego.

Nowy Sącz zyska szybkie połączenie i zielony bufor

Skala nasadzeń pokazuje, iż kolejowa rewolucja na Sądecczyźnie nie kończy się na infrastrukturze. Tysiące nowych drzew wzdłuż torów mają stać się naturalnym buforem dla mieszkańców i trwałym elementem krajobrazu regionu, który przez dekady będzie przypominał o jednej z największych inwestycji w historii południowej Polski.

Źródło i fot.: PKP PLK

Idź do oryginalnego materiału