Środowisko St Ives nie było formalną grupą artystyczną. Skupiało twórców, których inspirowała ta niewielka miejscowość portowa położona w najdalej wysuniętej na zachód części Półwyspu Kornwalijskiego w Wielkiej Brytanii. Wilhelmina Barns-Graham, Sandra Blow, Terry Frost, Roger Hilton, Peter Lanyon, Margaret Mellis, William Scott czy Bryan Wynter doświadczali tych niepowtarzalnych jakości krajobrazu i to doświadczanie (nie tylko formalna strona ich prac), będzie tematem wystawy w Muzeum Sztuki w Łodzi, kuratorowanej przez Pawła Polita.
Zobaczymy też, jak ich dzieła wchodzą w dialog z powstającymi w tym samym czasie (od lat 30. do 60. XX w.) pracami polskich artystów: Saszy Blondera, Katarzyny Kobro, Leopolda Lewickiego, Władysława Strzemińskiego i Adama Marczyńskiego. Łącznikiem między obydwoma środowiskami jest Piotr Potworowski, którego pobyt w Polsce w latach 1958–1962 był okazją do zastosowania idei wypracowanych przez niego w Wielkiej Brytanii. W okresie powojennym to zanurzenie w przyrodzie było dla artystów brytyjskich rodzajem regeneracji. Dziś dostrzegamy w ich pracach również ekologiczny wymiar. Wystawa St Ives i gdzie indziej zainauguruje projekt UK/Poland Season 2025.
6.03–7.06.2025
St Ives i gdzie indziej
Muzeum Sztuki w Łodzi, ul. Ogrodowa 19
www.ms.org.pl

Margaret Mellis, Zielony owal, 1969, dzięki uprzejmości Muzeum Sztuki w Łodzi

Katarzyna Kobro, Kompozycja przestrzenna (9), 1933, dzięki uprzejmości Muzeum Sztuki w Łodzi

Bob Law, Żółty-żółty, ultramaryna, szkarłat, 1967, dzięki uprzejmości Muzeum Sztuki w Łodzi