Bielsko-Biała
Melancholijna wystawa Adama Kozickiego, Kaspra Lecnima i Irminy Rusickiej kuratorowana przez Adę Piekarską i Aleksego Wójtowicza otworzy się w piątek (19.04) w Galerii Bielskiej BWA. W Wiesz co cię boli trójka osób artystycznych urodzonych w latach transformacji przepracowywać będzie różnego rodzaju bolączki oraz resztki historii, opowiadając m.in. o gruzach, nagrobkach, ludziach zbędnych, wściekłych autach i smutnych liściach.
Bydgoszcz
Podwójne otwarcie czeka nas jutro (16.04) w Galerii Miejskiej bwa w Bydgoszczy. Pierwsza tak obszerna monograficzna wystawa Zbigniewa Gostomskiego w Bydgoszczy, Powroty 2, zaprezentuje prace artysty z okresu kilku dekad, od Przedmiotów optycznych z lat 60. po realizacje powstałe już po roku 2000. Zooscape Toma Swobody to z kolei realizowany w ramach rezydencji projekt dotyczący pejzażu bydgoskiego ogrodu zoologicznego, oparty na analizie przestrzeni mieszkalnej dzikich zwierząt projektowanej przez człowieka.
„It-it?” Kaspra Lecnima i Irminy Rusickiej w Miejskim Ośrodku Sztuki w Gorzowie Wielkopolskim
Gorzów Wielkopolski
Wspólna wystawa Katarzyny Nawrockiej i Andrzeja Patera Żaden dźwięk nie boi się ciszy otworzy się w piątek (19.04) w Miejskim Ośrodku Sztuki w Gorzowie Wielkopolskim. W projekcie site-specific artyści odnoszą się do historii budynku, w którym dziś mieści się gorzowska galeria – zaprojektowanego w 1940 roku jako pralnia, następnie, jako część włókienniczego przedsiębiorstwa Stilon, mającego pełnić rolę zakładowego kasyna, zamienionego jednak w magazyn żywności, a następnie w warsztat techniczno-mechaniczny, a wreszcie będącego siedzibą dwóch szkół, najpierw przyzakładowej, następnie podstawowej.
Kraków
Trzynasta edycja krakowskiego tygodnia galeryjnego Krakers wystartuje w najbliższy piątek (19.04). Tegoroczna edycja odbywa się pod hasłem Czuj, czuj, odczuwaj, odnoszącym się do introspekcji, dbałości o psychiczny dobrostan i wartości takich jak opieka, troska i uważność. Wśród licznych punktów programu jak co roku znajdą się wystawy w aktywnych na co dzień galeriach, jak i aktywujących się na czas Krakersa efemerydach. Bardzo krakowską propozycję szykuje przy tej okazji Kacper Szalecki, który w ramach solowej wystawy Zejście Smoka w Art Industry Standard zaaranżuje pokoik Smoka Wawelskiego. Samuel Kłoda na kuratorowanej przez Kamila Kuitkowskiego wystawie Wymiot w galerii Widna sięgać będzie do równie krakowskich i trącących myszką kapistowskich tradycji „malarskiego malarstwa”, przerysowując je i doprowadzając do granicy abiektalności. W galerii Jak Zapomnieć zobaczymy z kolei solową wystawę Karoliny Jarzębak kuratorowaną przez Wiktorię Kozioł, opowiadającą o creepach z internetu i zatytułowaną I AM LIVING IN YOUR WALLS I AM LIVING IN YOUR WALLS I AM LIVING IN YOUR WALLS. Galeria Piana zainauguruje przy okazji Krakersa nową lokalizację przy Długiej 15, gdzie zobaczymy wystawę Kseni Gryckiewicz Voicelessness. W Muzeum Komiksu otworzy się z kolei wspólna wystawa Jagody Czarnowskiej i Bartosza Zaskórskiego Uncanny Village, na której znajdą się oryginalne plansze z komiksów zrealizowanych dla włoskiego wydawnictwa Hollow Press i inne cykle rysunkowe obojga artystów.
Samuel Kłoda, “The battle bouquet”olej na płótnie, 180×160 cm, 2024
Łódź
Przez weekend (19–21.04) w galerii W Y potrwa wystawa wraz z szeregiem działań performatywnych, kuratorowana przez Józefa Robakowskiego pod hasłem Złap oddech sztuki. W programie znajdą się m.in. pokazy wideo z kolekcji Robakowskiego i Dariusza Bieńkowskiego oraz działania performatywne m.in. Ewy Zarzyckiej i Oli Kozioł.
Poznań
W poznańskim Muzeum Narodowym trwa od niedawna monograficzna wystawa Koła Klipsa, tymczasem w galerii Molski od najbliższego piątku (19.04) będzie można bliżej przyjrzeć się dorobkowi jednego z jej twórców, Mariusza Kruka. Wystawa akcentować będzie dążenie artysty do obiektywizacji postrzegania przedmiotu, wyciągnięcie na pierwszy plan prostoty jego istnienia i naprzemienne ujawnianie się kategorii piękna i brzydoty.
Tego samego dnia (19.04) w galerii SZOKART otworzy się wystawa Włodzimierza Pawlaka Partytury… Na kuratorowanej przez Martę Smolińską ekspozycji zobaczymy przede wszystkim powstający przez cały ubiegły rok cykl obrazów zatytułowanych Partytura do baletu Sokrates, tytułowe partytury odnoszą się jednak nie tylko do bezpośrednich splotów obrazu i muzyki w twórczości artysty, ale i w sposób bardziej metaforyczny do „orkiestrowania” koloru, faktury i ekspresyjnego malarskiego gestu w obrazach Pawlaka.
Kinga Nowak, „Brzeg”, 85×120 cm, olej na płótnie, 2024, fot. Michał Bratko
Tarnów
Indywidualna wystawa Kingi Nowak otworzy się w niedzielę (21.04) w tarnowskim BWA. Equinox opowiadać będzie o poszukiwaniu harmonii w świecie, w którym na każdym kroku dochodzi do zachwiania ładu. Na kuratorowanej przez Agnieszkę Jankowską-Marzec ekspozycji znajdą się obrazy i obiekty artystki, w obu przypadkach abstrakcyjne, zakorzenione jednak mocno w doświadczeniu krajobrazu, przede wszystkim śródziemnomorskiego.
Warszawa
Jutro (16.04) w Salonie Akademii otworzy się wspólna wystawa Doroty Kozieradzkiej i Michała Szuszkiewicza Jesteś moim Słońcem. Artyści przyglądają się w niej swojej relacji, badając pole wzajemnego oddziaływania, podział ról, kwestię autorstwa oraz wynikające ze współpracy napięcia. Kozieradzka podejmuje w swoich pracach temat historii rodziny pisanej po linii żeńskiej, z kolei Szuszkiewicz przygląda się temu, jak w prywatne opowieści i globalną historię zamieszane są inne żywe istoty. Otwarciu wystawy towarzyszyć będzie promocja książki Czas jest najprostsza rzeczą, w której Kozieradzka i Szuszkiewicz opisują historię podróży w czasie odbytej w ramach rezydencji artystycznej w Jędrzejowie, a następnie wystawy w tamtejszym Muzeum im. Przypkowskich.
W środę (17.04) czeka nas inauguracja nowej części wystawy głównej Muzeum Warszawy zatytułowanej Świadectwa z getta warszawskiego. Opowie ona o utworzeniu getta, jego funkcjonowaniu, powstaniu, a wreszcie likwidacji i dalszym trwaniu trwaniu tego miejsca, zderzając przy tym perspektywy z wnętrza getta i zza jego granic, fotografie autorstwa mieszkańców getta i członków ruchu oporu, ale i niemieckich żołnierzy.
Ewa Doroszenko, How to travel 1, 2019, obiekt fotograficzny (drewno, fotografie na papierze, pianka poliuretanowa, szpilki), 50 x 50 x 7 cm
O zakrzywieniu postrzegania krajobrazu naturalnego i przesuwaniu się granic między domenami natury i technologii opowiadać będą Ewa Doroszenko i Jacka Doroszenko na otwieranej w czwartek (18.04) w Instytucie Fotografii Fort wystawie Niemożliwy horyzont. Znajdą się na niej fotografie, unikatowe obiekty fotograficzne, instalacja dźwiękowa i wideo, realizowane w ciągu ostatnich lat w ramach rezydencji w Norwegii, Grecji, Litwie, Czechach, Portugalii i Islandii.
Kontynuując serię monograficznych pokazów najwybitniejszych artystek i artystów z kręgu sztuki nieprofesjonalnej ze swoich zbiorów, Państwowe Muzeum Etnograficzne w Warszawie zaprezentuje w piątek (19.04) przekrojową ekspozycję Świat nierealny, ale poznawalny. Malarstwo Magdaleny Shummer. Jej bohaterka maluje od ponad sześciu dekad, sama określając swój styl jako realizm poetycki, a niezależnie od tematu najważniejszym podmiotem jej obrazów pozostają zwierzęta.
Katastrofa klimatyczna to nie sezonowa moda. Rozmowa z Dianą Lelonek
Również w piątek (19.04) w Pałacu Czapskich Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie otworzy się wystawa System wczesnego ostrzegania, przygotowana przez Dianę Lelonek, tym razem w roli kuratorki. Punktem wyjścia ekspozycji są obrazy Rajmunda Ziemskiego, skonfrontowane ze współczesnymi pracami m.in. Joanny Rajkowskiej, Anny Siekierskiej i Matthiasa Graffa. Łączy je niepokój o przyszłość ziemi, natury i człowieka, widoczny już w obrazach Ziemskiego, odnoszącego się wprost m.in. do groźby atomowej zagłady. Kuratorka stawia więc przy tej okazji pytanie, czy artystki i artyści są w stanie zasygnalizować zbliżające się niebezpieczeństwo.
Tego samego dnia (19.04) w przestrzeni Marszałkowskiej 18 solową wystawę zaprezentuje Ilya Sprindzhuk. Proces prezentować będzie serię wielkoformatowych płócien, w których obraz zamienia się w obiekt i traci swoje walory ilustracyjne. Kluczową rolę w praktyce artysty odgrywa tytułowy proces powstawania prac czy wręcz swego rodzaju walki z materią, podczas której farba, pigmenty i klej są siłą wcierane w płótno, powodując jego deformację, rozciąganie i rozrywanie.
Wrocław
Wystawa Olafa Brzeskiego w ramach kuratorowanego przez Marcina Mierzickiego cyklu Sytuacja jest doskonała otworzy się w piątek (19.04) w Galerii Entropia. W wielowarstwowej narracji Brzeski opowiadać będzie o oswajaniu lęków przez kompulsywne rysowanie – dokumentowane w formie wideo – odnosząc się do „demonów” z przeszłości oraz obecnych obsesji i niepokojów.