Zrób sobie firmę

franchising.pl 1 miesiąc temu

Markety z branży dom i ogród korzystają na koniunkturze na rynku budowlanym. Sprawdzona licencja na biznes to prostsze wejście w tę i inne branże, o czym przekonasz się na Targach Franczyza, które 24-26 października odbędą się w PKiN w Warszawie.

Rynek DIY znajduje się w trendzie wzrostowym, który powinien utrzymać się do końca roku.

– Wiemy, iż sektor nieruchomości przechodzi cykle koniunkturalne. Natomiast model franczyzowy Bricomarché nie opiera się tylko na sprzedaży materiałów budowlanych. Pozostałe najważniejsze kategorie to ogród, majsterkowanie i dekoracje. Dlatego niezależnie od sytuacji na rynku, koncept Bricomarché jest w większym stopniu odporny na wszelkie wahania – przekonuje Bartłomiej Tarłowski, menedżer ds. rozwoju franczyzy i komunikacji korporacyjnej Grupy Muszkieterów.

W pierwszym półroczu marka otworzyła 18 sklepów z 25 planowanych na cały rok, co dało liczbę 21 marketów w całej Polsce. Sprzedaż w nich wszystkich wyniosła 2,1 mld zł, co przełożyło się na 13,8 proc. wzrostu rok do roku. Sieć ma ambicje do końca tego roku stać się graczem numer trzy na rynku DIY. Kandydaci na franczyzobiorców przechodzą przez siedmioetapowy proces rekrutacji. Na jego końcu Komisja Zezwoleń, złożona z reprezentantów obecnych franczyzobiorców, podejmuje decyzję o przyjęciu kandydata do grupy Muszkieterów. Nowi franczyzobiorcy odbywają czteromiesięczne szkolenie.

– W większości przypadków przedsiębiorcy uruchamiają nowe placówki handlowe. Sieć nie weszła jeszcze w fazę sukcesji związanej z dochodzeniem do głosu drugiej generacji przedsiębiorców Bricomarché. Dlatego oferta sklepów do przejęcia jest niewielka – informuje Bartłomiej Tarłowski.

Od przyszłych franczyzobiorców Bricomarché oczekuje wniesienia wkładu własnego w wysokości min. 400 tys. zł, czyli nie mniej niż 20 proc. kosztów inwestycji, którą stanowią wyposażenie oraz prace wykończeniowe w lokalu. To kapitał zakładowy spółki z o.o., pod którą prowadzony będzie supermarket.

– Franczyzobiorcom zapewniamy dostęp do wypracowanego i stale udoskonalanego know-how, obejmującego każdą dziedzinę istotną w prowadzeniu własnego przedsiębiorstwa, tj.: handel, finanse, marketing czy kadry. Prowadzimy w tym celu szkolenia, zarówno teoretyczno-warsztatowe w siedzibie Grupy Muszkieterów, jak i praktyczne w wybranych punktach sprzedaży Bricomarché – wyjaśnia Bartłomiej Tarłowski.

Szkolenia przechodzą też pracownicy sklepów. Franczyzobiorcy mają zapewnione wsparcie regionalnego doradcy handlowego oraz innych przedsiębiorców, dostęp do zatowarowania, logistykę dostaw, narzędzia IT, działania marketingowe.

Marka Bricomarché najlepiej radzi sobie w miastach powiatowych, choć ma supermarkety także w takich miastach, jak Poznań czy Wrocław. Franczyzobiorcy mają prawo do wynagrodzenia za kierowanie spółką jako zarząd oraz do dywidendy od zysku netto uzyskanego w danym roku obrotowym. Nie dzielą się zyskiem z centralą, mimo iż Grupa Muszkieterów angażuje się finansowo w kształtowanie kapitału pierwotnego spółki.

Pracowita Mrówka

Grupa PSB zrzesza 407 małych i średnich rodzinnych firm z terenu całej Polski, które prowadzą handel w 287 składach budowlanych, w 373 sklepach PSB Mrówka oraz w 78 PSB Profi.

– W 2024 roku uruchomiliśmy 16 marketów, a do końca roku planujemy jeszcze kilka otwarć – mówi Anna Kaminska, członek zarządu Grupy PSB Handel SA. – Po ośmiu miesiącach tego roku łączna sprzedaż Centrali PSB wzrosła we wszystkich grupach asortymentowych o 10 proc. w porównaniu z analogicznym okresem roku ubiegłego. Sprzedaż całej sieci PSB za pierwsze siedem miesięcy 2024 roku odnotowała wzrost o 3 proc.

Grupa PSB skupia się na otwieraniu marketów w miejscowościach powiatowych i gminach, choć posiada również sklepy w dużych aglomeracjach. Wprowadza także na rynek nowy format – PSB Mrówka Express, czyli małe, kompaktowe sklepy, oferujące bazowy asortyment DIY (zrób to sam), powstające w mniejszych miejscowościach i na obrzeżach dużych miast.

– Franczyzobiorca musi liczyć się z inwestycją w wysokości przynajmniej kilku milionów złotych. Najczęściej partner buduje sklep od podstaw, rzadziej adaptuje budynek pozyskany z rynku wtórnego – wyjaśnia Anna Kaminska. – Koszty inwestycji przy markecie PSB Mini Mrówka czy PSB Mrówka Express są znacznie niższe. Dla każdej nowej lokalizacji przygotowywana jest indywidualna kalkulacja.

Centrala gwarantuje franczyzobiorcom szkolenia przygotowujące do prowadzenia sklepu, wsparcie marketingowe (telewizja, radio, internet, gazetki promocyjne, ulotki, katalogi, eventy marketingowe).

– Partnerzy uzyskują dostęp do systemu informatycznego dostosowanego do potrzeb marketu, który umożliwia sprawną działalność operacyjną i przeprowadzenie szeregu analiz niezbędnych do skutecznego zarządzania PSB Mrówką – dodaje Anna Kaminska. – Oferujemy także analizę rynku i jego potencjału, biznesplan inwestycji, pomoc przy otwarciu sklepu, zakupie wyposażenia, konkurencyjne warunki handlowe u czołowych dostawców oraz szeroką ofertę asortymentową.

Grupa PSB ma jasno sprecyzowane oczekiwania wobec kandydatów na franczyzobiorców. Powinni dobrze znać lokalny rynek, mieć doświadczenie w handlu, stabilną sytuację finansową oraz zdolność do uzyskania kredytu inwestycyjnego i obrotowego. Centrala oczekuje od nich zaangażowania w prowadzenie sklepu PSB Mrówka, umiejętności dostosowania się do obowiązujących zasad współpracy w sieci oraz gotowości do realizacji przyjętej strategii działania.

Przeciętna PSB Mrówka realizuje roczny obrót na poziomie ok. 11 mln zł.

– W naszej sieci nie brakuje jednak obiektów o znaczenie wyższym poziomie obrotów – dodaje Anna Kaminska.

Idź do oryginalnego materiału