WEEKENDOWY PRZEGLĄD TYGODNIA: Trwa rozbudowa S19 na odcinku Sokołów Małopolski Północ – Jasionka. Kiedy koniec „wąskiego gardła”?

2 tygodni temu
Aktualnie S19 na odcinku między węzłami Sokołów Małopolski Północ a Jasionka posiada trzypasową jezdnię w układzie 2+1, bez pasa rozdziału kierunków jazdy. Po rozbudowie droga będzie posiadała dwie jezdnie po dwa pasy ruchu, pas awaryjny o szerokości 2,5 m oraz pobocza. (Fot. GDDKiA)

Budowa drogi ekspresowej S19 w województwie podkarpackim jest coraz bardziej zaawansowana. Postępy prac widać także na rozbudowywanym odcinku S19 między węzłami Sokołów Małopolski Północ i Jasionka.

WEEKENDOWY PRZEGLĄD TYGODNIA to cykl, w którym prezentujemy najciekawsze i najchętniej czytane artykuły, jakie w ostatnich dniach ukazały się na supernowosci24.pl. Zapraszamy do lektury!

Odcinek realizowany jest w systemie Projektuj i buduj w ramach Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych do 2030 r. Umowa z wykonawcą (firma Strabag) została podpisana w listopadzie 2022 r. Wartość kontraktu to 272 830 814,75 zł. Decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) dla dobudowy drugiej jezdni pomiędzy węzłami Sokołów Małopolski Północ i Jasionka Wojewoda Podkarpacki wydał w kwietniu tego roku.

Roboty budowlane rozpoczęły się w maju br. Aktualne zaawansowanie prac wynosi ok. 15 %. Wszystkie prace powinny zostać ukończone w II połowie 2026 r.

Rozbudowa S19 – zakres prac

Aktualnie S19 na odcinku między węzłami Sokołów Małopolski Północ a Jasionka posiada trzypasową jezdnię w układzie 2+1, bez pasa rozdziału kierunków jazdy. Po rozbudowie droga będzie posiadała dwie jezdnie po dwa pasy ruchu, pas awaryjny o szerokości 2,5 m oraz pobocza. Docelowa nośność to 11,5 t/oś. Inwestycja realizowana jest na terenie powiatu rzeszowskiego (gmina Sokołów Małopolski i gmina Trzebownisko) i łańcuckiego (gmina Czarna), w bezpośrednim sąsiedztwie już istniejącej, pierwszej jezdni drogi ekspresowej. Na początkowym odcinku po zachodniej stronie, a od Stobiernej do Jasionki po wschodniej.

Zakres prac w ramach rozbudowy S19 obejmuje także dostosowanie istniejących obiektów inżynierskich, urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego (BRD) i ochrony środowiska. Przebudowane zostaną kolidujące drogi poprzeczne, cieki wodne oraz infrastruktura techniczna. Węzły Sokołów Małopolski Północ, Sokołów Małopolski i Jasionka, które posiadają pełny, docelowy przekrój dwujezdniowy, nie wymagają rozbudowy. Łączna długość planowanych do rozbudowy odcinków drogi wynosi ok. 13,8 km.

W ramach inwestycji powstaną nowe obiekty inżynierskie, w tym estakada w miejscowości Nienadówka, dwa wiadukty (w tym jeden z funkcją przejścia dla zwierząt średnich) oraz dwa przejazdy gospodarcze.

Fot. GDDKiA

W zakresie ochrony środowiska zostaną wykonane cztery przejścia dla zwierząt średnich (jedno zespolone z wiaduktem), cztery przejścia dla zwierząt małych, osiem przejść dla płazów, ponad 2,7 km ekranów akustycznych oraz zbiorniki retencyjne (13 otwartych i 5 zamknięte). Posadzona zostanie zieleń dogęszczająca, izolacyjna, krajobrazowa i naprowadzająca. Powstaną też urządzenia oczyszczające ścieki opadowe z jezdni i osłony przeciwolśnieniowe.

Ponadto w ramach inwestycji istniejący MOP Stobierna (kierunek Lublin) zostanie rozbudowany, co oznacza, iż w przyszłości będzie mogła powstać tu stacja paliw i obiekty gastronomiczno-handlowe. Natomiast istniejąca stacja benzynowa zlokalizowana przy dawnej DK19 w Stobiernej zostanie podłączona do drogi ekspresowej S19. Tym samym kierowcy jadący od Lublina w kierunku Rzeszowa będą mogli zatankować swoje pojazdy.

Zaawansowanie robót drogowych

Ostatnie miesiące robót to głównie odhumusowanie (202 000 m2). Przekłada się to na 75% wykonania założonego planu. Wykonawca od rozpoczęcia budowy zrealizował również 46% wykopów co odpowiada 135 000 mł oraz 43% nasypów o łącznej objętości 92 000 mł. Należy wspomnieć również o procesie rozbiórki ogrodzeń oraz barier zabezpieczających od strony dobudowywanej drugiej jezdni. Zaawansowanie tych prac to odpowiednio 80% i 60% planu. Warto podkreślić, iż postępują również prace związane z rozbiórką istniejącej nawierzchni bitumicznej. Do tej pory usunięto 60 000 m2 nawierzchni co stanowi 80% założonego planu.

W listopadzie br. wykonawca rozpoczął wzmacnianie podłoża pod nasypy w postaci kolumn DSM (ang. Deep Soil Mixing) o średnicy 80 cm. w tej chwili realizowane są przygotowania do realizacji dolnych warstw konstrukcyjnych z mieszanek niezwiązanych.

Ważnym krokiem ostatnich tygodni było wprowadzenie czasowej zmiany organizacji ruchu na drodze wojewódzkiej numer 878 relacji Łążek Ordynacki – Sokołów Małopolski – Stobierna – Rzeszów – Dylągówka. Równie istotną czasową organizacją ruchu jest ta wprowadzona wcześniej na trasie głównej drogi ekspresowej S19, która jest jedną z trudniejszych do utrzymania ze względu na jej długość oraz duże natężenie ruchu. Jest to ogromne wyzwanie dla wykonawcy, który prowadzi roboty budowlane pod ruchem.

Przebudowa i budowa obiektów mostowych

Roboty mostowe polegają na przedłużeniu istniejących obiektów pod czynną jezdnią lub dobudowaniu dodatkowych obiektów obok tych już istniejących. W sumie, do budowy lub przebudowy, jest 15 przepustów i 5 wiaduktów drogowych, w tym jeden pięcioprzęsłowy (estakada w Nienadówce). Część przepustów będzie pełnić funkcję przejść dla zwierząt. Prace realizowane są aktualnie na 12 z 20 wymagających przebudowy obiektach.

Stan zaawansowania prac na podkarpackim odcinku S19 (Fot. GDDKiA)

Prace mostowe wiążą się z częściowymi rozbiórkami istniejących obiektów. Do tej pory wykonano je na 9 obiektach spośród 16, które tego wymagają. Wykorzystano do tego cięcie techniką diamentową przy pomocy pił oraz lin.

Fot. GDDKiA

Niewątpliwie największym wyzwaniem inżynierskim jest budowa nowego obiektu czyli estakady w miejscowości Nienadówka. Zostanie ona wybudowana tuż obok istniejącego obiektu, po którym w tej chwili odbywa się ruch pojazdów. Nowa estakada będzie miała 156,4 m długości i 15,5 m szerokości. w tej chwili na obiekcie prowadzone są roboty fundamentowe związane ze wzmocnieniem podłoża przy podporach obiektu. Ze względu na złożone warunki geotechniczne zastosowano wzmocnienie kolumnami z cementogruntu (kolumny DSM).

Grunt pod obiekty mostowe będzie wzmacniany na dwa sposoby, w zależności od nośności podłoża. Będzie to stabilizacja gruntu spoiwem hydraulicznym na głębokość 1-2 m lub poprzez wykonanie kolumn z cementogruntu (DSM) o długościach od 5 do 16 m i średnicy 800 mm. Ich całkowita liczba do wykonania na wszystkich obiektach to 1058 szt. co daje łącznie 9318 m. Dotychczas wykonano 102 szt. o całkowitej długości 1140 m. To ok. 9% całkowitej planowanej do wykonania liczby kolumn. Dwa wiadukty będą posadowione pośrednio na palach wierconych betonowych CFA (Continous Flight Auger) o średnicy 800 mm formowanych w gruncie na głębokość od 11 m do 15 m. Liczba pali do wykonania – 82 szt., dotychczas wykonano ich 61 szt. co stanowi 74% całkowitej liczby.

Do wykonania obiektów mostowych planowane jest użycie:

  • 1149,76 t stali zbrojeniowej,
  • 6473,01 m3 betonów różnych klas wytrzymałości tj. 810 betonowozów.

Cel inwestycji

Podstawowym celem inwestycji jest zapewnienie na całej trasie Via Carpatia na terenie Polski przekroju o minimalnych parametrach 2×2 (dwie jezdnie o dwóch pasach ruchu). Istotna jest także likwidacja tzw. wąskiego gardła, powodującego utrudnienia w ruchu tranzytowym oraz na dojeździe do Specjalnej Strefy Ekonomicznej i Portu Lotniczego w Jasionce. Dzięki dobudowie drugiej jezdni poprawi się komfort jazdy oraz zwiększy bezpieczeństwo ruchu co przełoży się na mniejszą liczbę wypadków.

Fot. GDDKiA
Idź do oryginalnego materiału