W Polsce centra handlowe powstają jak grzyby po deszczu. Jesteśmy w europejskiej czołówce

1 tydzień temu

W tym roku Polska zajęła drugie miejsce w Europie pod względem wielkości oddanej do użytku powierzchni handlowej. Wyprzedzili nas jedynie Francuzi, wynika z raportu międzynarodowej agencji doradczej Cushman & Wakefield.


Według raportu „Trends Radar. Rynek nieruchomości od stabilizacji do optymizmu” 2024 rok był kontynuacją trwającego od 2020 roku trendu, czyli dominacji parków handlowych, które stanowiły najczęściej budowany na rynku format.


– Okres od lipca do września tego roku był pierwszym kwartałem w historii polskiego rynku w 100 proc. zdominowanym przez parki handlowe. 2025 rok nie będzie różnił się pod tym względem, ponieważ 70 proc. obiektów będących w budowie to właśnie parki handlowe. Nasycenie centrami handlowymi w polskich miastach jest na tyle wysokie, iż kilka jest planowanych nowych galerii handlowych – komentuje Ewa Derlatka-Chilewicz z Cushman & Wakefield, cytowana w komunikacie do badania.

Spowolnienie w rozpoczęciach nowych budów


Jednocześnie, jak podano w raporcie, na rynku obserwowane jest spowolnienie w rozpoczęciach nowych budów. W tym roku liczba rozpoczętych inwestycji spadła o ok. 30 proc. rok do roku i o 7 proc. niższa od uśrednionej wartości dla trzech ostatnich lat. Zdaniem ekspertów skutkiem takiego stanu rzeczy będzie niższa roczna podaż w latach 2026-2027.


– Mimo to Polska zajęła w 2024 roku drugie miejsce w Europie pod względem wielkości nowo oddanej powierzchni w centrach i parkach handlowych. Jak pokazują dane Cushman & Wakefield, co siódmy metr kwadratowy wybudowany w Europie znajdował się właśnie w Polsce. W 2025 roku udział polskiego rynku w całkowitej nowej podaży handlowej utrzyma się na podobnym,15-procentowym poziomie. Liderem pozostanie natomiast Francja z 24-procentowym udziałem – przewiduje Ewa Derlatka-Chilewicz.

Wysokie nasycenie powierzchnią handlową


Jak wskazano dynamiczny przyrost powierzchni handlowej w Polsce przekłada się na wysokie, siódme miejsce wśród europejskich państw pod względem jej zasobów (biorąc pod uwagę centra i parki handlowe większe niż 5000 mkw.).


Nasycenie powierzchnią handlową w Polsce wynosi 345 mkw. na 1000 mieszkańców i jest wyższe niż średnia zarówno dla Europy, która wynosi 325 mkw., jak i dla państw Europy Środkowo-Wschodniej (251 mkw.). Według prognoz Cushman & Wakefield wskaźnik nasycenia powierzchnią handlową będzie systematycznie rósł. Zdaniem ekspertów do końca 2026 roku polski rynek powinien osiągnąć poziom ok. 420 mkw. powierzchni handlowej na 1000 mieszkańców.


Jak szacują autorzy raportu, centra i parki handlowe wybudowane przed 2010 rokiem odpowiadają za 58 proc. udziału w całkowitej powierzchni handlowej.

Polecamy też:



  • Mniej klientów odwiedza galerie i centra handlowe. Spadki widać we wszystkich województwach

  • Dwie duże sieci handlowe łączą siły. Powołują nową spółkę

  • Handel chce opóźnienia systemu kaucyjnego. I wyłączenia dla sklepów jednej kategorii

  • Lista największych podatników wśród firm w Polsce. Obok banków – handel i energetyka



Idź do oryginalnego materiału