Milan Design Week to coroczne wydarzenie poświęcone designowi, które odbywa się w Mediolanie. Jest to jedno z najważniejszych wydarzeń w branży na świecie, przyciągające tysiące projektantów, producentów i miłośników sztuki z całego świata. Po raz pierwszy wzięła w nim udział firma STIGA, na której zaproszenie się tam znalazłem.
Ten artykuł pochodzi z archiwalnego iMagazine 5/2023
Milan Design Week
Podczas Milan Design Week realizowane są liczne wystawy, pokazy, konferencje i wykłady, na których prezentowane są najnowsze trendy w designie, technologiach oraz innowacyjne projekty z różnych dziedzin, takich jak meble, oświetlenie, akcesoria domowe, moda, architektura czy sztuka.
Największym wydarzeniem podczas Milan Design Week od lat jest Międzynarodowy Salon Meblowy, znany również jako Salone del Mobile.
Ponadto podczas Milan Design Week realizowane są liczne wystawy sztuki, pokazy mody, prezentacje produktów, a także wiele innych imprez towarzyszących, takich jak wystawy w galeriach, pokazy filmowe i koncerty.
Fuorisalone
Fuorisalone to jedno z najważniejszych wydarzeń towarzyszących Milan Design Week. Jest to seria niezależnych wydarzeń, wystaw, prezentacji i happeningów organizowanych w różnych miejscach w Mediolanie przez firmy, galerie, projektantów i różnego rodzaju instytucje związane z branżą designu.
Fuorisalone to doskonała okazja do zapoznania się z najnowszymi trendami i innowacyjnymi projektami z całego świata. Podczas Fuorisalone można zobaczyć nie tylko meble i akcesoria, ale także projektowanie przestrzeni, modę, sztukę i wiele innych dziedzin związanych z designem.
W czasie Fuorisalone Mediolan zamienia się w swoiste miasto wystaw, a całe centrum staje się poligonem doświadczalnym dla najnowszych projektów i innowacyjnych idei. Wiele firm i projektantów organizuje swoje pokazy w wynajętych apartamentach, magazynach, kościołach, na ulicach i w innych oryginalnych miejscach, co nadaje temu wydarzeniu niepowtarzalny charakter.
STIGA po raz pierwszy na targach Fuorisalone
Dzięki otwartej dla publiczności instalacji #MyPatchOfGreen, STIGA – producent i dystrybutor urządzeń do pielęgnacji ogrodu, którego już znacie z iMagazine – pokazał zwiedzającym, jak wzornictwo, technologie i innowacje przenikają się, aby zadbać o nasze otoczenie.
Wciągająca i zmysłowa podróż, podczas której po raz pierwszy w Fuorisalone odbył się „koncert roślin” oraz wyjątkowe instalacje stworzone przez nagrodzonego międzynarodową nagrodą projektanta Matteo Cibica, opowiadające o więzi między człowiekiem a naturą.
STIGA podczas Fuorisalone przedstawił wystawę opowiadającą o nowym sposobie dbania o ogrody, które dziś bardziej niż kiedykolwiek uważane są za nasze zielone przestrzenie na świecie. Odwiedzający mieli okazję poznać wartości firmy, jej wzornictwo, technologię i innowacje w dziedzinie pielęgnacji zieleni, a także najnowsze produkty, które będą napędzać przyszłość ogrodnictwa, jak np. Autonomiczny Robot do koszenia trawy.
Zmysłowa podróż uzupełniona instalacjami projektowymi „Garden Guru”, stworzonymi specjalnie na tę okazję, została starannie wymyślona i zaprojektowana w celu podkreślenia kultury firmy, która łączy umiejętności inżynierskie z pasją do ogrodnictwa, logikę technologii z magią kreatywności, a zwłaszcza przywiązanie do społeczności z głębokim szacunkiem dla natury i planety.
Odwiedzający mogli uciec od zgiełku Mediolanu i zanurzyć się w pięknie natury, dzięki zmysłowemu doświadczeniu, które odbywa się w „Denis Pizzeria di Montagna”, poprzez wciągającą podróż z przewodnikiem, w której znalazły się starannie wyselekcjonowane rośliny rodzime dla regionu Lombardii we Włoszech, zintegrowane z innymi roślinami ozdobnymi typowymi dla terytorium Włoch.
W specjalnie stworzonym ogrodzie STIGA odbył się pierwszy w historii Fuorisalone „koncert roślin”. Zwiedzający mogli ożywić harmonię dźwięków i światła dzięki specjalnych konsol, które podłączone do urządzenia z elektrodami umieszczonego na liściach roślin, pozwalały im stać się… instrumentami. Wystarczyło położyć ręce na specjalnych obszarach, które aktywowały określone dźwięki, aby stworzyć ciągły strumień muzyki. Chór „głosów roślin”, któremu towarzyszy sugestywna gra świateł, tworząca symfonię przenikającą przestrzeń. Istne science fiction.
Na koniec wizyty zwiedzający mieli okazję odkryć wyjątkowe informacje, które podkreślają, jak ważne są ogrody dla naszej planety. Celem było pokazanie, iż każdy z nas może zrobić wszystko, co w jego mocy, aby chronić te ekosystemy poprzez odpowiedzialną pielęgnację i wykorzystanie najnowocześniejszych technologii oferowanych przez STIGA.
Ta narracja o silnej więzi pomiędzy człowiekiem a naturą została również ożywiona na Fuorisalone poprzez „Guru Ogrodu”, innowacyjne instalacje stworzone we współpracy z międzynarodowej sławy projektantem Matteo Cibicem, umieszczone w strategicznych miejscach miasta, w szczególności w i wokół Mediolańskiej Dzielnicy Designu.
Skanując kody QR na Garden Gurus, widzowie odblokowywali unikalne treści, które pozwoliły odkryć więcej szczegółów dotyczących samych instalacji.
„STIGA jest pierwszą firmą w sektorze, która bierze udział w najważniejszym na świecie dorocznym wydarzeniu dla entuzjastów designu, z czego jesteśmy bardzo dumni” – skomentował Giacomo Tesolin, Dyrektor Marketingu Grupy STIGA. „Fuorisalone stanowi dla nas istotną okazję do podniesienia świadomości na temat ważnych tematów mających wpływ na nasz przemysł i planetę oraz do dalszego angażowania się w bliskie kontakty z konsumentami, co pozwala nam wysłuchać się i przeanalizować zmieniające się potrzeby naszego rynku. Takie podejście prowadzi nas do tworzenia wiodących w branży produktów i kampanii opartych na innowacjach technologicznych i zrównoważonym rozwoju, takich jak nasz niedawno zaprezentowany Autonomiczny Robot.
Główną innowacją technologiczną prezentowaną na targach Fuorisalone była STIGA A1500. Rewolucjonizująca pielęgnację ogrodu, autonomiczna kosiarka, może poszczycić się ponad 30 patentami technologicznymi i projektowymi.
Dzięki najnowocześniejszej technologii predykcyjnej kosiarka zmienia sposób pielęgnacji ogrodu, dbając o niego w sposób całkowicie autonomiczny, bez konieczności instalowania jakichkolwiek przewodów, a tym samym bez interwencji właściciela. Jest w stanie rozpoznać, gdzie i jak często należy kosić, a także omijać przeszkody w ogrodzie, takie jak grille czy elementy naturalne. STIGA A1500 to pierwsza na świecie kosiarka-robot, którą można bezpiecznie pozostawić samą sobie, by wykonywała swoją pracę, dając użytkownikowi pewność, iż trawnik jest zadbany.
Wizyta w fabryce STIGA
Po zwiedzeniu Fuorisalone STIGA zaprosiła nas do swojej fabryki, która znajduje się pod Wenecją.
Zobaczyć na żywo linię produkcyjną i porozmawiać z projektantami – to jednak zupełnie inna kwestia.
Fabryka STIGA jest przepiękna. Ściana głównego budynku jest żywo zielona, porośnięta roślinami. Do tego idealny, a jakże, trawnik robią piorunujące wrażenie.
We włoskiej fabryce produkowane są przede wszystkim traktory, różne modele w przeróżnych konfiguracjach.
Produkowane są też najnowsze roboty. Co 2 minuty z taśmy produkcyjnej zjeżdża nowy A1500, a dział, w którym jest wytwarzany, wygląda jak środek statku kosmicznego.
Wizyta w fabryce była niepowtarzalną okazją, aby przetestować najnowsze produkty STIGA. Przejażdżka najnowszym modelem Gyro 900e jest przeżyciem samym w sobie. Pojazd, który umie w miejscu zakręcić o 360° – to jest kosmos.
Wenecja
Umiejscowienie fabryki wręcz zachęca, aby nocować w Wenecji. Poza tym lotnisko jest też przy samym wodnym mieście, co zdecydowanie determinuje logistykę.
Wenecja to jedno z najpiękniejszych miast na świecie, słynące z unikalnej architektury, romantycznego klimatu i bogatej historii.
Byłem w niej już kilkanaście razy, ale za każdym razem odkrywam coś innego.
Miasto leży na ponad 100 małych wysepkach połączonych mostami i kanałami. My byliśmy zakwaterowani w hotelu na wyspie Giudecca, która znajduje się praktycznie vis à vis placu św. Marka.
Wenecja słynie z unikalnego układu urbanistycznego, który został zaprojektowany tak, aby zminimalizować ryzyko zalania miasta podczas pływów. Z tego powodu miasto jest podzielone na sześć dzielnic, nazywanych sestieri, a ruch odbywa się głównie pieszo i dzięki łodzi.
Jako iż byliśmy zaproszeni przez STIGA, co zobowiązuje, mieliśmy okazję zobaczyć unikalny Ogród Królewski. Wprawdzie Wenecja od zawsze była republiką, to założył go Napoleon, który zdobył Wenecję w 1797 roku. Przez dłuższy czas ogród był podupadły, jednak w ostatnich latach przeszedł odbudowę i stanowi nie lada atrakcję, gdyż w Wenecji trudno znaleźć roślinność, tym bardziej latem, aby móc skryć się w jej cieniu, gdy temperatury dochodzą do 40°C.
Giudecca, na której mieszkaliśmy, jest dodatkowo interesująca jeszcze z jednego względu. Na wyspie można zobaczyć „prawdziwą” Wenecję i miejsca, gdzie żyją prawdziwi wenecjanie.
Ze względu na swoje położenie – nie jest w „centrum” i stanowi naturalną „sypialnię” dla mieszkańców, z kamienicami zamieszkałymi przez mieszkańców, nie przez turystów, z normalnymi, małymi sklepikami i barami dla lokalsów. Było to dla mnie niezwykle odkrywcze, bardzo mi się podobała ta część Wenecji.