Chmielna, jedna z najbardziej charakterystycznych ulic śródmieścia Warszawy, przeszła niedawno gruntowną metamorfozę. Teraz, pełna zieleni i przyjaznej dla pieszych infrastruktury, zachęca do relaksujących spacerów zarówno po świątecznym jak i noworocznym okresie.
Przez wiele lat Chmielna była kojarzona jako miejsce schyłkowe i nieatrakcyjne. Ślady remontu przeprowadzonego w latach 90. gwałtownie zanikły pod wpływem upływu czasu. Nowa koncepcja przebudowy ulicy, stworzona przez Zarząd Terenów Publicznych m.st. Warszawy, spotkała się jednak z aprobatą Mazowieckiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków. W efekcie, dzięki wspólnemu porozumieniu, udało się odmienić oblicze Chmielnej, przekształcając ją w prężnie zielony deptak z wygodnymi ławkami.
Taka modernizacja wpisuje się w strategię rozwoju przestrzeni publicznych Nowego Centrum Warszawy, będącą flagowym projektem prezydenta miasta Rafała Trzaskowskiego. Ta sama strategia doprowadziła do przebudowy i odnowienia takich miejsc jak ulice Bracka i Polna, place Pięciu Rogów i Trzech Krzyży, które cieszą się ogromnym uznaniem u warszawiaków. Inwestycje mające na celu odsłonić naturalne piękno centrum miasta przez cały czas trwają, na przykład na placu Centralnym czy w kwartale ulic Złotej i Zgoda.
Po zakończonych pracach modernizacyjnych Chmielna prezentuje się jako bujny, zielony bulwar. Wzdłuż ulicy znajduje się teraz mnóstwo drzew i krzewów, których wcześniej tutaj brakowało. Od Pasażu Wiecha do Nowego Światu posadzono 88 drzew różnego gatunku oraz 32 rośliny ozdobne i ponad 7500 innych krzewów. Wszystko to jest odpowiednio pielęgnowane, dzięki wykonanej sieci nawadniającej.
Projekt uwzględniał również zmiany klimatyczne poprzez stworzenie systemu retencyjnego zieleni miejskiej. Przygotowano system odwodnienia, który zarazem magazynuje deszczówkę dla drzew, a nadmiar wody jest odprowadzany do kanalizacji. Wszystko po to, aby utrzymanie zieleni było możliwe mimo nieprzewidywalnej pogody.
Celem projektu był nie tylko remont nawierzchni ulicy, ale także stworzenie przyjaznej przestrzeni dla pieszych i rowerzystów. Wymieniono betonową nawierzchnię na płyty granitowe, a także wymieniono kostkę brukową przy budynkach. Dodatkowo zwiększono liczbę ławek, stojaków rowerowych i koszy na śmieci. Dla miłośników jazdy na rowerze wprowadzono też specjalne rozwiązania ułatwiające poruszanie się.
Prace remontowe na Chmielnej (od Nowego Światu do Pasażu Wiecha) trwały niespełna rok i zostały przeprowadzone przez konsorcjum Balzola. Remont obejmował powierzchnię prawie 10 tys. m kwadr. (dokładnie 9500 m kw.). Przed przystąpieniem do prac mieszkańcy mogli współdecydować o zmianach podczas konsultacji społecznych.