Dla jednych motocykl to sposób na szybkie przemieszczanie się po mieście lub między miejscowościami, dla drugich – styl życia, pasja i wolność w czystej postaci. Bez względu na to, go której grupy należysz, są sytuacje, gdy nie da się po prostu „wsiąść i jechać”. Kołem ratunkowym okazuje się wtedy przyczepka na motocykl – sprzęt niezastąpiony, gdy chcesz bezpiecznie przewieźć jednoślad, nie martwiąc się o warunki pogodowe, ograniczony bagaż czy awarię.
Dlaczego warto mieć przyczepkę na motocykl?
Podróżowanie motocykle to fantastyczna sprawa. To także wyzwanie – zwłaszcza gdy trzeba zawieźć maszynę na serwis, tor wyścigowy lub zlot w odległym zakątku kraju czy… po prostu sprzedać jednoślad komuś na drugim końcu Polski. Z pomocą w takich sytuacjach przychodzi przyczepka na motocykl – sprzęt pozwalający w sposób prosty i bezpieczny przewieźć maszynę bez konieczności stania godzinami w deszczu na stacji benzynowej, ryzyka uszkodzenia czy niepotrzebnych kilometrów nabitych na liczniku.
Dobór przyczepy — nie każda się nada
Aby wizja wygodnego i bezpiecznego transportu motocykla mogła się ziścić, trzeba najpierw rozejrzeć się za sprzętem dostosowanym do rodzaju motocykla czy możliwości pojazdu holującego. Nie każdy sprzęt sprawdzi się w każdej sytuacji. Prosty hak i wolny weekend nie zawsze wystarczą.
Na co więc zwrócić uwagę przy zakupie? Istotnych parametrów jest kilka. Do najważniejszych należą:
-
Dopuszczalna Masa Całkowita (DMC).
-
Nośność (jaką łączną masę własną motocykla/i możesz przewieźć przyczepką)
-
Powierzchnia załadunkowa i długość przyczepki.
-
Rodzaj konstrukcji.
-
Udogodnienia i akcesoria dodatkowe.
Przyczepki na motocykl z DMC do 750 kg kwalifikują się jako lekkie. Ich użytkowanie nie wymaga od Ciebie osobnych uprawnień, stąd wybierane są one najczęściej przez użytkowników indywidualnych. Generalnie przystosowane są do przewozu od 1 do 3 motocykli – tutaj decydującą rolę odgrywa nośność, czyli parametr informujący o tym, iż łączna masa własna przewożonych jednośladów nie możesz przekraczać 623 kg.
Twoja przyczepka motocyklowa powinna mieć platformę, której wymiary pomieszczą motocykl (lub motocykle). Nie tylko „na długość”, ale i „na szerokość”. Chodzi o to, by zapewnić im stabilną pozycję podczas przewozu, a nie ładować na styk.
Obok wymiarów istotny jest też rodzaj konstrukcji. Wybieraj przyczepki wyposażone w solidną, stalową ramę. Upewnij się, iż została zabezpieczona antykorozyjnie (ocynkowana galwanicznie). Kupując produkt, zwróć też uwagę na najazdy, kliny blokujące koła, uchwyty na pasy czy niską burtę – wszystko to ułatwi załadunek lub dodatkowo zabezpieczy transport maszyny.
Jak załadować motocykl na przyczepkę?
Załóżmy, iż masz już przyczepkę skrojoną na miarę swoich potrzeb. To jednak nie koniec – został jeszcze odpowiedni załadunek. Nie ma tu miejsca na prowizorkę i podejście w stylu „wydaje się, iż jest OK”.
Jak przeprowadzić proces załadunku w sposób bezpieczny i zorganizowany? Oto garść wskazówek:
-
Ustaw przyczepkę na stabilnym podłożu i zablokuj ją (np. klinami).
-
Zamontuj najazdy i sprawdź ich nachylenie — zbyt strome zwiększają ryzyko przewrócenia motocykla podczas wjazdu.
-
Wprowadź motocykl na przyczepę — najlepiej w dwie osoby, jedna prowadzi, druga zabezpiecza od tyłu.
-
Zablokuj koła w dedykowanych uchwytach lub dzięki klinów.
-
Zamocuj pasy transportowe — najlepiej minimum dwa na przednie koło i dwa na tył. Pasy powinny być napięte równomiernie, bez przekręcania i z użyciem punktów mocowania przyczepy.
-
Sprawdź ponownie stabilność całego zestawu przed ruszeniem w trasę.
Pamiętaj ponadto, by regularnie kontrolować napięcie pasów, unikać gwałtownego hamowania, ruszania i wchodzenia w zakręty i dostosować prędkość jazdy z przyczepą do warunków i obowiązujących ograniczeń. W Polsce maksymalna dopuszczalna prędkość jazdy z przyczepką na drodze ekspresowej to maks. 80 km/h, a na autostradzie – 80–100 km/h. Po zakończeniu transportu sprawdź stan motocykla i zawieszenia przyczepy.
Czy warto mieć własną przyczepkę?
To zależy. jeżeli przewozisz motocykl raz na 5 lat, to wypożyczalnia może być lepszym wyborem. jeżeli jednak robisz to regularnie — do serwisu, na zloty, tory lub wyjazdy — to prywatna przyczepka gwałtownie się zwróci. Za jej sprawą oszczędzisz czas, nerwy i pieniądze, a także zyskasz pewność, iż sprzęt jest w dobrym stanie i gotowy do użycia w każdej chwili.