GDDKiA potwierdziła wskazany kilka miesięcy temu wariant przebiegu S5 z Nowych Marz do Ostródy. Rekomendowana propozycja zakłada, iż odcinek kujawsko-pomorski zostanie poprowadzony najdalej na południe.
Po zakończeniu budowy S5 w województwie kujawsko-pomorskim, Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad zaczęła planować jej przedłużenie na Warmię i Mazury. Trasa z Grudziądza do Ostródy jest częścią Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych do 2030 roku (z perspektywą do 2033 roku). Odcinek o łącznej długości niemal 90 km połączy południową obwodnicę Ostródy, której zachodni odcinek kończy się w Wirwajdach, z gotową już drogą ekspresową S5 (za pośrednictwem A1) w kierunku Bydgoszczy, Poznania i Wrocławia.
W marcu tego roku Zespół Oceny Przedsięwzięć Inwestycyjnych podczas posiedzenia z przedstawicielami Ministerstwa Infrastruktury oraz samorządowcami z województw kujawsko-pomorskiego i warmińsko-mazurskiego wskazał, iż najkorzystniejszy wariant przebiegu S5 do Ostródy na terenie naszego województwa jest wariant W1A z węzłami Sarnowo (A1), Radzyń Chełmiński i Świecie nad Osą.
Pod koniec sierpnia nastąpił ostatni etap oceny studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego dla przedłużenia drogi ekspresowej S5 – Komisja Oceny Przedsięwzięć Inwestycyjnych potwierdziła, iż za rekomendowany uznano wariant W1A na terenie województwa kujawsko-pomorskiego i W4 w województwie warmińsko-mazurskim.
S5 Grudziądz – Ostróda. Odcinek warmińsko-mazurski
Wariant W4 zakłada budowę 48,5 km nowej drogi ekspresowej S5 w przekroju 2×2 (dwie jezdnie po dwa pasy ruchu w obie strony). Przewidziano realizację 118 obiektów inżynierskich, w tym 39 wiaduktów (jeden z funkcją przejścia dla zwierząt), 3 mosty z funkcją przejścia dla zwierząt, 15 samodzielnych przejść dla zwierząt średnich i dużych oraz 76 przepustów (46 z funkcją przejścia dla zwierząt). Zaprojektowane obiekty mają zapewnić zachowanie istniejącej sieci komunikacyjnej oraz ciągłość korytarzy ekologicznych.
– Na wniosek gmin Iława i Nowe Miasto Lubawskie przeanalizowaliśmy lokalizację dodatkowego węzła Iława Zachód. Zaprezentowaliśmy możliwe rozwiązanie i podejmiemy formalne kroki w celu pozyskania dofinansowania na jego realizację jako zadania uzupełniającego – informuje Generalna Dyrekcja.
Odcinek kujawsko-pomorski S5 Grudziądz – Ostróda
Wariant W1A zakłada budowę 39 km drogi ekspresowej S5 w przekroju 2×2 z węzłami Sarnowo (połączenie S5 i A1), Radzyń Chełmiński i Świecie nad Osą. Spośród opracowanych wariantów, W1A jest najbardziej odsunięty na południe. Na trasie przewidziano 42 obiekty inżynierskie, w tym 26 wiaduktów i mostów drogowych oraz 16 wiaduktów i mostów drogowych z funkcją ekologiczną, które mają zapewnić bezpieczeństwo i ciągłość korytarzy ekologicznych. Powstaną też 42 przejścia dla zwierząt małych i przepustów. Koncepcja obejmuje także budowę obwodu utrzymania drogi (w pobliżu węzła Radzyń Chełmiński) oraz pary Miejsc Obsługi Podróżnych niedaleko miejscowości Dębieniec.
– W protokole z posiedzenia zarekomendowany zostanie wariant przebiegu S5 do kolejnego etapu przygotowania inwestycji. Będzie nim złożenie wniosku o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach, co planujemy jeszcze w tym roku. Przypominamy, iż decyzja środowiskowa jest wydawana w postępowaniu administracyjnym prowadzonym przez adekwatnego dla danej inwestycji regionalnego dyrektora ochrony środowiska, czyli w tym przypadku RDOŚ w Olsztynie i RDOŚ w Bydgoszczy. Podczas postępowań w obu województwach prowadzone będą konsultacje społeczne – zapowiada GDDKiA.
Przewidywalny koszt budowy S5 Grudziądz – Ostróda wynosi łącznie 6,8 miliarda złotych. Dyrekcja zakłada, iż kierowcy pojadą nową drogą w 2033 roku.