Nietoperze w kowarskim tunelu. Modernizacja linii kolejowej na torze kolizyjnym z naturą.

karkonoszego.pl 3 godzin temu
Rewitalizacja linii kolejowej z Kowar do Kamiennej Góry, długo wyczekiwana przez mieszkańców i kluczowa dla rozwoju regionu, napotyka na nieoczekiwany problem – nieczynny tunel pod Przełęczą Kowarską stał się zimowym domem dla kilkuset nietoperzy, w tym gatunków pod ścisłą ochroną. Starcie potrzeb infrastrukturalnych z wymogami ochrony przyrody budzi emocje, a badania ekologiczne mogą zdecydować o losach inwestycji, opóźniając ją lub zmieniając jej zakres. Czy kompromis jest możliwy, czy natura zatrzyma kolej? Planowana rewitalizacja linii kolejowej nr 308 na odcinku z Kowar do Kamiennej Góry napotyka na nieoczekiwany i znaczący problem związany z ochroną środowiska. Kluczowym punktem spornym stał się nieczynny od blisko 40 lat tunel kolejowy pod Przełęczą Kowarską, który w międzyczasie przekształcił się w ważne siedlisko nietoperzy, w tym szczególnie chronionego mopka zachodniego. Ta specyficzna sytuacja uwidacznia napięcia pomiędzy dwiema, często trudnymi do pogodzenia, potrzebami: rozwojem infrastrukturalnym a koniecznością ochrony przyrody.

Tunel o długości ponad kilometra, od lat pozostający poza użytkowaniem, stworzył idealne warunki dla hibernacji nietoperzy. Według wstępnych badań zimuje tam około 200 - 300 osobników Mopka Zachodniego – gatunku objętego ścisłą ochroną w ramach polskiego prawa i międzynarodowych konwencji. Nietoperze wybierają to miejsce ze względu na specyficzny mikroklimat panujący w tunelu – stałą temperaturę i wilgotność, które są najważniejsze d
Idź do oryginalnego materiału