Aż 80 milionów złotych pozyskało Miasto Gniezno na realizację projektu „Gniezno, klimatycznie! To bardzo różnorodne i rozległe działanie będzie w 100 % dofinansowane, a jego efektem ma być przygotowanie miasta na zmiany klimatu, oraz stworzenie zielonej, bezpiecznej i dostępnej przestrzeni dla mieszkańców.
O środki z tzw. Funduszy Szwajcarskich ubiegało się aż 119 miast, Gniezno zostało sklasyfikowane na 11. pozycji, spośród 19 gmin w Polsce objętych dofinansowaniem. To ogromny sukces i szansa dla Pierwszej Stolicy Polski ponieważ dzięki tym środkom zrealizowanych zostanie szereg kluczowych inwestycji, w bardzo wielu obszarach zarówno dotyczących kanalizacji deszczowej, dróg, ochrony środowiska, jak i działań edukacyjnych i dotyczących aktywizacji społecznej.
Od tego historycznego, największego do tej pory zewnętrznego finansowania dzieli nas już tylko jeden krok. Gniezno obok 18 innych średnich polskich miast ma olbrzymią szansę na otrzymanie środków z Polsko-Szwajcarskiego Programu Rozwoju Miast. Jesteśmy na liście rankingowej do tego naboru i walczymy o 81 mln zł na realizację kilkunastu ważnych dla naszego miasta projektów – mówi Prezydent Michał Powałowski.
Wśród projektów, które zostaną zrealizowane dzięki środkom to:
1. Adaptacja miasta do zmian klimatu: zwiększenie bioróżnorodności i wzmocnienie funkcji edukacyjnej Parku Miejskiego w Gnieźnie – 19 000 000 złotych.
Działanie obejmuje realizację udogodnień komunikacyjnych i usunięcie barier architektonicznych w celu poprawy dostępności parku: budowa nowych, wygodnych ścieżek z nawierzchni mineralnej, kładki pieszo-rowerowej na istniejącym nasypie kolejowym, pochylni na nasyp, nowych schodów, wykonanie 3 mostów nad stawami. Powstaną udogodnienia poprawiające jakość spędzonego czasu w Parku: mała architektura tj. wygodne ławki do odpoczynku, podesty drewniane przy stawie, kosze na śmieci, toaleta oświetlenie parku. Podniesie się poziom bioróżnorodności oraz ochrona istniejących siedlisk gatunków flory i fauny poprzez montaż budek dla owadów, budek lęgowych dla ptaków i budek dla nietoperzy, zwiększy się liczba gatunków flory (roślin cennych dla zapylaczy (drzewa, krzewy, byliny, pnącza, w tym zieleń retencyjna), wykonane zostaną trawniki.
Zrealizowane zostaną działania mające na celu zwiększenie retencji wody i poprawę jej jakości oraz ograniczanie spływu powierzchniowego wody opadowej: budowa ścieżek z nawierzchni przepuszczalnej, ogrodów deszczowych, umieszczenie w stawie fontann napowietrzających i na bieżąco oczyszczających wodę;
W ramach projektu zaplanowane zostały działania edukacyjne i budowa ogrodu społecznego, oraz poprawa estetyki całego parku, m.in. wejścia głównego – zmiana posadzki, odtworzenie istniejących form architektonicznych wraz z nowym ogrodzeniem, nowa altana inspirowana altaną historyczną, odbudowa kamiennych schodów, oświetlenie elementów charakterystycznych, wykonanie nasadzeń dekoracyjnych.
2. Centrum edukacji przyrodniczej „Stara Palmiarnia” – edukacja w dobie zmian klimatycznych- 10 000 000 złotych.
a) Budowa Centrum Edukacji Ekologicznej – Stara Palmiarnia
CEE Stara Palmiarnia powstanie na miejscu istniejącej zabudowy magazynowej i szklarni dawnej Palmiarni. Zabudowa składać się będzie z 3 części (dostępnych dla osób z niepełnosprawnością):
• budynek edukacyjny ze szklarnią warsztatową: dwie części edukacyjne (szatnia, toaleta i aneks kuchenny z miejscem
• spotkań oraz sala multimedialna) i część warsztatowa (otwarta przestrzeń ze stołami oraz roślinnością);
• szklarnia wysoka (przestrzeń na roślinność wysoką);
• budynek magazynowo – edukacyjny: parter (pomieszczenia na sprzęt do pielęgnacji zieleni i gospodarcze; piętro (sala multimedialna z pom. technicznym, toalety, biuro), dach (3 strefy: wypoczynkowa z altanką i ławkami, zielona z roślinnością i przestrzeń na małą miejską pasiekę z ulami).
Obiekt ma być maksymalnie samowystarczalny oraz korzystać z rozwiązań ekologicznych.
b) Program edukacyjny „Miasto w dobie zmian klimatu”
Program edukacyjny realizowany w CEE będzie skoncentrowany wokół tematyki miasta w dobie zmian klimatycznych, adaptacji do nich, mitygacji zmian klimatu, czynników mających negatywny wpływ na klimat i możliwości ich ograniczenia.
Program obejmował będzie warsztaty dla grup:
– dzieci w wieku przedszkolnym (3-6 lat) i szkolnym (7-15);
– młodzieży szkół średnich (16-19, w tym zajęcia specjalist dla klas o profilu biologicznym, rolniczym, architektury krajobrazu);
– rodzin z dziećmi;
– seniorów.
Działania edukacyjne prowadzone będą w oparciu o wystawę naukową pn. „Miasto w dobie zmian klimatu” oraz infrastrukturę Starej Palmiarni.
c) Konkurs grantowy dla organizacji pozarządowych: zieleń dla miasta
Konkurs grantowy na zielone i bioróżnorodne zagospodarowanie przestrzeni miejskiej to inicjatywa, w ramach której mieszkańcy Gniezna będą mogli uzyskać wsparcie merytoryczne (warsztaty wiedzy, warsztaty dot. realizacji przedsięwzięcia) oraz finansowe na realizację projektów związanych zazielenieniem, bioróżnorodnością, odpornością na zmiany, wsparciem najsłabszych grup społ. przez usługi ekosystemowe. Przyznanych zostanie 6 grantów (każdy po 30 tys. zł.) na zakup małej infrastruktury (ogrody deszczowe, kompostowniki, hotele dla owadów, ogrody warzywno-ziołowe itp.), materiał roślinny, narzędzia, zakup usług i robót budowlanych i in.
3. Zagospodarowanie wód opadowych i poprawa bilansu wodnego miasta Gniezna – 33 036 000 złotych
Etap I: budowa kolektorów deszczowych grawitacyjnych w ul. Paczkowskiego, ul. Chudoby oraz ul. Kwiatowej wraz z odprowadzeniem wód do odbiornika tj. jeziora Winiary
Etap II: budowa kanalizacji deszczowej: Park Miejski, ul. Pocztowa, ul. Chrobrego, ul. Sobieskiego (wraz z odtworzeniem nawierzchni).
Etap III: budowa kanalizacji deszczowej: Park Miejski, ul. Sobieskiego (wraz z odtworzeniem nawierzchni).
System zarządzania wodami opadowymi w mieście Gnieźnie nie jest optymalny – Miasto od lat znajduje się na granicy suszy na miejskiej wyspie ciepła i zagrożenia podtopieniami i zalaniami. Nawałnice w sierpniu 2017 i maju 2024 roku sprawiły, iż Gniezno pokazywane było na dramatycznych ujęciach we wszystkich stacjach TV, a mieszkańcy ratowali majątek, zdrowie, a choćby życie. Ta bardzo trudna sytuacja Gniezna w dobie zmian klimatu dodatkowo obniża jego atrakcyjność jako miejsca zamieszkania i prowadzenia działalności, oraz atrakcyjność turystyczną. Dlatego od kilku lat przygotowywaliśmy założenia optymalizacji systemu zarządzania wodami opadowymi, aby:
– poprawić bilans wodny, zapobiec zbyt szybkiemu odpływowi wód opadowych ze zlewni;
– zmniejszyć zagrożenie podtopieniami, zalaniami oraz suszą;
– wprowadzić systemowe rozwiązania w zakresie przeciwdziałania skutkom zmian klimatu i adaptacji do tych zmian.
4. Zwiększenie mobilności mieszkańców MOF: integracja systemu ścieżek rowerowych, nowoczesne wiaty przystankowe i edukacja – 7 555 000 złotych.
Działanie ma na celu zwiększenie mobilności mieszkańców Gniezna i MOF, zrównoważenie transportu w mieście i ograniczenie skutków środowiskowych
i społecznych transportu, poprzez:
• zwiększenie wykorzystania roweru jako alternatywnego środka transportu (ciągłość tras)
• zwiększenie dostępności i komfortu komunikacji autobusowej (bezpieczne
i komfortowe wiaty),
• podniesienie świadomości mieszkańców o korzyściach transportu rowerowego i komunikacji zbiorowej.
1. Budowa systemu ścieżek rowerowych: przy ul. Gdańskiej, przy ul. Biskupińskiej, przy ul. Strumykowej, przy ul. Cienistej, ul. Piotrowskiego, ul. Kostrzewskiego w Gnieźnie
2. Budowa ścieżki rowerowej przy ul. Lednickiej i ul. Orcholskiej w Gnieźnie
3. Gniezno – rowerowa stolica Polski – kampania edukacyjna, promocja roweru jako alternatywnego środka transportu
4. Nowoczesne wiaty przystankowe – dostępny i komfortowy transport publiczny
Montaż 20 wiat przystankowych, w tym 10 wiat z zielonymi dachami – powstaną blisko pielęgnowanych terenów zielonych oraz (zwiększając efekt edukacyjny) przy placówkach oświatowych, instytucjach kultury czy miejscach o wzmożonym przepływie użytkowników oraz 10 wiat z panelami fotowoltaicznymi, w których pozyskana energia wykorzystywana będzie do podświetlania tablic informacyjnych oraz doładowania, w trakcie oczekiwania na autobus, urządzeń elektrycznych przez użytkowników.
5. Aktywne Gniezno: tu mieszkam, tu działam – 4 150 500 złotych
a) Przestrzeń dla aktywności: zaspokojenie potrzeb lokalowych gnieźnieńskich NGO: remont, wyposażenie i funkcjonowanie budynku Centrum NGO „Tu mieszkam, tu działam”.
Remont i wyposażenie Centrum NGO: sale, biura, przestrzeń konferencyjna z pełnym zapleczem technicznym, parking, zostaną nieodpłatnie udostępniona ok. 30 organizacjom na ich działalność statutową.
b) Kompleksowy program inkubacji i wsparcia rozwoju gnieźnieńskich NGO.
Inkubacja organizacji pozarządowych i wsparcie dla istniejących organizacji: doradztwo, szkolenia, warsztaty, program koordynacji wolontariatu.
c) Aktywizacja i włączenie młodych – Młody Urban Lab
Akademia Młodych Liderów – wyłanianie, szkolenie i wsparcie w zakresie rozwoju wiedzy i umiejętności kluczowych lokalnych liderów, oraz stworzenie przestrzeni, która umożliwi mieszkańcom, wspartym przez ekspertów, eksperymentowanie, projektowanie i tworzenie prototypów rozwiązań na rzecz lokalnej społeczności oraz środowiska miejskiego – wypracowanie min. 10 rozwiązań.
Udzielenie min. 10 minigrantów młodym mieszkańcom na realizację ich własnych pomysłów innowacyjnych (młodzieżowy budżet obywatelski).
6. Miejskie Świetlice Socjoterapeutyczne: dobre miejsce, dobry start – 3 214 850 złotych
a) Dobre miejsce: Modernizacja budynku Świetlicy Socjoterapeutycznej na Os. Grunwaldzkim w Gnieźnie oraz zagospodarowanie terenu przy Świetlicy Socjoterapeutycznej na Os. Tysiąclecia w Gnieźnie.
b) Dobry start: Programy profilaktyczne i rozwojowe dla podopiecznych MŚS w Gnieźnie
7. Kreowanie ścieżek zawodowych wspierających lokalną gospodarkę – 2 390 200 złotych
a) Moduł I: Rozwijanie wiedzy i kompetencji doradców zawodowych ze szkół podstawowych i szkół ponadpodstawowych. Celem modułu jest rozwijanie kompetencji nauczycieli i doradców zawodowych w zakresie prowadzenia preorientacji, orientacji i doradztwa zawodowego oraz rozpowszechnianie aktualnych informacji o zawodach i rynku pracy.
b) Moduł 2: Wsparcie w zakresie doradztwa zawodowego uczniów ze szkół podstawowych i szkół ponadpodstawowych.
c) Moduł 3: Podnoszenie kwalifikacji/kompetencji uczniów poprzez ofertę kursów i staży.
d) Moduł 4: Powołanie „Powiatowej Rady ds. Organizacji Rozwoju Zawodowego, Edukacji i włączenia „ORZE-Ł” tj. RADY ds. badań, prognoz i analiz lokalnego rynku pracy.









