W czwartek informowaliśmy o kontrowersjach, które zrodziły się w sprawie zwołania nadzwyczajnego zebrania przez zarząd Rodzinnych Ogrodów Działkowych „Stokrotka”. Dziś wracamy do sprawy, gdyż Okręgowy Zarząd Mazowiecki PZD postanowił odwołać cały zarząd. W trybie natychmiastowym.
„Okręgowy Zarząd Mazowiecki PZD zawiadamia, iż w dniu 25 października 2024 r. podjął decyzję o odwołaniu zarząd ROD „Stokrotka” w Przasnyszu. Po analizie i ocenie zebranej dokumentacji oraz wyniku podjętych działań OZM PZD stwierdził, iż członkowie zarządu ROD „Stokrotka” w Przasnyszu działali w sposób godzący w PZD i nie wykonywali swoich obowiązków” – napisano w piśmie do działkowców.
Uchwała OZM PZD w tej sprawie weszła w życie z dniem jej podjęcia. Tym samym wygasły wszelkie upoważnienia i pełnomocnictwa odwołanych członków zarządu ROD, w tym do dysponowania środkami finansowymi ROD.
OZM PZD w swoim piśmie wyjaśnia, iż zgodnie z ustawą o rodzinnych ogrodach działkowych i Statutem PZD, podjęcie decyzji o wyodrębnieniu ogrodu działkowego ze stowarzyszenia ogrodowego Polski Związek Działkowców i powołanie nowego stowarzyszenia ogrodowego, które przejmie prowadzenie tego ogrodu nie należy do kompetencji walnego zebrania ROD.
– Tym samym, uwzględniając nieważność uchwały zarządu ROD nr 22/2024 z dnia 4.10.2024 r„ wszelkie decyzje, jakie zostaną podjęte w dniu 26 i 27 października br. nie będą wywoływać żadnych skutków prawnych ani faktycznych – przekazuje PZD
– Podkreślić należy, iż odwołany zarząd ROD zdecydował o przeznaczeniu na pokrycie kosztów organizacji nadzwyczajnego walnego zebrania kwotę 7 tys. zł tj. ponad 40% przychodu ROD. Zarząd ROD naruszając preliminarz finansowy ROD, zatwierdzony przez walne zebranie sprawozdawczo-wyborcze, naraża w ten sposób ogród na utratę płynności finansowej i działa na szkodę ROD, działkowców i PZD – czytamy.
W piśmie wskazano również, iż odwołany zarząd ROD odmówił poddania badaniu dokumentacji ROD, które odbyć się miało w dniu 23 października. „Jan Mroczkowski-były prezes zarządu ROD i Iwona Jakubiak – była wiceprezes zarządu ROD oświadczyli członkom zespołu Okręgu Mazowieckiego PZD, iż dokumenty ROD zostały wywiezione poza siedzibę ROD. Okręgowy Zarząd nie ma wiedzy, gdzie się znajdują i kto w tej chwili jest w posiadaniu Państwa danych osobowych i w jaki sposób zostaną one wykorzystane. Dlatego też, OZM PZD zdecydował o podjęciu kroków prawnych w tej sprawie” – pisze PZD.
Okręgowy Zarząd Mazowiecki PZD postanowił też ponownie wyjaśnić kwestię odszkodowań.
„W toku postępowania odszkodowawczego w związku z realizacją inwestycji drogowej rozbudowy drogi wojewódzkiej nr 544, w dniach 30 sierpnia i 25 września 2024 r. wydane zostały przez Wojewodę Mazowieckiego decyzje odszkodowawcze, którymi przyznano odszkodowania:
- dla działkowców – za stanowiące ich własność nasadzenia, urządzenia i obiekty znajdujące się na działkach w łącznej kwocie 40 460 zł,
- dla PZD – za zlikwidowaną infrastrukturę ogrodową infrastrukturę ogrodową w łącznej wysokości 30 470 zł,
- dla PZD – tytułem ekwiwalentu za teren zamienny w wysokości 66 092 zł.
– Okręgowy Zarząd na własne ryzyko i koszt prowadził oraz uczestniczył w postępowaniu odszkodowawczym. OZM PZD dołożył wszelkich starań, aby uzyskać odszkodowania zarówno dla działkowców, jak i za zlikwidowaną infrastrukturę ogrodową. Wiedza i doświadczenie prawnika prowadzącego sprawę zagwarantowały zabezpieczenie interesów prawnych i ekonomicznych działkowców i ROD „Stokrotka” w Przasnyszu. O wszystkich działaniach i dalszych krokach zarząd ROD był informowany pisemnie, prowadzone były również rozmowy i uzgodnienia. Od kwietnia tj. od powołania nowego zarządu ROD, nie zwracał się on do Okręgu Mazowieckiego o żadne dodatkowe informacje, w tym o informacje czy odszkodowanie za zlikwidowaną infrastrukturę zostało wypłacone – przekazuje PZD.
– Odszkodowania należne PZD nie zostały jeszcze wypłacone i nie jest prawdą, jak twierdzi Jan Mroczkowski, iż środki z odszkodowań za zlikwidowaną infrastrukturę ogrodową zostały przywłaszczone przez PZD i przetrzymywane są na rachunkach bankowych. Zgodnie z obowiązującymi w PZD zasadami, zarząd ROD może wystąpić do Okręgowego Zarządu z wnioskiem o scedowanie na niego uprawnień inwestorskich w zakresie odtworzenia zlikwidowanej infrastruktury ogrodowej i po uzyskaniu takiej zgody, zarząd ROD będzie uprawniony do odbudowania zlikwidowanego ogrodzenia zewnętrznego ze środków z odszkodowania. Zarząd ROD nie wystąpił do OZM PZD z wnioskiem o realizację zadania inwestycyjnego tj. odbudowę infrastruktury ze środków z odszkodowania – napisano.
ren