Jaki jest czas przechowywania danych osobowych?

7 godzin temu
Zdjęcie: Jaki jest czas przechowywania danych osobowych?


Aby określić, jaki jest czas przechowywania danych osobowych, należy sięgnąć do RODO – rozporządzenia, które obowiązuje w całej Unii Europejskiej od maja 2018 roku. Przepisy jasno wskazują, w jaki sposób i jak długo mogą być przetwarzane dane osobowe. Informacje wyjaśniamy w poniższym artykule.


Generalna zasada przechowywania danych osobowych


Dane osobowe powinny znajdować się pod należytą ochroną, zgodną z wytycznymi ustawy o ich ochronie. W kontekście osób fizycznych RODO wskazuje, iż mogą być one przechowywane tylko przez okres, jaki jest niezbędny do osiągnięcia celu ich gromadzenia. Następnie powinny zostać niezwłocznie usunięte lub zanonimizowane. W zależności od rodzaju informacji i celu przetwarzania danych inny może być czas ich przechowywania, zgodny z RODO. Przepisy nie są więc jednolite.


Każdy administrator odpowiedzialny za przetwarzanie i zabezpieczenie danych osobowych powinien wiedzieć, jak długo będzie je archiwizował.


Sprawdź czas przechowywania danych osobowych pracowników i klientów


Przepisy RODO i ustawy o ochronie danych osobowych nie wskazują, jak długo mogą być przechowywane dane osobowe pracowników. Przedsiębiorca może je gromadzić przez cały okres zatrudnienia, czyli trwania stosunku pracy, a po jego ustaniu powinny być usunięte. Kodeks pracy stanowi przy tym, iż dokumentację pracowniczą trzeba przechowywać przez okres zatrudnienia oraz przez 10 kolejnych lat. Dotyczy to osób zaangażowanych do pracy od 1 stycznia 2019 roku. Zobacz dokładne wytyczne na stronie: https://www.rhenus-office.pl/baza-wiedzy/okresy-przechowywania-dokumentow/.


Dane osobowe klientów mogą być przechowywane przez przedsiębiorców przez czas niezbędny do realizacji celów wiążących się z prowadzoną przez nich działalnością handlową lub usługową, dla których zostały zebrane.


Przedsiębiorca czy pracodawca nie musi sam dbać o to, aby bezpiecznie przechowywać dane. Może zlecić to profesjonalistom, takim jak firma Rhenus Office Systems Poland. Zabezpiecza ona dokumenty, indeksuje i kataloguje je, a po upływie czasu przechowywania danych zajmie się ich zniszczeniem w odpowiedni sposób.


Źródło: artykuł partnera
Idź do oryginalnego materiału