Masz świetne produkty i dużą pewność ich jakości. Jednak zastanów się: czy to oznacza, iż będą one odpowiednie dla absolutnie KAŻDEGO klienta? Niekoniecznie. o ile działasz w segmencie premium, nie trafisz do osób z małym budżetem, a gdy oferujesz proste rozwiązania, możesz nie wpisać się w oczekiwania tych, którzy szukają niecodziennych opcji. To powód, dla którego pierwszym krokiem do stworzenia strategii biznesowej powinno być określenie grupy docelowej.
Target – co to jest i po co go określać?
Target, grupa docelowa, idealni klienci – to określenia, które odnoszą się do odbiorców, którzy będą skłonni zakupić Twój produkt bardziej niż inni. To właśnie do nich kierujesz swoje rozwiązania i… na nich należy się skupiać w działaniach marketingowych. jeżeli tego nie zrobisz – stracisz, i to na wielu płaszczyznach. Po pierwsze – czas na obsługę zapytań ofertowych, których i tak nie jesteś w stanie zrealizować. Po drugie – pieniądze: te „przepalane” na źle zaprojektowany marketing i te związane z utratą potencjalnych szans na sprzedaż. Jak zatem widzisz, określenie grupy docelowej to fundament skutecznej sprzedaży.
– Pogłębiona wiedza o tym, kim są klienci firmy, pozwala realnie dostosować ofertę do ich potrzeb, a także skrócić cykl sprzedażowy. Aby jednak osiągnąć realne efekty, trzeba się oprzeć na konkretnych informacjach, a nie na założeniach bez pokrycia – wyjaśnia specjalista z Agencji ECHO. – Doświadczenie pokazuje nam, iż przedsiębiorcy, którzy „na oko” oceniają, dla kogo są ich produkty i czemu dane osoby je od nich kupują, często są w błędzie. Dopiero dokładna charakterystyka potencjalnych klientów pozwala im zobaczyć odczuwalną poprawę wyników sprzedażowych – dodaje.

Określenie grupy docelowej – jak to zrobić, żeby sprzedawać więcej?
Charakterystyka klienta to znacznie więcej niż suche dane demograficzne. To, iż kierujesz ofertę głównie do „kobiet w wieku 25-40 lat z dużych miast” kilka mówi o realnych potrzebach Twojej grupy docelowej. Aby je zrozumieć, warto dowiedzieć się przede wszystkim:
- jakie są cele i potrzeby Twoich klientów – takie, które odnoszą się do Twojej oferty;
- z jakimi problemami się mierzą i jak Twoje produkty mogą je pomóc rozwiązać.
Gdy uzyskasz takie informacje, masz realne podstawy ku temu, żeby dopracować swoją ofertę i zaplanować strategię komunikacji, dzięki której naprawdę dotrzesz do osób, które mogą od Ciebie kupić.
[obraz_1]
Klienci mogą kupować u Ciebie z powodów, które mogą zaskakiwać. Warto je poznać, aby zwiększyć sprzedaż i skoncentrować się na adekwatnych grupach docelowych.
Jak stworzyć opis grupy docelowej?
Jak wygląda przykładowa grupa docelowa? Załóżmy, iż sprzedajesz systemy ogrodzeń. To głównie panele ogrodzeniowe 3D o standardowych rozmiarach i kolorach – niedrogie, łatwe w samodzielnym montażu i wytrzymałe. Twoja oferta odpowiada na potrzeby klientów, którzy:
- chcą gwałtownie i tanio ogrodzić posesję;
- potrzebują dobrego zabezpieczenia terenu przed złodziejami;
- nie mają wysokich oczekiwań co do estetyki ogrodzenia – standardowe rozwiązania są dla nich wystarczające.
Produkty, które proponujesz, rozwiązują konkretne problemy – np. przełamują bariery finansowe związane z inwestycją w ogrodzenia czy pozwalają przyspieszyć proces montażu i zaoszczędzić czas klientów z grupy docelowej.
Gdy stworzysz właśnie taki opis – zyskasz znacznie większą świadomość tego, jak działać, żeby jeszcze lepiej sprzedawać.
Opis grupy docelowej w praktyce – jak zdefiniować grupy klientów?
Aby dobrze zdefiniować grupy klientów, najlepiej oprzeć się na rozmowach z tymi, którzy już zdecydowali się u Ciebie kupić albo zrezygnowali z transakcji. Bezpośrednie wywiady – choćby krótkie – mogą przynieść zaskakujące rezultaty. Być może okaże się, iż Twoja firma jest ceniona za inne zalety, niż Ci się do tej pory wydawało, a kupujący mają zupełnie odmienne motywacje do współpracy z Tobą.
Warto to sprawdzić i działać w oparciu o konkrety, a nie o przypuszczenia. Spróbuj i przekonaj się, jak wiele możesz zyskać dzięki prawidłowemu określeniu grupy docelowej!