Byliśmy na budowie S10 Bydgoszcz – Toruń. Co dzieje się na odcinku w rejonie Solca? [ZDJĘCIA]

1 dzień temu

Budowa S10 Bydgoszcz – Toruń na odcinku Solec Kujawski – Toruń Zachód toczy się zgodnie z planem, a w niektórych aspektach choćby wyprzedza harmonogram. Już w lipcu mają rozpocząć się adekwatne roboty asfaltowe, a także montaż belek na pierwszych obiektach mostowych. Bydgoski oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad zaprosił na wizytę studyjną na placu budowy wyczekiwanej trasy.

Budowa odcinka trzeciego S10 Bydgoszcz – Toruń (Solec Kujawski – Toruń Zachód) rozpoczęła się 21 lutego, tuż po wydaniu przez wojewodę kujawsko-pomorskiego decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej. Po czterech miesiącach prace wykonywane przez konsorcjum Kobylarni i Mirbudu są bardzo zaawansowane. Na tempo wpływa nie tylko dobra organizacja zadania, ale też bliskość siedziby spółki Kobylarnia, jak i wytwórni kruszywa w Barcinie. Sam odcinek Solec – Toruń powstaje w nowym śladzie, z dala od obecnej „dziesiątki”, na stabilnym podłożu – to także ułatwia prowadzenie robót.

Pierwszy przystanek zorganizowanego przez bydgoski oddział GDDKiA wyjazdu studyjnego miał miejsce przy powstającym węźle Solec Kujawski. Aktualnie realizowane są tam prace ziemne i budowa ronda, które będzie rozprowadzało ruch pojazdów udających się do miasta, jak i jadących z niego na ekspresówkę. Najważniejszą częścią węzła będzie wiadukt w ciągu S10 nad drogą prowadzącą w stronę Radiowego Centrum Nadawczego – jego realizacja rozpocznie się niebawem.



Warto dodać, iż zakres inwestycji w zakresie dróg dojazdowych na węźle obejmuje ok. stumetrowe odcinki. Kluczowa droga dojazdowa z Solca do „eski” powstanie w ramach inwestycji powiatowej – budowy drogi z miasta nad Wisłą do Inowrocławia, na którą powiat inowrocławski pozyskał otrzymał 200 milionów złotych w ramach rządowej dotacji. Przetarg na realizację trasy trwa – oferty mamy poznać w lipcu. Chęć realizacji kontraktu wyraża Kobylarnia i Mirbud – w wypadku wygranej w przetargu konsorcjum zakłada iż odcinek do Solca mógłby zostać oddany wcześniej niż w 2028 roku – taki termin ma całość inwestycji.

S10 Bydgoszcz – Toruń. Między Solcem Kujawskim a Toruniem powstaje wielki „zwierzak”

Na 25,5 km powstającej trasy z Bydgoszczy do Torunia rośnie jedno z najdłuższych przejść dla zwierząt w Polsce – o długości ponad 250 metrów. Do montażu ok. 25 belek montowanych nie tylko nad S10, ale również nad linią kolejową nr 18 sprowadzony zostanie specjalny dźwig o udźwigu od 600 do 800 ton – prace planowane są na jesień. Przejście składa się z kilku obiektów: dwóch skrzynkowych (nad drogami serwisowymi), dwóch łukowych nad drogą oraz zespolonego nad trasą kolejową.

Przedstawiciele Kobylarni i Mirbudu zapewniają, iż budowa przejścia nie wpłynie na ruch pociągów między Bydgoszczą a Toruniem. Poczyniono już uzgodnienia z PKP PLK, zgodnie z którymi najtrudniejsze prace będą odbywały się w nocy. Jednym z elementów budowy przejścia dla zwierząt będzie bowiem m.in. przebudowa sieci trakcyjnej.

Obok „zwierzaka” powstał pierwszy odcinek S10 Bydgoszcz – Toruń z nawierzchnią asfaltową. To fragment próbny, służący m.in. do badania jakości nawierzchni i podbudowy. Każdy odcinek drogi składa się z warstw: podbudowy pomocniczej, następnie podbudowy zasadniczej z kruszywa, podbudowy zasadniczej z mieszanki mineralno-asfaltowej, warstwy wiążącej i warstwy ścieralnej. w tej chwili na całym odcinku Solec – Toruń już 5,5 kilometra trasy ma ułożoną podbudowę pomocniczą i z kruszywa. Już w lipcu Kobylarnia i Mirbud zamierza na tym fragmencie rozpocząć kładzenie asfaltu.

Trio obiektów mostowych w rejonie Cierpic

Na wschód od Cierpic, pomiędzy 31,4 a 31,8 km S10 Bydgoszcz – Toruń powstają aż trzy obiekty inżynierskie. Pierwszy (31,4 km) to most nad rzeką Zielona Struga. Jest ona nietypowa, gdyż rolę rzeczną pełni przez 4-5 miesięcy w roku; w pozostałych jest to suchy kanał – i w takim stanie jest obecnie. Obiekt będzie – jako jedyny na odcinku – posadowiony na palach.

Drugi to wiadukt drogowy nad drogą gminną Cierpice – Jarki – Rojewo, która będzie przechodziła nad S10, a trzeci – obiekt monolityczny (wykonany z jednego elementu bez spoin i łączeń) nad Kanałem Gniewkowskim i rurociągami spółki Qemetica (Ciech) Soda prowadzącymi od Wisły do zakładów w Inowrocławiu. Sam Kanał to wybudowany 50 lat ciąg melioracyjny do Jeziora Nowego, ale nie jest on używany.

Koło Cierpic powstają też miejsca obsługi podróżnych. Po obu stronach drogi ekspresowej będzie mogło zaparkować 90 ciężarówek (z osobnymi stanowiskami dla ciężarówek z substancjami niebezpiecznymi) i 200 aut osobowych. – W podstawowej wersji parking będzie wyposażony w toalety – wspomniał Julian Drob, rzecznik prasowy bydgoskiego oddziału Generalnej Dyrekcji. Dodał też, iż podobna para MOP powstaje w okolicach Emilianowa na odcinku nr 1. Docelowo przewidziano na nich miejsce na stację benzynową i gastronomię – GDDKiA ogłosi osobny przetarg na dzierżawę terenu.

@metropoliabydgoska.pl Długi weekend, piękna pogoda, a my przychodzimy do Was z dobrymi wiadomościami z Bydgoszczy! #Bydgoszcz #metropoliabydgoskapl #bydgoszczanie #bydgoszczcity #metropoliabydgoska #DobreWiadomości ♬ dźwięk oryginalny – MetropoliaBydgoska.PL

Ostatnim elementem wizyty studyjnej było przejście dla zwierząt przed węzłem Toruń Zachód, czyli końcem odcinka nr 3. Obiekt będzie poprowadzony nad S10 i obecną „dziesiątką”, która po oddaniu do użytku całego 50-kilometrowego odcinka między Bydgoszczą a Toruniem stanie się drogą wojewódzką i będzie obsługiwać ruch lokalny. Pod koniec roku nastąpią tu zmiany w organizacji ruchu – obecna jezdnia DK10 zostanie zamknięta (w jej miejsce wybudowana zostanie jezdnia ekspresówki w kierunku Bydgoszczy), a pojazdy będą poruszać się nowym odcinkiem przyszłej DW położonym na lewo od obecnej jezdni (patrząc w kierunku Torunia).

S10 Bydgoszcz – Toruń. Praca wre na odcinku trzecim, a co z drugim?

Na placu budowy odcinka trzeciego pracuje od 250 do 300 osób i 140 jednostek sprzętu. Prace postępują zgodnie z harmonogramem, a w niektórych aspektach wyprzedzają go. Termin zakończenia prac na razie nie zmienia się i jest to połowa 2027 roku. Na razie nie wiadomo, czy poszczególne odcinki będą oddawane przed zakończeniem prac na sąsiednich, ale możliwy jest wariant otwarcia całej trasy w jednym momencie.

Kilka dni temu wojewoda Michał Sztybel wydał zgodę na rozpoczęcie prac na odcinku nr 2 – z Emilianowa (węzeł Bydgoszcz Park Przemysłowy) do Solca. W jego ramach powstanie m.in. węzeł Bydgoszcz Łęgnowo. Wykonawca – PolAqua ma wejść na plac budowy sukcesywnie w przeciągu miesiąca – przed startem prac ziemnych konieczna będzie wycinka drzew na odcinku ok. 700 metrów i karpowanie pozostałości po wycinkach.

Realizacja odcinka nr 2 budzi emocje z uwagi na to, iż „eska” będzie przebiegać przez Źródliska na Wypaleniskach. Przebieg trasy, mimo protestów organizacji ekologicznych oraz mieszkańców i społeczników z Bydgoszczy i Solca nie uległ zmianie. W wydanym dziś oświadczeniu Nadleśnictwo Solec Kujawski podkreśla, iż realizuje obowiązki wynikające z decyzji ZRID wydanej przez Wojewodę Kujawsko-Pomorskiego.

Na jej podstawie, zgodnie z obowiązującym prawem, jesteśmy zobowiązani do przekazania terenu budowy Wykonawcy robót drogowych oraz uprzedniego usunięcia drzew kolidujących z inwestycją. Pragniemy również zaznaczyć, iż w toku wcześniejszych konsultacji Nadleśnictwo wielokrotnie wyrażało zastrzeżenia wobec projektowanego przebiegu trasy S10, zwracając uwagę na jego negatywny wpływ na środowisko przyrodnicze – podkreślają leśnicy.

Idź do oryginalnego materiału