Był straszniejszy od niejednego dinozaura. Odkryto nową czaszkę tego gatunku

1 rok temu

W połowie XIX wieku, brytyjski paleontolog Richard Owen wprowadził termin “dinozaur”, który pochodzi od dwóch słów starożytnej greki – deinos (straszny) i sauros (jaszczur). Chociaż nazwa sugeruje, iż dinozaury są jaszczurkami, tak jak na przykład współczesne warany, w rzeczywistości nie jest to do końca prawda. Dinozaury i jaszczurki należą do tej samej gromady gadów. Dinozaury odróżniała od innych gadów stałocieplność i szybki metabolizm związany z nią.

Nie wszystkie dinozaury były duże i krwiożercze, choć niektóre były wielkimi i budzącymi postrach gadami. Szczególnie okres jurajski przyniósł nam kolosy, takie jak diplodok, który ważył około 50 ton i mógł dorastać do 35 metrów długości. Takie gatunki były niekwestionowanymi władcami swojego środowiska.

#Internacional #Paleontología 🦕🇧🇷Descubren restos del depredador más grande que habitó Sudamérica antes de los dinosaurios, y que podía alcanzar casi tres metros de largo y pesar alrededor de 400 kg🦕🇧🇷

💻https://t.co/9jOQ3Ez1iOhttps://t.co/N8azxWVxWt

— Meganoticias GDL (@Meganoticias) September 15, 2023

Starsze od dinozaurów

Zanim jednak dinozaury zaczęły dominować na Ziemi, istniało stworzenie o nazwie Pampaphoneus biccai, które żyło na terenach Ameryki Południowej 40 milionów lat wcześniej. Paleontolodzy odkryli czaszkę i kilka kości tego ogromnego drapieżnika na obszarach wiejskich São Gabriel południowej Brazylii. Badania wskazują, iż zwierzę to żyło około 265 milionów lat temu i było największym oraz najbardziej krwiożerczym gatunkiem stąpających po Ziemi w tamtych czasach. Badanie zostało opublikowane w „Zoological Journal of the Linnean Society”.

Niesamowita skamielina zawiera kompletną czaszkę oraz niektóre kości szkieletowe, takie jak żebra i kości ramion. Pampaphoneus należał do wczesnego kladu (tj. grupy organizmów mających wspólnego przodka) terapsydów zwanego dinocefalami, które żyły tuż przed największym masowym wymieraniem w historii Ziemi.

Recreación de Pampaphoneus biccai, terápsido dinocéfalo del Pérmico (265Ma) de Brasil
📹MCZPaleontology pic.twitter.com/mtBRGYTtDz

— El Jardín de Charles (CRCiencia) (@CRCiencia) September 16, 2023

„Straszne głowy”

Przed tym kataklizmem, dinocefaliany były jedną z głównych grup dużych lądowych zwierząt. Były to stworzenia o średniej i dużej wielkości, z mięsożernymi oraz roślinożernymi przedstawicielami. Charakteryzowały się grubymi kośćmi czaszki, co przyczyniło się do nadania im nazwy, która po grecku oznacza “straszna głowa”.

Zwierzęta te są dobrze udokumentowane na terenach RPA i Rosji. Pampaphoneus biccai jest jedynym gatunkiem znanym w Brazylii.

Jak powiedział główny autor badania Mateus A. Costa Santos, absolwent Laboratorium Paleontologii na Uniwersytecie Federalnym w Pampie:

„Skamielina została znaleziona w skałach środkowego permu, na obszarze, gdzie kości nie są tak powszechne, ale zawsze kryją w sobie miłe niespodzianki”.

— rocksolidfossils (@rocksolidfossil) September 18, 2023

Znaleziono jedynie dwie takie czaszki

Znalezienie nowej czaszki Pampaphoneus jest ważnym odkryciem z perspektywy poszerzenia wiedzy o tych pradawnych stworzeniach. Niegdyś trudno było je odróżnić od ich rosyjskich krewnych. Okazuje się, iż nowy okaz jest dopiero drugą czaszką gatunku odnalezioną w Ameryce Południowej. Jest także większa od pierwszej i o wiele lepiej zachowana.

Według naukowców biorących udział w badaniach, te zwierzęta te musiały budzić strach w każdym, kto próbował stanąć im na drodze. Największe osobniki mogły osiągać prawie trzy metry długości i ważyć około 400 kg. Posiadały potężne kły, które były przystosowane do chwytania swoich ofiar i pozwalały na żucie kości, co w tej chwili potrafią robić na przykład hieny. Na miejscu odkrycia znaleziono również kości potencjalnych ofiar, takich jak mały rastodon i gigantyczny płaz konzhukovia.