„Biblioteka Pszczół” Michała Smandka w Rodriguez Foundation


6 dni temu

W swojej praktyce twórczej analizuję współzależność człowieka i natury, a od kilku lat swoje poszukiwania skupiam na badaniu zachowań rodzin pszczelich, wskazując na ścisłą zależność między kondycją pszczół a dobrostanem ludzi.
Projekt „Biblioteka pszczół”, który opiera się na współpracy z lokalną społecznością i działaniu kolektywnym, ma skłaniać do krytycznej refleksji wobec wszechobecnego prymatu indywidualizmu. Zaprasza do udziału w realizacji wieloelementowej instalacji przestrzennej z tkanin z wosku pszczelego. W trakcie wydarzenia, podczas cyklicznych warsztatów, zainteresowane osoby będą miały szansę wpłynąć na kształt ekspozycji dokładając samodzielnie zrealizowany element. Przesuwam w ten sposób akcent z „ja” na „my”. Poprzez partycypacyjny charakter projektu autorstwo instalacji zostaje rozłożone na wiele jednostek, na wzór pracy pszczół w ulu, a jej wizualny efekt końcowy poznamy w momencie zakończenia całego wydarzenia 6 grudnia 2024.

Michał Smandek, „Biblioteka pszczół”, 2024 fot. Krystian Daszkowski, dzięki uprzejmości Rodriguez Foundation

Michał Smandek, „Biblioteka pszczół”, 2024 fot. Krystian Daszkowski, dzięki uprzejmości Rodriguez Foundation

Michał Smandek, „Biblioteka pszczół”, 2024 fot. Krystian Daszkowski, dzięki uprzejmości Rodriguez Foundation

Michał Smandek, „Biblioteka pszczół”, 2024 fot. Krystian Daszkowski, dzięki uprzejmości Rodriguez Foundation


Drobne otwory w świetlisto-żółtej materii tkanin tworzą strukturę przypominającą kod. Możemy nazwać go hipotetycznym zapisem „mowy” pszczelej w formie nieznanego nam pisma, a podążając tym tropem, całość instalacji Biblioteką lub Archiwum wiedzy, której nie potrafimy odczytać. Podobne w swej strukturze formy zapisu znamy z języka Braille’a, kodu Morse’a, z perforowanych kart pamięci pierwszych komputerów czy też z żakardowych krosien tkackich. Każdą tkaninę wykonuje się w parze i od komunikacji tych dwóch osób zależy jej wygląd. Odpowiednio przygotowana siatka jest zanurzana i przesuwana w ciekłym wosku pszczelim. Procesowi temu towarzyszy skupienie, a w kulminacyjnym momencie wyciągnięcia gotowej tkaniny w górę, satysfakcja i radość.

Imię i nazwisko autorki lub autora tkaniny jest wypisane na witrynie galerii. Witryna zagęszcza się tak, jak zagęszcza się wystawa. Przechodząc przez gęstą od tkanin i wypełnioną zapachem wosku przestrzeń galerii, dojdziemy do ściany z wystającymi używanymi rękawicami pszczelarskimi. Są one ułożone w układ liter z polskiego alfabetu języka migowego w wyraz podsumowujący wydarzenie – RAZEM.

Michał Smandek, „Biblioteka pszczół”, 2024 fot. Krystian Daszkowski, dzięki uprzejmości Rodriguez Foundation

Michał Smandek, „Biblioteka pszczół”, 2024 fot. Krystian Daszkowski, dzięki uprzejmości Rodriguez Foundation

Michał Smandek, „Biblioteka pszczół”, 2024 fot. Krystian Daszkowski, dzięki uprzejmości Rodriguez Foundation


Istotą projektu jest spotkanie, kooperacja i komunikacja służąca nie tyle przekazywaniu informacji, co nawiązywaniu relacji i budowaniu więzi. Rozumiane są one jako punkt wyjścia do tworzenia nowych modeli myślenia o przyszłości, której niepewność w obliczu zmian klimatycznych przeczuwamy (i już doświadczamy). Kryzys środowiskowy, do którego doprowadził człowiek i który się pogłębia, będzie miał długotrwałe konsekwencje, zarówno dla nas, jak i innych gatunków. W tym kontekście warto zadać pytanie: jakie strategie przetrwania zaobserwowano u innych gatunków na przestrzeni setek milionów lat? Czy były to strategie indywidualne i egoistyczne, czy też kolektywne i wspólnotowe, zorientowane na relacje społeczne oraz troskę o dobro wspólne? Dzięki którym z nich łatwiej było pokonać trudności adaptacyjne w przystosowaniu się do zmieniających się warunków środowiskowych?

Kwestia budowania wspólnoty jest istotna w każdym porządku społecznym. Ważna jest z jednej strony pielęgnacja autonomii jednostki, a z drugiej przynależność do społeczności. Podobnie jak u pszczół, gdzie o przetrwaniu i rozwoju rodziny decyduje współzawodnictwo i współpraca. Analizy społeczeństwa nowoczesnego wskazują na prym indywidualizmu. Indywidualizm uważa się za integralny komponent nowoczesności. Społeczeństwo staje się mniej sprawne, gdy zabraknie kapitału społecznego pod postacią zaufania. Bez niego bardzo trudno o chęć współpracy jednostek na rzecz dobra wspólnego.

tekst: Michał Smandek

Projekt sfinansowano ze środków Fundacji Artystyczna Podróż Hestii.
Partner Fundacja Artystyczna Podróż Hestii i STU ERGO Hestia S.A.

Idź do oryginalnego materiału