Naczelna Rada Łowiecka na ostatnim posiedzeniu postanowiła powołać nowego Głównego Rzecznika Dyscyplinarnego. To działanie jest bezprawne i będzie miało negatywne konsekwencje dla wszystkich myśliwych.
Po ostatnim posiedzeniu Naczelnej Rady Łowieckiej pojawiło się w Internecie wiele komentarzy, a choćby komunikatów dotyczących legalności działań podejmowanych przez nasz myśliwski parlament. Przedstawienie każdego prawniczego tematu – aby był zrozumiany dla osoby, która nie posiada stosownego wykształcenia – nie jest prosta, więc w pierwszej kolejności przedstawię oś sporu…
Poprzednia rada na swoim przed ostatnim posiedzeniu 6 listopada 2023 roku – opierając się na zapisie Statutu PZŁ – wybrała Główny Sąd Łowiecki, Głównego Rzecznika Dyscyplinarnego oraz Kapitułę Odznaczeń na nowa 5-letnią kadencję. Ta decyzja nie zyskała aprobaty Pawła Lisiaka, a po kilku tygodniach również nowego prezesa NRŁ Marcina Możdżonka.
Przez rok na posiedzeniach rady toczyły się burzliwe dyskusje i były przedstawiane różne opinie, których treść nie ma żadnego znaczenia, ponieważ zgodnie z ustawą łowiecką jedynym organem, który może ocenić i ewentualnie uchylić uchwały NRŁ jest minister środowiska!
Na decyzję podsekretarza Dorożały pewnie będziemy musieli poczekać, więc aby rozwiać wszelkie wątpliwości poprosiłem o wyjaśnienia mecenasa Marcina Pasternaka, którego kompetencje oceniam bardzo wysoko.
Paweł Gdula
Wspólna kadencja
Sądy łowieckie oraz rzeczników dyscyplinarnych, których funkcjonowanie oparto o podstawę prawną zakotwiczoną w ustawie, wprowadzono stosunkowo niedawno, bo na mocy ustawy z dnia 12 grudnia 2013 r. o zmianie ustawy – Prawo łowieckie. Ustawa weszła w życia po upływie dwóch miesięcy. Zgodnie z art. 5 ust. 1 przyjętego aktu prawnego – sędziowie łowieccy oraz rzecznicy dyscyplinarni oraz ich zastępcy pierwszej kadencji zostali powołani w terminie 90 dni od dnia wejścia w życie ustawy.
Ustawa przewidziała, iż 5-letnia kadencja jest wspólna dla sędziów łowieckich danego sądu (np. dla całego składu Głównego Sądu Łowieckiego) oraz jest wspólna dla danego rzecznika dyscyplinarnego oraz jego zastępców (np. dla Głównego Rzecznika Dyscyplinarnego i jego zastępców). Oznacza to, iż jeżeli w trakcie trwania kadencji uzupełniono skład o sędziego Głównego Sądu Łowieckiego, to nie posiada on „swojej własnej” 5-letniej kadencji, tylko jego kadencja kończy się wraz z upływem 5-letniej kadencji wszystkich sędziów…
Niedopuszczalne działanie
Ustawa z 2013 r. zagwarantowała również osobom wchodzącym w skład organów dyscyplinarnych ich NIEZLEŻNOŚĆ poprzez BRAK możliwości odwołania lub skrócenia kadencji. Ustawa w katalogu zamkniętym przewiduje sytuacje, w której kadencja danej osoby wchodzącej w skład organu dyscyplinarnego wygasa i są to wyłącznie przypadki gdy: zrzeczono się funkcji, nastąpiło prawomocne skazanie w postępowaniu karnym o przestępstwo umyślne lub ukaranie w postępowaniu dyscyplinarnym, czy nastąpiła utrata członkostwa w Polskim Związku Łowieckim.
Z kronikarskiego obowiązku należy odnotować, iż wyboru Głównego Sądu Łowieckiego oraz Głównego Rzecznika Dyscyplinarnego i jego zastępców pierwszej 5-letniej kadencji dokonała Naczelna Rada Łowiecka, praktycznie na koniec swojej kadencji. W tamtym czasie kadencja rady trwała od 2010 do 2015 natomiast nowe organy dyscyplinarne „otrzymały” kadencję od roku 2014 do roku 2019.
Kadencje organów dyscyplinarnych
Następnie, zgodnie z przewidywanym kalendarzem kadencji organów PZŁ, Naczelna Rada Łowiecka kadencji 2015-2020 powinna w roku 2019 dokonać wyboru organów dyscyplinarnych na drugą 5-letnią ustawową kadencję, jednak ustawodawca w międzyczasie uraczył nas dobrodziejstwem nowelizacji ustawy w 2018 roku, na mocy, której parlament postanowił przerwać kadencję praktycznie wszystkich organów Polskiego Związku Łowieckiego i wprowadził obowiązek wyboru nowych organów…
Ustawa z 2018 roku nałożyła na nową Naczelną Radę Łowiecką kadencji 2018-2023 obowiązek wyboru organów dyscyplinarnych w terminie nie później, niż miesiąca od dnia jej wyboru, dlatego nowa rada w grudniu 2018 roku powołała Główny Sąd Łowiecki oraz Głównego Rzecznika Dyscyplinarnego oraz jego zastępców na 5-letnie ustawowe kadencje.
Naczelna Rada Łowiecka przygotowała również projekt Statutu (ustawodawca dał NRŁ na to tylko trzy miesiące), który następnie został uchwalony przez Krajowy Zjazd Delegatów i zatwierdzony przez ministra adekwatnego do spraw środowiska, którym wówczas był Pan Henryk Kowalczyk.
Uchwalony i zatwierdzony Statut w § 107 ust. 4 przewiduje, iż wybór kadencyjnych organów Zrzeszenie przeprowadza się nie później niż na 30 dni przed upływem kadencji. Wprowadzony przepis spowodował, iż Naczelna Rada Łowiecka kadencji 2018-2023 zobowiązana była na koniec swojej kadencji powołać organy dyscyplinarne Polskiego Związku Łowieckiego na trzecią w historii ustawową 5-letnią kadencję.
Trzecia kadencja organów dyscyplinarnych przewidziana została zatem na lata 2023-2028. Kolejne wybory organów dyscyplinarnych (na czwartą 5-letnią ustawową kadencję) powinna dokonać NRŁ kadencji 2023-2028 w roku 2028.
Interwencja Parlamentu
Oczywiście taki jest kalendarz kadencji organów przewidywany na obecny stan prawny. Nie jest jednak wykluczone, iż ustawodawca postanowi w najbliższym czasie ponownie zaingerować w kadencyjność organów PZŁ.
Poselski projekt, który wpłynął już do Sejmu właśnie taką ewentualność przewiduje. jeżeli zostanie uchwalony i podpisany przez Prezydenta RP, to będziemy mieć sytuację podobną jak w roku 2018, gdzie Naczelna Rada Łowiecka NIE wybierała organów dyscyplinarnych Polskiego Związku Łowieckiego.
***
Marcin Pasternak – jest radcą prawnym. Pracował przez wiele lat w Zarządzie Głównym PZŁ, gdzie był kierownikiem działu prawnego i posiada wielkie doświadczenie w sprawach członkowskich, interpretacji przepisów statutowych oraz szkód łowieckich. Koła łowieckie oraz myśliwi mogą się z nim skontaktować dzwoniąc pod numer:
666-222-633.